Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 48993 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Stanu

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #15 : 20.04.2006, 14:11:33 »
Vinkki... Takatukivarsissa on jousien kohdalla reiät - eli T-pään sisältävä kierretanko jne... niin ei tarvitse myöstää hiekkasäkkien kanssa.

Juuri näin. Tai toinen budjettivaihtoehto on kuormaliinat ja neliöprofiilipalkki ajosiltanosturin alle. Toimii.

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #16 : 28.11.2006, 20:22:40 »
Alasvedon tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä.

Nyrkkipajalla sanoivat, ettei alasvetoa tarvitse tehdä, sillä kone osaa huomioida sen, ettei koria ole vedetty alas. Uskoako tuota, en tiedä. Jokatapauksessa auton ajettavuudessa en eroa huomannut, eivätkä renkaat kuluneet epänormaalisti.

Toki voi mielipiteitä olla, aina ne eivät perustu tietoon.

Seuraavan kerran nyrkkipajalla voit kenties asiaa selvittääksesi kysyä, 'kuinka kone huomioi/tietää' paljonko arvot muuttuvat korin ollessa ajokorkeudessa (huom ! eri varuste- ja moottoriversioiden ajokorkeus vaihtelee). Mikäli saat kysymykseesi 'jotain selitystä', voit jatkaa dialogia kysymällä onko koneessa jokaiselle varusteversiolle omat säätö-arvot ;)

Ajokorkeus tässä siis ajoneuvon korkeus miittauslaitteessa.


Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #17 : 28.11.2006, 20:24:40 »
Itse syytin nyrkkipajoilla teettämääni 4-pyöräsuuntausta siitä, ettei auto tuntunut menevän suoraan varsikaan jos oli vähääkään sivutuulta. Satsasin keväällä ja vein auton merkkiliikkeeseen, jossa 4-pyöräsuuntaus tehtiin alasvedettynä. Ei tullut sen kummemmaksi.

Ajodynaamiseen vakauteen ei säätäminen juuri auta, jos alustassa jossain löysää -> tuulen kuormitus muuttaa suuntaa.


Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #18 : 29.11.2006, 01:45:30 »
Ajokorkeus kyllä vaihtelee, mutta kerrohan viitekorkeudet eri varuste- ja moottoriversioille.

Kaikille kunkin mallin versioille viitekorkeudet ovat samat, ajoneuvon etu- ja takapäässä omansa.

Mittalaite ei ota huomioon alustageometriasta johtuvia muutoksia jousituksen ts. tukivarsien kulman suhteen (vaikka sinne korkeuslukema mittapaperiin tulostettavaksi syötetään). Toisinsanoen jos alasvetoa ei tehdä ovat 'säädöt' 'hiukan sinnepäin'. Kone ei myöskään laske/näytä eri korkeusasemassa tehdyn mittauksen eroa suhteessa viitekorkeuden arvoihin.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2006, 01:51:32, kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #19 : 29.11.2006, 10:04:13 »
Onko kenelläkään tietoa kuinka paljon koria vedetään alas, kun se vedetään viitekorkeuteen?

vaihtelee mallikohtaisesti
« Viimeksi muokattu: 29.11.2006, 14:18:07, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #20 : 01.12.2006, 16:22:34 »
Sinänsä hassu tapa tuo alasveto kun viitekorkeus ja säätöarvot on kaikille samat vaikka alustoja on erilaisia.
Todellisella ajokorkeudella renkaat sojottavat sitten eri suuntiin riippuen alustasta, mallista ja varustelusta.

Siis tietenkin jokaiselle mallille (l. alustageometrialle) on omat viitekorkeutensa, kuitenkin samalla geometrialla varustetulle autolle esim. 406 viitekorkeus on sama. Kussakin alustamallissa ts. mallisarjassa joissa samat alustan tukivarret yms. pyörän asemaan vaikuttavat komponentit -> pyörä liikkuu 3-ulotteisessa avaruudessa samalla tavalla.

Tuota juuri tarkoitin, että esim. kaikki 406:t säädetään samassa viitekorkeudessa samoihin arvoihin vaikka todellisissa ajokorkeuksissa on eroja. Tarkoittaa siis sitä, että ajokorkeudessa pyöränkulmissa on enemmän eroja autojen kesken kuin jos säätö olisi tehty alasvetämättömänä. No joo, ei ole ihan noin yksinkertaista kun mm. kulmamuutokset joustoissa eivät ole lineaarisia, mutta kuitenkin.

No tuota, säätöä ei suinkaan tehdä kaikille mallin versioille samoihin arvoihin...

Hmmm...tarkoitukseni ei ole olla ilkeä, mutta noissa yllä olevissa viesteissä on hiukan ristiriitaa.

Kuinka niin ?

Alasvetokorkeus = korin korkeusasema johon auto (geometrisiä säätöjä varten) vedetään.
Geometriset säädöt = kunkin mallin ajokorkeudesta (mm. akselisto/kulmapaino, jousien jousivakiot jne.) riippuvat säädöt.

eli valaisetko mitä tarkoitat 'ristiriidalla' ?

TVH

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #21 : 27.06.2007, 14:34:35 »
605:n ranskalaista opasta tulkitessani havaitsin:
Etupään aurauksen säädössä etupään korkeus 135 mm, takapään 128 mm: auraus 0,71mm, +/- 0,5 mm
Takapään säätö kahdella korkeudella: 125 mm ja 78 mm, jolloin auraukset 1,14 mm, +/-0,3 mm ja 1,4 mm, +/-0,3 mm
Lisäksi etupää muuttunut 07/94 jälkeen: auraus 1,5 mm, +/-1,2 mm
Takapään aurauksen säädössä kaksi eri säätöä, toisella säädetään aurausta ja toisella aurauksen vaihtelua (variation du parallélisme)

Tämä ohje kiinnostaisi kummasti, taka-apurungon remontti on säätötyötä vaille valmis...

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #22 : 29.06.2007, 19:39:21 »
Oma 406 farmarini oli minulle tullessa hiukan epävakaa, kun asiaa tutkittiin niin takapäästä löytyi toisen pyörän haritusta. Takapään aurauksen säätötankoa kiristettäessä epäkesko olikin lähtenyt liukumaan mutterin alla ja vaikka auraukset oli ehkä kohdalleen laitettu oli ne mutterin viimeisen kiristyksen yhteydessä menneet aivan poskelleen. No tämä korjattiin ja samalla etupään auraukset säädettiin. Merkkiliikkeessä mutta ei alasvedettynä. Auto oli parempi mutta ei mielestäni edelleenkään sellainen kuin kunnossa oleva 406 pitäisi olla. Oma sedani oli huomattavasti vakaampi ajettava. Sitten kun asiaa taas tutkin ja mittasin itse niin huomasin että etupää oli jäänyt hiukan haritukselle vaikka hienon optisen koneen mittausten mukaan se säädettiin pienelle auraukselle. Käänsin etupään pienelle auraukselle ja kas kummaa auto muuttui, nyt auto täyttää korkeimmatkin kriteerit ajettavuuden suhteen jos ei 406:lle tyypillistä sivutuuliherkkyyttä lasketa.

Oppina tästä, parhaimmatkin säätölaitteistot ovat vain niin tarkkoja kuin niiden kalibrointi ja kunto edellyttävät. Ei auta laser eikä muutkaan hienoudet jos laitetta ei huolleta, sitä ei osata käytää tai sitä ei käytetä niinkuin pitäisi. Tämän lisäksi auraukset pitää aina tarkistaa myös sen jälkeen kun kaikki pultit on kiristetty lopulliseen kireyteen, monestihan kiristäminen jätetään viimeiseksi.

Omien kokemusten ohjaamana säädän kulmat tästä lähin itse ja hyvin ovat pelanneet eikä ajettavuus ongelmiakaan enää ole.

ceesami

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #23 : 05.07.2007, 22:41:09 »
Takapään aurauksen säädössä kaksi eri säätöä, toisella säädetään aurausta ja toisella aurauksen vaihtelua (variation du parallélisme) !!??

Eli toisella säädetään perusauraus, ja toisella se, paljonko auraus vaihtelee joustoliikkeen aikana? Kumpiko on sitten kumpi?

Lauantaina olisi tarkoitus pistellä taas kulmat kohdilleen, viimeksi ei kyllä ollut tietoa tuosta kahdesta säätökorkeudesta takapäälle. Autossani (605) on -40mm alustasarja, ja ajokorkeus oli ainakin viimeksi melko lähellä tuota säätökorkeutta. Pitäisiköhän tämä sitten huomioida jotenkin säätöarvoissa...

TVH

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #24 : 06.07.2007, 00:39:13 »
Aurauksensäätötangon pyörän puoleinen säätö on aurauksen säätöön ja sisempi pää aurauksen vaihtelun säätöön.
Itse laittaisin aurauksen hieman pienemmälle kuin ohjearvot, jos auto on normaalia matalampi.
Laita mulle yksityisviestinä sähköpostiosoite, niin voin lähettää ranskalaiskirjan ohjeen.


Laitoin privaa, tänään vasta auton alla ryömiessä huomasin että myös sisemmässä päässä on säätö, en ollut sitä avannutkaan ripustuksia purkaessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #25 : 07.07.2007, 00:31:12 »
Eikö tuossa alasvedossakin ole aina kyse jonkinlaisesta approksimaatiosta, tukivarsien kulma suhteessa vaakatasoon vaihtelee aina rengaskoon, profiilin ja rengaspaineiden sekä renkaan kuluneisuuden mukaan?  ´

Jos viilataan pilkkua, niin viilataan huolella. ;D

Jos viilataan pilkkua 'huolella' niin rengaskoko, leveys saati renkaan kuluma-aste (ts. kulutuspinnan määrä) ei vaikuta tuon taivaallista ajoneuvon geometrisiin säätöihin - eli ne (tukivarsien kulmat) eivät muutu rengaskokoa muuttaessasi saati renkaan kuluessa. Sen sijaan tukivarsien kulma muuttuu ajokorkeutta (korin) muutettaessa tai autoa kuormattaessa/kuormaa kevennettäessä.

Approksimaatiosta voidaan todellakin puhua silloin kun 'säätö' tehdään ilman alasvetoa - näissä tapauksissa kun ei korin korkeusasemaa edes mitata.

Olenko ymmärtänyt väärin kun olen ymmärtänyt että alasvedossa korin korkeus mitataan suhteessa 'tienpintaan'? Silloinhan renkaan korkeus vaikuttaa tukivarsien asentoon. Jos taas alasvedossa mitataan pyörännavan korkeusasema suhteessa koriin ei rengas merkitse tuon taivaallista.

Olet ymmärtänyt täysin oikein, mutta 'pieni' tarkennus lienee paikallaan eli... Rengaskokoa muutettaessa säde pyörän napaan (ts. etäisyys tienpinnasta) (myöskään kehän pituus) eivät juurikaan muutu.


MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #26 : 12.07.2007, 01:22:05 »
  Käytin viime vuonna 406:n nelipyöräsuuntauksessa, koska vaihdoin takapyörien väljät raidetangot. Tai siis ne raidetankojen kumihelat oli väljät. Suuntaus tehtiin ilman alasvetoa, ja korjaajalla näytti olleen samat ohjearvot kuin mitkä minun Autodatani antaa (etukorkeus 144mm, takakorkeus 150mm, etuauraus 0mm ±1mm, taka-auraus 3mm ±1mm). Eli siis ei tehtaan alasvetohommaa, koska korkeus on noin suuri. Etupyörien auraus oli ennen säätöä: vas. 2,0mm, oik. -1,1mm (kokonaisaur. 0,9mm), takapyörien auraus oli vähän mitä sattuu (kokonaisaur. 5mm), kun laitoin raidetangot vain sinnepäin koska vein auton suuntaukseen joka tapauksessa. Suuntauksessa korjaaja laittoi arvoiksi: Etu: vas.0,8mm, oik.0,9mm (=1,7mm). Taka vas. 1,6mm, oik. 1,4 mm (=3,1mm). Lopputuloksena auton suuntavakavuus heikkeni selvästi, etenkin sivutuuliherkkyys on ärsyttävä. Näin siitä huolimatta, että aiemmin takapyörien raidetangot olivat romut. Edessähän on nyt periaatteessa liikaa aurausta, voisiko tuo selittää ongelman? Huomionarvoista on, että auto on 11v vanha, eli jousitus ei  enää ole yhtä korkealla kuin uutena (nuo ohjeet on varmaan uudelle jousitukselle, en ole mitannut auton korkeutta. Eikä mitannut korjaajakaan). Kumpaan suuntaan nuo arvot muuttuvat auton painuessa alas? Järkeilyni mukaan takapäässä auraus vähenee ja etupäässä kasvaa, meneekö noin? Korjaaja muistaakseni sanoi laittavansa vähän reilummin etuaurausta, kun jousituksen painuessa pyörät alkavat harittaa enemmän ts. auraus vähenee, eli toisinpäin kuin ajattelin. Pitäisikö vikaa lähteä ratkomaan etupään aurausta vähentämällä.
   Onko tietoa/kokemuksia, mitkä säädöt ovat omiaan parantamaan suuntavakavuutta, mitkä taas heikentämään? Johonkin noita pyöriä on suunnattava, kun ei enää jaksa luikerrella.
   Niin, ennen ja jälkeen suuntauksen oli samat renkaat, nyt taas erilaiset renkaat, ja näilläkin sama kiemurtelu jatkuu.

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #27 : 12.07.2007, 11:47:29 »
Korjaaja muistaakseni sanoi laittavansa vähän reilummin etuaurausta, kun jousituksen painuessa pyörät alkavat harittaa enemmän ts. auraus vähenee, eli toisinpäin kuin ajattelin.

Auraus ei muutu joustoliikkeissä sillä geometriassa ei ole ns. bump steer 'virhettä'.

http://www.racerpartswholesale.com/longtech3.htm

Auraus pienenee kyllä hieman 'vedossa' ja johtuu etu-alatukivarsien kumihelojen joustamisesta. Suurin syy levottomuuteen löytyy yleensä ajoneuvon takapäästä, jonka säädöt edellä kerrotun perusteella todennäköisesti virheelliset.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #28 : 12.07.2007, 12:15:57 »
  Siis aurauskulmat eivät muutu auton painuessa alaspäin? Ymmärsin keskustelun liittyneen juuri kyseiseen aiheeseen. Onko siis tässä kyse lähinnä Camber-kulmista, ts. vedetäänkö auto alas vain camberin ja castorin asetuksen/mittauksen takia? Jos siis tarkastetaan/asetetaan VAIN aurauskulmat vaikkapa tuennan osinen vaihdon takia (raidetangot vaikkapa), ei siis alasvedosta olekaan mitään hyötyä,vai? Kun niitä Cambereita ei tuossa 406ssa voi edes säätää.
  Vai olenko nyt ihan sekaisin. Jos vielä jaksatte vastata, niin suuri kiitos.

P.S. Eikös kuvaamassani tapauksessa juuri takapää ollu Autodatan antamissa arvoissa remontin jälkeen, eli 3,1 mm, kun ohje kyseisellä mittaustavalla oli 3,0 mm ±1mm? Miksi epäilit Benkku taka-akselia, kokemuksen perusteellako? Sanottakoon vielä, että ennen koko remonttia auto kulutti oikeaa takarengasta liikaa (jarru ei jumittanut), ja auto oli silti melkoisen suuntavakaa. Ei yhtä hyvä kuin silloin joskus ammoisina aikoina, mutta selvästi parempi kuin nyt.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #29 : 23.08.2007, 12:22:50 »
  Nyt on etupään aurausta vähennetty aivastuksen verran molemmilta puolilta, ja auto kulkee ihan eri tavalla! Siis paljon suorempaan, eikä tuuli enää vaikuta kuten aiemmin. 406:ssa ei näemmä saa olla paljoa aurausta edessä. Aiemmin auto tuntui ottavan vuorotellen suunnan oikealle ja vasemmalle. Ikäänkuin nuljahti vetämään oikealle -korjausliike- hetki suoraan -nuljahdus vasemmalle -korjausliike..... Nyt taas käytös on järkevää, ja auto pyrkii pysymään suunnassa. Ja suunnanmuutokset esim. urien takia ovat pehmeitä, eivätkä tuollaisia nuljahtavia nopeita suunnanmuutoksia.