Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 48148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #45 : 17.10.2015, 20:10:01 »
Suuntauslaite antaa yleensä yhteenlasketun ohjearvon, esim. tuo  -1.41' +- 0.30'
Kun autosi takapään camberit  -1.48' ja -1.37' ynnätään niin lukema menee aika rajusti yli (tai siis ali).
Näin sen tulkitsisin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #46 : 17.10.2015, 23:22:22 »
Nythän täällä on ammattimiehet neuvomassa..mikähän laite antaa cambereille yhteenlaskettua arvoa?  Vaisekoititko kokonaisauraukseen. Edellisen kysyjän kysymykseen camberit on ohjearvossa.

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #47 : 17.10.2015, 23:36:35 »
Ammattilaisista en tiedä, mutta ne 2 konetta millä oon kulmia sekottanu ilmottavat camberin yhteenlaskettuna. En näe tarvetta sen suurempaan väittelyyn aiheesta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #48 : 18.10.2015, 00:01:16 »
Eipä tuossa tosiaan oo mitään väittämistä,jos se ohje arvo on 1,41 ni se on per puoli.auraukset sitten puoli ja kokonaisaurauksena.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2015, 00:05:20, kirjoittanut urkki »

thytonen

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 344
    • http://www.pugiukko.com
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #49 : 19.10.2015, 17:49:15 »
Kävin itseasiassa jo marmoritiskillä tuon lappusen kanssa varmistamassa että olen itse ymmärtänyt oikein ja kyllä ne ohjearvojen sisässä oli kulmat, en vain muistanut tänne raportoida.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 GL -89 "Operaatio Tuning", 405 SRI -88 "Operaatio Museo" & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #50 : 20.10.2015, 20:59:40 »
Kuulostaa tuo camberin yhteenlaskettu arvo jotenkin erikoiselta, en ole aikaisemmin kuullut. Tarkoitatko siis jos vasen puoli on +2,00:ssa, ja oikealla -2,00, niin jos ohjearvo on +-0,00 niin kulmat sillon on ok? Voisitko hieman avata asiaa?

Marmori(allekirjoittanut) ei toki ole aina se absoluuttinen totuus, mutta mikäli olen yhtään asiasta perillä niin ko. autossa takacamber on/oli ihan kunnossa.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #51 : 21.10.2015, 07:01:50 »
Auton valmistaja ilmoittaa myös max camberkulmien välisen eron oikealla ja vasemmalla joka tuskin on ihan neljää astetta?  Näppituntumalta, joka ei todellakaan ole absoluuttinen totuus  ;D tuntuu toi about kolmen asteen yhteiscamber aiemmassa kysymyksessä aika rajulta, taitaa käydä renkaitten sisäreunojen päälle aika rankasti.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #52 : 21.10.2015, 10:52:27 »
On tässä jo ajeltu 2 asteen  cambeerilla per puoli 190000 km ja mieluummin on hivenen ulkosyrjää syö ny,nyttemmin kuluu tasaisesti kun itse olen säätänyt.
mielellään kuulisin lisää tuosta yhteenlasketusta cambeerista kun en löytäny siitä hajuakaan vaikka yritin ulkomaisista sivuilta tutkia asiaa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #53 : 21.10.2015, 19:42:21 »
Valmistaja ilmoittaa esim 407:aan näin:

Tarkastusarvot
Korimalli Sedan  Farmari 
Renkaat  205/60 R16- 215/55 R17- 235/45 R18
Camber (Ei säädettävissä ) -1°45' ± 0°30'
Kulkukulma (ajokulmapoikkeama) 0° ± 0°30'
Kokonaisauraus (Säädettävä ) 0°34' ± 0°09'
Pyöräkohtainen auraus (Säädettävä ) 0°17' ± 0°04'
Camber-kulman epäsymmetria ± 0° 30'

Mistä tuon tietää onko toi kokonais camber vai pyöräkohtainen?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #54 : 21.10.2015, 20:32:05 »
^Camber ilmoitetaan aina per puoli.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #55 : 21.10.2015, 20:34:39 »
Siinä uskossa minäkin olen ollut...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #56 : 21.10.2015, 21:08:29 »
Kohta rupee omakin usko horjumaan, mutta kun vaikka takana on ilmoitettu camberin ohjearvo -1.40ast niin kulmiensäätökoneen näyttö on vihreällä silloin kun säätää toisen pyörän -0.7ast ja toisen samoin -0.7ast. Jos vaikka molemmat on -1.2ast niin näyttö on punaisella. 

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #57 : 21.10.2015, 21:26:00 »
Minkämerkkinen suuntauslaite on kyseessä.

SamTac

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #58 : 21.10.2015, 21:32:00 »
Aurauskulmia voidaan tarkastella yhteenlaskettuna kokonaisaurauksena, sillä auton liikkuessa pienillä pyöräkohtaisilla heitoilla ei ole hirvittävän suurta vaikutusta auton käyttäytimiseen, jos kokonaisauraus on alueella. Jos aurauskulmissa on pyöräkohtaista heittoa etuakselilla, ohjauspyörää täytyy hivenen kääntää ts. ohjauspyörä ei ole keskitetty. Mikäli heittoa on taka-akselilla, auton kulkukulma poikkeaa hieman, eli auto kulkee hivenen kylki edellä. Tietenkin vaikutuksia on ajotuntumaan jne., mutta vaikutukset ovat pieniä.

Pystykallistumaa (camber) tarkastellaan aina pyöräkohtaisesti, sillä pyöräkohtaisilla arvoilla on suurempi merkitys. Akselisto puoltaa aina positiivisemman pystykallistuman omaavamman pyörän suuntaan. Tämä johtuu siitä, että kallistuneen pyörän sisä- ja ulkoreunan vierintäsäde on hivenen erisuuruinen, jolloin ne samalla pyörintänopeudella pyöriessään pyrkivät kulkemaan erimittaisen matkan, eli pyörä ei kulje suoraan. Esimerkiksi jos etuakselilla pyörien välillä on suuri ero pystykallistumassa, auto pyrkii kääntymään itsestään ja kuskin täytyy roikkua jatkuvasti ratissa pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Tämän vuoksi noissa 407:n ohjearvoissakin on mainittu suurin sallittu pystykallistuskulmien poikkeama saman akselin pyörien välillä.


PS. Kulmista puhuttaessa yksi aste (1°) on 60 minuuttia (60'), eli esimerkiksi pari viestiä aiemmin mainittu ohjearvo -1.41' +- 0.30' tarkoittaa -1.11'  -  -2.11'.

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #59 : 22.10.2015, 13:25:51 »
Pari vuotta vanha Butler, sata vuotta vanha Hunter käyttäyty samalla tavoin.