Kirjoittaja Aihe: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)  (Luettu 14882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jallu

  • Vieras
504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« : 08.01.2012, 23:05:02 »
Auto: 1983 504 Pickup 1,9 (XD88).

Mitäpä tehdä, kun DPA-pumpun ilmaaminen ei onnistu. Kyse on vanhemman mallin XD 88:sta isoilla hehkuilla ja pulttikiinnitteisillä suuttimilla, jonka ruiskutuspumppu oli saanut tulopuolelle hieman vettä. Tilalle siis uudemman mallin pumppu ja reijälliset paineputkien paineventtiilit. Kone lupaa vain, jos pyörrekammioihin laittaa naftasatsin sekä starttipilotilla. Kone lienee ok, mutta pumppu ei siis toimita tavaraa perille.

Tarkistettu on jakopään ja pumpun ajoitus sekä suuttimet. Pumppu on ilmattu käyttäen ilmausruuvin tilalle kiinnitettyä kirkasta muoviletkua: sillä voi hoitaa homman astiaankoneen kyljen asemesta ja samalla näkee, että ilmaa ei tule; aika pitkään tuli. Tavaran saanti pumpulle ja välipainepumpun toiminta tuntuu olevan ok. Mäntaelementtejä on yritetty herkistää paineilmalla paineputken kautta.

Tsekkaamatta on kaasuvipuun kytketyn määränsäätöventtiilin (nimi voi olla muutettu, manuaali on tallissa...) toiminta. Itä- ja miksei muidenkin maiden tietäjät: mitä tehdä seuraavaksi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #1 : 09.01.2012, 00:28:45 »
Mittaisin pumpun paineet ensiksi ja jos OK, niin tarkistaisin suuttimien kunnon.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #2 : 09.01.2012, 16:59:50 »
Pumpun irrotus on 15 minuutin juttu niin kiikuttaa sen lähimpään dieselhuoltoon jossa ne tarkastaa että se toimii, pitkään seisonut pumppu ei välttämättä toimi.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #3 : 10.01.2012, 00:51:58 »
Moi Jallu. Dieseleistä mitään tietämättömänä kyselen että onkos se uuden koneen pumppu sun vanhasta vähän aikaa sitten käytössä olleesta moottorista (jolloin sen luulisi olevan paineiden puolesta kunnossa), vai jostain muualta hankittu?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jallu

  • Vieras
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #4 : 10.01.2012, 11:24:04 »
Tervhdys! Sekä että, eli yritin ensin sillä vähän aikaa sitten käytössä olleella (joka sekin seisoi 3/4 vuotta) ja sitten varaosa-auton pumpulla. Paineventtiilien erilaisuus uuden ja vanhan pumpputyypin välillä selvisi jälkimmäisen yrityksen yhteydessä, joten eka pumppu voisi reijällisillä vaikka pelatakin...

Jallu

  • Vieras
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #5 : 04.04.2012, 10:55:42 »
Olipa taas aikaa paneutua projektiin. Todistetusti toimineella pumpulla hörähti eilen. Vaati kyllä uskomattoman huolellisen ja moninkertaisen ilmauksen ja sittenkin ontui vielä pitkään. Ei kannata päästää löpöä loppumaan tien päällä. Silloin kone on tosin lämmin, mikä aina auttaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #6 : 04.04.2012, 14:14:07 »
Ruikkiiko tämä pumppu kovemmalla paineella (ilmausrei'istä tms)? Tietämättä pumpun rakentesta yhtään mitään: oisko mitenkään mahdollista tehdä pumpun perukoille ilmausruuvia tms. ilmaamisen helpottamiseksi? Esim. kestäisikö kierteet.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jallu

  • Vieras
Vs: 504 - Ruiskutuspumpun ilmaaminen (XD)
« Vastaus #7 : 04.04.2012, 14:55:48 »
Ruikkii paineputkien päästä reippaammin. Nyt kunnolla ilmattuna tavaraa voisi tulla odotusten mukaisesti, en vaan viitsi tarkistaa...

Oletan ilmaamisen hankaluuden johtuvan jakajapumpun rakenteesta. Polttoaineen paineistamisen hoitavat kaksi toisiaan vastaan liikkuvaa mäntää samassa sylinterissä, joka on polttoainelinjan perillä. Pumppuelementien välissä oleva polttoaine ei vaihdu siihen tahtiin kuin rivipumpussa, jossa männän paineistama polttoaine ja mahdolliset ilmakuplat ainakin osin lähtevät taipaleelle kohti palotilaa. Jakajapumpun sylinterissä oleva ilma on vähän niin kuin pullossa. Ilmauksen järjestäminen sylinteriin on vaikea tehtävä, sylinteri mäntineen pyörii.

Liekö mainitsemieni reijällisten paineventtiilien tarkoitus ilmaamisen helpottaminen? Varsinaisen paineiskun käyttäytymiseen ne eivät varmaan paljonkaan vaikuta.

En tiedä, onko oletukseni oikea. Rivipumpun kyseessä ollen suuttimien paineputkia tarvitsee ilmatessa aukaista harvoin, jakajapumpun ilmaus putket kiinni lienee toivoton tehtävä.

Asioihin voi halutessaan perehtyä esim. osoitteessa:

http://www.tb-training.co.uk/CIsys.htm