Kirjoittaja Aihe: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain  (Luettu 9939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hanski

  • Vieras
206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« : 23.01.2012, 19:02:29 »
Auto: 2002 206 1,9 (diesel, 3-ovinen).

Onko alla olevilla ohjeilla ylipäätään mahdollista koodata 206:n keskuslukituksen kaukosäädintä vai onko se merkkiliikkeen tai avainsepän hommia? Autossa on ajonestolaite ja kahdella napilla toimiva kauko-ohjain.

Lainaus
206 PLIP PROGRAMMING SYNCHRONISATION—BSI

1. Insert the Ignition Key.
2. Press the small Black button.
3. Switch the Ignition ON.
4. Keep the lock button pressed for 10 seconds.
5. Release lock button, switch ignition OFF and remove key.
6. Close all doors and press the lock button 2 times.

NOTE : If PLIPS still do not work, start the vehicle and then turn OFF. Open and close the door, and check PLIP again.[/i]

Wanha GTI

  • Vieras
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #1 : 26.01.2012, 09:45:05 »
Vaihdoin omaan 206 GTI 2002 uuden näppäinpuolen avaimeen ja koodasin kauko-ohjaimen ohjekirjan mukaan. Avaimen runko-osan vaihto ei onnistu tällä tavalla.

Wanha GTI

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #2 : 05.05.2012, 15:51:32 »
Auto: 2005 206 SW 1,4 Trendy.

Auto alkoi valittamaan avaimen pariston loppumisesta n. kuukausi sitten ja vaimo mainitsi asiasta siinä vaiheessa kun lukot eivät enää toimineet kaukosäädöllä. Vaihdoin avaimeen uuden pariston (CR2016) ja totesin sen taas toimivan, joskin mielestäni kantama oli vähän heikko, enintään 25 m. Kolme päivää pariston vaihdon jälkeen vaimo kertoi että kaukosäätö lopetti taas toimimasta, jolloin avasin avaimen taas ja mittasin, että pariston jännite oli alle 1 voltti. Ei varmaan toimi ei, joten ei kun taas uutta paristoa sisään. Tällä kertaa mittasin, että uutena pariston (CR2016) kuormittamaton jännite oli 3,2 V ja pidin huolta siitä etten paljain sormin koskenut mihinkään pintoihin paristossa. Sehän toimikin n. kolme viikkoa, kunnes taas äsken minulle tultiin kertomaan, että auto on pari päivää valittanut avaimen pariston olevan lopussa ja tänään se ei taas kaukosäätö enää toiminut. Avasin avaimen ja mittaisin pariston jännitteeksi 1,50 V. Samalla tein mielenkiintoisen havainnon, että pariston kuormittamaton jännite alkaa nousta kun se ottaa pois avaimesta. Nyt noin 15 min pariston poistamisen jälkeen, sen jännite on jo 2,5 V.

Voiko tuossa kaukosäätimessa olla jokin sellainen vika, että se purkaa paristoa kokoajan? Saako tuota pelkkää kaukosäätöosaa avaimen sisään jostain uutta ja millainen operaatio sellaisen opettaminen on tuolle autolle?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #3 : 01.06.2012, 23:38:27 »
Nyt on hankittu toinen piirilevy, jossa täysin samat numerosarjat merkitty kuin alkuperäisessäkin. Seuraava ihmetyksen aihe olisi sitten miten tuolle autolle opetetaan, että tuota uutta kauko-ohjainta pitää totella. Normaalit avaimen uudelleenopettamisrituaalit kävin useammankin ohjeen mukaisesti läpi, mutta niistä mikään ei auttanut. Myös sen, joka auton käyttöohjeissa on mainittu. Kai se pitää PPS:n kanssa istua asiaa ihmettelemään, mutta kaikki vinkit otetaan vastaan. Avain siis muuten kyllä toimii eli vain tuo kauko-ohjaimen piirilevy on "uusi".

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #4 : 01.06.2012, 23:58:42 »
Onko kauko-ohjaimessa erillinen "siru" tuota ajonestoa varten? Kysymys siksi kun mainitsit, että: Avain siis muuten kyllä toimii...

Samanikäisessä 307:ssa ajonesto ja lukkojen kauko-ohjaus on samalla piirilevyllä. Itsekin joskus taistelin ajoneston ja kauko-ohjauksen kanssa, eikä numerosarjaltaan samanlaista kauko-ohjainta pystynyt opettamaan autolle. Tämä opetus tuli tehdä siis PPS:n kautta. Lukkojen kauko-ohjaus onnistui opettaa vasta sen jälkeen kun avain/ ajonesto oli sopeutettu autoon.

206 voi olla tietysti erilainen tältä osin..?
« Viimeksi muokattu: 02.06.2012, 00:20:34 kirjoittanut Timppa71 »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #5 : 02.06.2012, 02:44:33 »
Ajonesto on eri siru tuolla avaimessa, eikä noilla pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Ainakin ajonesto toimii oli tuossa kauko-ohjaimessa paristo tai ei ja vaikka avaimen sisällä olisi "väärä" kauko-ohjain. Auton iästä on paha päätellä mitään, kun noihin on varustetasosta riippuen todella montaa erilaista avainta ollut käytössä ihan samaan aikaankin. Vielä kun yhdistää siihen eri markkina-alueet, niin saa lisää variaatiota esim. radiotaajuuksissa. Tämä hankkimani piirilevy on romutetusta Suomessa myydystä yksilöstä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #6 : 16.07.2012, 17:06:01 »
Eipä ole tähänkään ehtinyt syventyä ennenkuin tänään. Istuttu on nyt autossa ainakin pari tuntia testerin kanssa koodaamassa avaimia. Avainten koodaus on nyt hallussa ja kuusi vuotta kadoksissa ollut koodikorttikin löytyi, mutta kauko-ohjainta en saa koodattua.

Minulla on alkuperäinen avaimen piirilevy (joka siis syö pariston parissa viikossa), seuraavilla merkinnöillä:
   73373067D
   CML 0805
   CR2016

ja "uusi" piirilevy seuraavilla merkinnöillä:
   73373067D
   KCE F2
   2205
   CR2016

Paristo on molemmissa uusi, joten siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, mutta lähettimen opetaminen ei onnistu niillä ohjeilla, jotka PP2000 antaa:
Lainaus
  1) Switch off the ignition
  2) wait one minute without pressing the buttons of any remote control.
  3) insert a key in the steering lock, turn it to ignition positive (IGN+)
  4) within the ten seconds press the locking button for 10 seconds.
  5) switch off the ignition and take out the key.
  6) repeat the procedure with the other keys from point No 3, otherwise move on to point No 7
  7) wait 30 seconds, the remote controls are active

  this procedure can be used at any time and without using diagnostic equipment

PP2000:sen ohjeista (F6) löytyy seuraavanlainen teksti:
Lainaus
   Type of high frequency remote control transmitter

   Warning between September 2005 and the end of 2006, a new type of high frequency
   remote control is gradually introduced in production on the 206 (date different depending
   on the site and country of production ). this new remote control is not compatible with
   the old ones. there is no visual or other means of differentiating between the two types of
   remote control.

   for vehicles which have a build code between 10524 and 11010, configure to "New type
   of transmitter (with or without fog lamp)" and check the operation of the remote
   control(s) if the remote control(s) does(do) not operate, configure to
   "Old type of transmitter (with or without fog lamp)".

   Malaysia : all of the vehicles are fitted with the new type of transmitter .
Auton build code (DAM?) on 10402 ja oletusasetus on "previous type of transmitter with fog lamps", eikä mitään "old type" -vaihtoehtoa BSI:n asetuksissa edes tunneta, mutta oletetaan että "old" ja "previous" tarkoittavat samaa, kun samasta PP2000:sta on kyse. Vanha kaukosäädin toimii tuolla oletuksella, uusi ei millään neljästä tarjolla olevasta vaihtoehdosta. Tuli nimittäin mieleen, että jos tuo uusi lähettimen piirilevy on tuollainen uuden tyyppinen kun sen valmistusviikko näyttäisi olevan 22/2005 ja alkuperäisen 08/2005. Tuo auto on luovutettu meille viikon 22 maanantaina 2005, joten siinä välissähän on asiat voineet muuttua. Valitettavasti minulla ei ole tiedossa sen auton "build code", jonka avaimesta tuo piirilevy on otettu. Jos avaimen lähetin on uudempaa tyyppiä, niin osaako tämä auto sitä kuunnella. Sitä kyllä ihmettelen, että onko tuo koodi 73373067D muka sama kahdessa eri tyyppisessä lähettimessä, kun muutenkin tuosta samasta löytyy ainakin versiot 73373067, 73373067B ja 73373067C tuon D:n lisäksi.

Tämä on nyt tällaista arpomista, mutta nyt löysin ainakin yhden esimerkin miten tutkia lähettääkö tuo uusi piirilevy mitään minkä tuo auto tunnistaisi. Pitää jatkaa sen ihmettelyä, jos vaikka saisi tuon lopulta toimimaankin.

Kiinnostaisi myös tietää mitä nuo "CML" ja "KCE F2" tarkoittavat piirilevyissä.

Lisäys:

Lukemalla näköjään viisastuu. Nyt vaikuttaisi siltä, että tuon kaukosäätimen lähettimen piirilevyn voi koodata vain yhteen autoon ja ensimmäisen koodauksen yhteydessä myös kaukosäätimeen kirjoittuu jotain mikä liittää sen ikuisesti tuohon samaan BSI:hin. Jos tuo todellakin näin on, niin turha hankinta oli tämä "uudempi" piirilevy, vaikka ei montaa euroa maksanutkaan. Hieno rahastusautomaatti tässäkin keksitty.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2012, 18:04:08 kirjoittanut Penguin »

pjy

  • Vieras
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #7 : 15.03.2014, 16:26:23 »
Auto: 2004 206 1,4.

Autonavaimen kotelo niin huonossa jamassa, että rikoutunut nappien kohdalta. Päätin tilata ebaysta muutaman euron avaimen ja asentaa sen sisälle vain vanhan elektroniikan. Avain osan sai uuteen helposti siirrettyä ja kaikki toimi ok kunnes piti auto startata. Seuraavaksi tuli virheilmoitus engine immobiliser fault ja auto vain hurisi muttei käynnistynyt. Kaiken kokeiltu ajattelin vielä kokeilla laittaan vanhaan avainkoteloon romppeet. Yllätys oli suuri kun auto käynnistyi. Siis mitä tuossa muovisessa kuoressa voi olla jos auto ei käynnistynyt ebay versiolla, mutta lähti käyntiin vanhassa. Siis kaikki elektroniikka ja metalli osat siirretty vanhasta uuteen.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #8 : 15.03.2014, 16:45:07 »
No siinä vanhassa kuoressa on sellainen musta pieni siru, transponderi. Kyllä sen huomaa kun vain katsoo. Saa vaihdettua tuohon uuteenkin kuoreen lähes varmuudella, yleensä kuorissa on tyhjä paikka tuolle sirulle, malliltaan hieman suorakaiteen muotoinen.

Haulla löydät monta keskustelua tältäkin foorumilta.

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #9 : 27.08.2019, 18:06:25 »
Auto: 2003 206 1,6.

Onko avaimella oma sulake?  Ei aukene ovet kaukkarilla, vaikka patteri vaihdettu...

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #10 : 27.08.2019, 19:06:45 »
Oletko koittanut jotain tämän tyyppistä proseduuria?

Kauko-ohjaimen alustus:

Kauko-ohjain on alustettava uudelleen akun irti kytkemisen jälkeen, pariston vaihtamisen jälkeen tai jos kauko-ohjaimessa on toimintahäiriö.
-Katkaise sytytysvirta.
-Kytke sytytysvirta.
-Paina välittömästi kauko-ohjaimen lukituspainiketta muutaman sekunnin ajan.
-Katkaise sytytysvirta ja ota kauko-ohjain/avain pois virta-/ohjauslukosta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

SimpleMan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 206 - Keskuslukituksen kauko-ohjain
« Vastaus #11 : 27.08.2019, 19:47:31 »
Tänkz, en ole!
Täytyypä kokeilla :o