Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 48856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Stanu

  • Vieras
Ottaen huomioon, että Peugeot ei anna minkäänlaisia säätöarvoja 406 mallille ilman viitekorkeuteen vetoa, en antaisi omaa autoani minkään nyrkkipajan säätää. 4-pyöräsuuntaus viitekorkeudessa on ainoa oikea tapa säätää/tarkistaa kulmat. Ilman alasvetoa/4-pyöräsuuntausta saa aikaan enempi haittaa kuin hyötyä. 406:kin saa kiemurtelemaan kuin kuin Avensiksen väärillä säädöillä.  Jos paikallinen paja ei ole kuullutkaan "alasvedosta/viitekorkeudesta", parempi on olla viemättä..

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #1 : 22.11.2005, 12:18:34 »
406:n kulmat muuttuvat, varsinkin takapään... mitä ratin irroittamiseen tulee, akku irti >5 min > bägin kampa irti > ratti/tyyny irti sanoo viralliset ohjeet. Käytännössä kukaan ei nykyään irroita kampaa, mutta turvallisuuden kannalta akun + kaapeli irti ja käyttää sen maissa > niin bägin ecun konkat tyhjenevät. Kukaan ei halua saada tyynyä silmilleen 30cm päästä auton ollessa paikallaan, tekee meinaan kipiää. Eli suomeksi, jos et tiedä mitä teet, älä koske!

Edit: tärkeää asiaa korostettu

Edit: hakusanoja: nelipyöräsuuntaus, aurauskulmat, alasvedettynä, alasveto

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #2 : 16.04.2006, 19:26:21 »
Vaihdoin kesärenkaat ja taas löytyi väljä takaraidetanko. Taidan vaihtaa molemmat kerralla alkuperäisiin ja käyttää merkkiliikkeessä suunnattavana. Kysyin hintaa suuntauksesta; 90e. Sanoivat, että tuohon hintaan säädetään auraukset edestä ja takaa. Kun kysyin, eikö muuta tarkasteta kuin auraukset, tyyppi tiskin takana sanoi, ettei muita kulmia tarvitse säätää. Camber kuulemma ei muutu, jos autoa ei ole mällätty mihinkään.

Onko näin?

Osin totta kyllä. Camberille ei ole 406:ssa säätöä, ei edessä eikä takana. Tosin taka-aurausta säädettäessä camberi muuttuu hitusen, mutta ei merkittävästi.

Jos säädöt tarkastetaan ilman alasvetoa, on camberi pahasti punaisella, eli mitenkäs siinä nyt tulkitaan se mahdollinen mälli?
Jos jollekin kulmalle ei ole säätöä ei se tarkoita sitä, että etteikö sitä tarvitsisi tarkistaa.
Myös 407:ssa on kulmat säädettävä/tarkastettava alasvedettynä. Toivottavasti ko paikassa ollaan hallin puolella viisaampia kuin tiskin takana... 

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #3 : 19.04.2006, 10:06:11 »
Mites 306, pitääkö/pitäisikö myös siinä säätää aurauskulmat alasvedettynä?

Kyllä pitää... Boxer taitaa olla tällä hetkellä ainoa malli mitä ei tarvitse vetää alas (Fiat).

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #4 : 19.04.2006, 13:56:46 »
Noin maalaisjärjellä ajateltuna luulisi riittävän, jos kulmat säädetään normaalissa ajokorkeudessa. Mitä hyötyä on säätää kulmia esim. täyden kuorman korkeudessa, jos autolla ajetaan tyhjänä 95 % ajoista.
Esim. 605:ssa auton pitäisi olla 130 mm korkeudella mitattuna sivuhelman alimmasta tasosta (takana 128 mm).
Tyhjänä mitattuna em.korkeudet olivat n.160 mm ja 175 mm, joten alasveto varsinkin takana pitäisi olla melkoisen suuri ja taitaisi olla lähellä täyteen kuormattua autoa.
Itse tein kulmien säätöön mittalaitteen paksusta kierretangosta ja lattaraudoista, tein useita eri mittauksia ja sain eri mittauksille +/- 0,1 mm eroja. Toistettavuus oli siis näinkin yksinkertaisilla välineillä melkoisen hyvä.
Voin seuraavan kerran kulmia mitatessa tutkia, mikä on ero eri korkeustasojen aurauskulmilla.
Luulisin ettei etupään kulmiin korkeudella ole suurta eroa, takapäässä ero on varmaan suurempi. Säätöjen toleranssit on kumminkin yleensä varsin isot.
Oma 605:ni on aina ollut paljon parempi ajaa, kun se on ollut täynnä kuormaa. Hyvä se on tyhjänäkin, mutta raskaassa kuormassa suuntavakaus on selvästi parempi. Voisi johtuakin pyöräkulmien muuttumisesta edullisempaan suuntaan.
Ei olekaan aikaisemmin tullut pohdittua asiaa sen kummemmin.
Tästä asiasta voisi tosiaan keskustella lisää Lahden tapaamisen yhteydessä. Benkulla saattaa olla faktoja asiasta enemmänkin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #5 : 19.04.2006, 14:15:11 »
Noin maalaisjärjellä ajateltuna luulisi riittävän, jos kulmat säädetään normaalissa ajokorkeudessa. Mitä hyötyä on säätää kulmia esim. täyden kuorman korkeudessa, jos autolla ajetaan tyhjänä 95 % ajoista.

Niin, ongelmahan tässä on se ettei valmistaja/maahantuoja anna mitään viitearvoja / säätöarvoja ilman alasvetoa viitekorkeuteen. On meinaan pikkasen paha mennä säätämään jos ei tiedä mitä säädetään ja mihin. Esimerkiksi paikallinen Vianor ei pystynyt säätämään vuonna 2000 406:sen kulmia optisella laitteella koska heillä ei ollut viitearvoja mihin säätää...

Erityisesti painotan tässä Stanun kommenttia takapään arvojen muuttumisesta korkeuden muuttuessa. Oletetaan että takapyörien auraus säädetään "viitearvoon" ilman alavetoa, esim Aurausta 1 mm +/- 0,5 mm ja pyörän kulmat muuttuisivat esim korkeutta 10 mm vähemmän / aurausta 1 mm vähemmän. Ei se ole sitten ihme jos auto on mielenkiintoinen ajaa ja pyörät kuluu kummallisesti.

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, tuskin se valmistaja huvikseen tekee ohjeita siitä miten kulmat säädetään, varsinkaan kun kyse on Ranskalaista jotka miettivät kohtuullisen tarkkaan mikä on järkevää kustannuksien kannalta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #6 : 19.04.2006, 14:40:49 »
"Noin maalaisjärjellä ajateltuna luulisi riittävän, jos kulmat säädetään normaalissa ajokorkeudessa. Mitä hyötyä on säätää kulmia esim. täyden kuorman korkeudessa, jos autolla ajetaan tyhjänä 95 % ajoista"

Ööö... SamiK:n rautalangasta vääntämä selitys varmaan kirkastaa tunnelin pimeyttä. ;)

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #7 : 19.04.2006, 15:16:40 »
Haynesin 406:n korjausoppaassa painotetaan, että auton on oltava tyhjä ja tankki on oltava täynnä mittausta tehdessä, alasvedosta ei puhuta sanaakaan.  Etupyörien auraus 0,0, +/- 0,5 mm ja takapyörien 1,5, +/-0,5 mm.
Nämä arvot ovat kyllä selkeästi kuormaamattoman auton arvoja elikkä etupyörien auraus noin 0 ja takapyörien vähän aurauksen puolella.
Tai jos ne ovat alasveto-auton arvoja, niin ei ne tuosta paljon voi muuttua kuormaamattomanakaan tai sitten auton jousitusgeometriassa olisi jotain pielessä ja näinhän ei ko.autoissa ole.
Onko kellään tietoa valmistajan antamista ohjearvoista ?

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #8 : 19.04.2006, 20:31:42 »
Viitekorkeuteen veto (ts. miksi tehdään/pitäisi tehdä)...

- mallin (esim. 406) eri moottori/varusteversioiden (esim. 2.0 Bensa, HDI, V6 jne.) kulmapainot ja ajokorkeus on erilainen, mikä tarkoittaa että myös tukivarsien kulma (suhteessa vaakatasoon) eroaa = camper, auraus jne. arvojen pitäisi olla määritelty jokaiselle korin 'vakio' korkeusasemalle.

Viitekorkeuteen veto = tehtaan virallinen ohje.

Nykyaikaiset mittaavat/laskevat koneet, joilla säädettäessä ei alasvetoa tehdä = approksimaatio eli homma toimii 'sinnepäin'.


EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #9 : 19.04.2006, 21:02:12 »
Jos auraus säädetään aina samassa korkeudessa riippumatta auton todellisesta ajokorkeudesta -> esim.jousituksen madalluksella ei olisi mitään vaikutusta aurauksen säätöön, koska mittaus tehtäisiin samassa korkeudessa kuin aikaisemminkin. Vaikka todellinen ajokorkeus olisi selvästi alempi kuin aikaisemmin.
Minun mielestäni tuo tehtaan mittaustapa nimenomaan keskiarvoistaa kaikki eri mallit, joiden todellinen ajokorkeus vaihtelee malleittain.
Huomenna haetaan merkkiliikkeestä tehtaan virallinen ohje, ainakaan paikallinen merkkiliike ei alasvedä autoja.
605:n ranskalaista opasta tulkitessani havaitsin:
Etupään aurauksen säädössä etupään korkeus 135 mm, takapään 128 mm: auraus 0,71mm, +/- 0,5 mm
Takapään säätö kahdella korkeudella: 125 mm ja 78 mm, jolloin auraukset 1,14 mm, +/-0,3 mm ja 1,4 mm, +/-0,3 mm
Lisäksi etupää muuttunut 07/94 jälkeen: auraus 1,5 mm, +/-1,2 mm
Takapään aurauksen säädössä kaksi eri säätöä, toisella säädetään aurausta ja toisella aurauksen vaihtelua (variation du parallélisme) !!??
Aika huimasti muuttunut -94 etupään toleranssi, auraus saa olla välillä 0,3 mm - 2,7 mm. Noihin rajoihin sen saa jo mittanauhalla. Lisäksi tuo takapään matalampi mittauskorkeus taitaa olla jo miltei jouset pohjassa.
Mutta toi etupään toleranssi on sellainen, että on aivan sama mittaako sen alasvedettynä vai ei, ellei halua välttämättä säätöä jompaankumpaan laitaan.

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #10 : 19.04.2006, 22:49:13 »
Viitekorkeuteen veto (ts. miksi tehdään/pitäisi tehdä)...

- mallin (esim. 406) eri moottori/varusteversioiden (esim. 2.0 Bensa, HDI, V6 jne.) kulmapainot ja ajokorkeus on erilainen, mikä tarkoittaa että myös tukivarsien kulma (suhteessa vaakatasoon) eroaa = camper, auraus jne. arvojen pitäisi olla määritelty jokaiselle korin 'vakio' korkeusasemalle.

Viitekorkeuteen veto = tehtaan virallinen ohje.

Jos esim. Hunterin tai John Beamin (ei se viski) ohjauskulmalaitteesta (3D-laite) ottaa valikon mallikohtaiset säädöt, saa kaikkien automerkkien ohjauskulmaproseduurit nätisti selvällä suomenkielellä. Esim, VAG-konsernin häksättimissä taitaa tällä hetkellä olla 11 erilaista tehtaan ohjetta. Peugeotilla yksi (1). Alasveto. Piste.

Siis myös laite neuvoo kuinka homma pitäisi tehdä ja PublicInfotec.

Miten EFL605 tarkistat casterin ilman alasvetoa, kun tehtaan arvot ovat alasvedettynä? Vai eivätkö caster-arvot muutu vedettäessä...?

Edit: korjattu lainauksen ja oman kirjoituksen rajaa

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #11 : 19.04.2006, 23:20:16 »
No on se kumma, ettei edes kaikissa merkkiliikkeissä alasvetoa käytetä, saati sitten muissa alan puljuissa.
Toisaalta jos 605:n auraus muuttuu 0,26 mm jousituksen laskiessa 47 mm, niin oletettaessa aurauksen muutoksen olevan suht' lineaarinen, niin tyhjänä auraus muuttuisi suurinpiirtein samanverran eli auraus olisi noin 0,88 mm.
Tämäkin arvo olisi toleranssien sisällä, joten auraus pysyisi arvoissaan vaikka se säädettäisiin tyhjänä. Tällöin kannattaisi varmuuden vuoksi käyttää säädön alarajaa 1,14 - 0,3 = 0,84 mm.
Veikkaanpa, että omassa 605:ni suuntavakavuus paranee lisäämällä vähän aurausta takapyöriin, koska auto tosiaan kuormattuna on vakaampi kuin tyhjänä.

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #12 : 19.04.2006, 23:35:45 »
On vain yksi oikea tapa säätää/tarkistaa pyöränkulmat. Auton valmistajan ohjeiden mukaisesti alasvedettynä.

Mitä tulee tuohon taka-aurauksen lisäämiseen jotta saisit suuntavakautta lisää, voisit toki tarkistaa sen casterin onko se ylipäätään alueella... sillähän taitaa olla jotain tekemistä suuntavakavuuden kanssa?
 Ai niin unohdin pahus vieköön! Ethän sinä voi sitä tarkistaa, kun se piru vie taitaa muuttua alasvedettäessä!

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #13 : 20.04.2006, 00:00:31 »
No on se kumma, ettei edes kaikissa merkkiliikkeissä alasvetoa käytetä, saati sitten muissa alan puljuissa.

Toisaalta jos 605:n auraus muuttuu 0,26 mm jousituksen laskiessa 47 mm, niin oletettaessa aurauksen muutoksen olevan suht' lineaarinen...

Veikkaanpa, että omassa 605:ni suuntavakavuus paranee lisäämällä vähän aurausta takapyöriin, koska auto tosiaan kuormattuna on vakaampi kuin tyhjänä.

Älä muuta sano... eli säätötyö ilman alasvetoa tehdään ns. 'juosten kusten' ;)

Auraus ei muutu lineaarisesti (kuin korkeintaan tukivarsien kulman ollessa lähellä vaakatasoa), jousituksen korkeusaseman muuttuessa, eli väärässä korkeudessa säädetty aurauskin menee yleensä jossain määrin pieleen, toki saattaa osua toleranssi-alueelle, mutta silti...

Suuntavakavuus kuormattuna paraneee luonnollisesti, sillä akselistogeometriasta johtuen camber (ja aurauskin) suurenee (mikäli ovat alunperin säädetty oikein/oikeissa arvoissa. Väärissä säädöissä voi takapäähän muodostua joustoliikkeessä jopa haritusta).

ps. SV säädettiin/tarkistettiin viime syksynä Herttoniemessä. Mittauspöytäkirjassa (Asentaja J. Mitronen) malli/tyyppikoodi sekä h2 arvot. -> go figure...

« Viimeksi muokattu: 20.04.2006, 00:05:23, kirjoittanut Benkku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #14 : 20.04.2006, 00:08:12 »
Onko sulla Benkku tietoa tuosta 605 :n toisesta takasäädöstä, joka käsittääkseni säädetään 78 mm korkeudella.
Ei oikein tuo ranskan kieli avaudu, samat jutut on varmaan sinun saksankielisillä CD:llä, mutta ne on töissä ja itse lomalla.
Pitääkin ruveta lähitulevaisuudessa mittailemaan autoa ja katsoa miten säädöt vaikuttaa. Joutuu vain laittamaan aika monta hiekkasäkkiä takapaksiin ennenkuin takapää on 78 mm korkeudella.