Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 48150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #60 : 22.10.2015, 15:20:47 »
On kyllä outo  mulla oma 20v vanha hunter antaa sillä ohjearvolla sen palkin keskelle vihreänä ja muuttuu punaiseksi just raja arvolla. En ymmärrä miten se voisi muuten ollakaan.

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #61 : 22.10.2015, 17:35:20 »
Selvis. Säätelin tänään Butlerilla kulmat ja kiinnitin asiaan erityistä huomiota. Butler herra ilmottaa pyöräkohtaisen JA yhteiscamberin. Olen aina tuijottanut pelkkää yhteiscamberia ja camberkulmien välistä eroa, ja säätänyt arvot vihreiksi. Tänään tuijottelin ruutua oikein ajatuksen kera niin huomasin. Mutta enivei, kiitos hyvästä väittelystä, se piristää aina  :D
On tullut aika paljon säädeltyä kilpa-autojen pyöränkulmia ja niitä säädellään aina yhteisarvoilla, siitä ehkä ajatusharha on saanut alkunsa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #62 : 22.10.2015, 17:41:52 »
Mikäpä on väitellessä kun molemmat on oikeassa :).jäi vaan mieltä vaivaamaan kun ajatuksen kanssa yritän harrastaa tuota pyöränsuuntausta.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 344
    • http://www.pugiukko.com
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #63 : 23.10.2015, 20:18:41 »


Selvyyden vuoksi tässä siis kuva noista lukemista, eli nappasin siitä silloin vain isoimman ja pienimmän lukeman kun en ihan ymmärtänyt  miksi siinä on nuo "säädettynä" arvotkin vaikka eihän sitä ole voitu säätää.

Edit: vaihdoin vielä kuvan kun olin rajannut sen huonosti
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 20:23:39, kirjoittanut thytonen »
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 GL -89 "Operaatio Tuning", 405 SRI -88 "Operaatio Museo" & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #64 : 24.10.2015, 00:43:54 »
Kokonais- tai yhteiscamber arvolla ei käytännössä tee mitään.

Pyörien pystykallistuma, pitää säätää erikseen - mikäli säätö ylipäätään on mahdollista ja arvojen oltava alustan geometrialle sopivalla alueella.

Kartaani

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #65 : 24.10.2015, 19:50:22 »
Säädin just omaan 307 -05 farkkuun kulmat. Onhan siinä vähän omintakeiset ohjearvot kun takana on camberia yhteensä -3ast ja edessä nollissa. Mutta ranskalaiset onkin oman tiensä kulkijoita, hyvä ettei kaikki ole samasta muotista!

Benkku

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #66 : 25.10.2015, 01:42:29 »
Pystykallistuma 307
edessä 0° ± 30'
takana - 1°15' ± 30'

Yhteiscamberit kannattaa unohtaa (ei pitäisi edes mainita missään yhteydessä) siis  'ei ole sellaista arvoa' ts. se ei kerro yhtään mitään ajoneuvon ajokäytöksestä.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #67 : 09.01.2016, 23:21:19 »
Onko kukaan mitannut minkä verran esim. auraus muuttuu, kun auto palautetaan alasvedosta normikorkeuteen? Jos alasvedettynä säädetään toleranssialueen puoliväliin, niin mennäänkö sen ulkopuolelle vapautuksen jälkeen?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

lansion

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #68 : 12.05.2016, 11:35:13 »
Auto: Peugeot 307 break 2006 1,6 bensa, ajettu 73 tkm. Renkaat uudet ContiPremiumContact 5 195/65R15 peltivanteilla.

Omassa autossani on koko sen omistuksen ajan ollut hieman ongelmaa suuntavakavuuden ja tuuliherkkyyden kanssa. Autoon on tehty pariin otteeseen nelipyöräsuuntaus ja aurausta hieman säädetty, mutta mielestäni suurta vaikutusta ajettavuuteen ei ole ollut. Auto tuntuu "haukkaavan" uriin ja olevan tuuliherkkä joten autoa joutuu koko ajan hieman paimentamaan kun ajelee n. 100km/h ja hieman kuluneemmalla asfaltilla. Talvella tiekarhun jäljiltä olevissa urissa ajaessa meno tuntui hyvin holtittomalta. Ohjauksessa ei muutoin tunnu olevan väljää eikä alustastakaan ole koskaan katsastuksissa tai huolloissa löydetty mitään väljää lukuunottamatta toista raidetangon sisäpäätä joka vaihdettiin viime vuonna uuden kulmien suuntauksen kera.

Ohessa on viimeisin suuntausraportti ja siinä pistää silmään nuo etupään Caster-, sekä SAI että Summakulma -arvot jotka ovat ohjearvojen ulkopuolella. Samoin Takapäässä on aurausta liian vähän verrattuna ohjearvoihin. Näistä asteista ja minuuteista on vaikea hahmottaa miten pienet erot vaikuttavat miten paljon ajettavuuteen, mutta voisikohan esimerkiksi tuo takapään liian pieni auraus olla mahdollinen syy auton hieman levottomaan kulkuun? Tuntuu vain kovin pieniltä nuo heitot suhteessa ohjearvoihin. Mitäänhän tuolle ei oikein voi tehdä kun etupään auraus lienee ainoa virallisesti säädettävä asia alustassa. Suuntaus on tehty alas vedettynä merkkiliikkeessä.

Vai onkohan tämä vain osa auton luonnetta, jonka kanssa pitää vain elää.  8) Mielestäni muut ajamani saman kokoluokan ja aikakauden autot kulkevat paljon vakaammin (ainakin Meganesta, Astrasta ja Golfista on jonkin verran kokemusta).

« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 11:45:23, kirjoittanut lansion »
Peugeot 307 1.6 farkku -06 mittarissa n. 72tkm
Aiemmin: Renault Megane II -03 127-203tkm ja Renault R19 -93 140-175tkm.

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #69 : 12.05.2016, 16:54:41 »
Ei ole vedetty alas joten noita arvoja on turha kattella. Auraus ei muutu käytännössä mihinkään oli alas vedettynä tai ei. Ja aurauksen säätö tuosta autosta vain löytyy. Pitää kaivella missä näkyy mun auton arvot kun ei ole alas vedetty.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #70 : 12.05.2016, 17:23:37 »
Laittaisin lähemmäs nollaa normaalikorkeudessa.

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #71 : 12.05.2016, 17:26:57 »
Mun 307SW kulmat ilman alasvetoa. Kulkee suoraan ja muutenkin nätisti.

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #72 : 12.05.2016, 19:13:09 »
Laittaisin itse etuset auraukselle noin 0.04min per puoli. En itse laita etusia haritukselle kun moottorikelkassa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 19:23:21, kirjoittanut urkki »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 668
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #73 : 12.05.2016, 20:50:11 »
Ajaisin vastaavaa Pözöä ja tekisin sitten yksilön arvion. Löysät alustan kumityynyt ja renkaat osittain vaikuttavat vikurointiin. Ohjauskulmien säädöllä toki voi vaikuttaa, mutta rajallisesti. Renkaan korkea profiili ja löysä alusta >>> horjahteleva ajotuntuma.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 20:53:37, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #74 : 12.05.2016, 21:05:44 »
Mitä mä oon noilla 307lla ajanu niin renkaan profiili ei juuri vaikuta, se sijaan renkaan merkki vaikuttaa todella paljon. Sama auto voi olla toisella renkaalla surkea ajaa, toisella menee kuin juna.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.