Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)  (Luettu 6728 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« : 28.03.2012, 10:45:08 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110 Executive (takana levyjarrut).

Säädin jarrukengät kohdalleen ja kokeilin hiekoitetulla asfaltilla toimintaa minkä seurauksena vaijeri meni poikki. En enää jaksanut ottaa pyöriä pois, mutta luulisin, että kahvan ja T-haaran välinen vaijeri sieltä napsahti poikki. Enpä löytänyt yllätyksekseni foorumilta ohjetta käsijarruvaijerin vaihtoon. Auton alla selviää toki paljon, mutta pitääkö esim keskikonsoli ottaa pois?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + 406 GW HDi (RHZ) -04 + C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 059
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #1 : 28.03.2012, 13:05:48 »
Ohjetta ei löydy ehkä siksi, että päävaijerin katkeaminen ei ole kovin yleistä. Vaihto on haastava.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Late

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #2 : 28.03.2012, 14:37:27 »
Minä vaihdoin kuukausi sitten omaan 406:n käsijarruvaijerin uuteen. Ei tarvi koko keskikonsolia irrottaa, jos on vähänkin näppärät sormet ja pitkäleukaset pihdit, millä saa ongittua vaijerin hollille. Keskikonsolin takemmasta päästä vain pari pulttia pois ja pikkusen nosti sitä muovia ylöspäin, niin sai lisätilaa. Takaa piti sit tietenki ottaa jarrulevyt ja sieltä se vaijerin pää jo näkyykin.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #3 : 28.03.2012, 17:17:05 »
Pitääpä siis kokeilla ilman suurempaa sisustan purkua tällä kertaa. Ajattelin tosiaan pelkän päävaijerin (eli kahvalta T-haaralle) vaihtaa nyt. Vaihtaa sitten vuoden päästä  seuraavat, kun taas katsastukseen joutuu säätämään käsijarrua :)
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + 406 GW HDi (RHZ) -04 + C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #4 : 28.03.2012, 21:20:54 »
Takajarrujahan ei tarvitse purkaa, jos vain etummaisen vaijerin vaihtaa. Itse vaihdoin pre-FL sedan malliin kaikki vaijerit jokin kuukausi takaperin. Suosittelen vahvasti, että purat keskikonsolin pois etummaisen vaijerin vaihtoa varten. Voi muuten olla todella vaikeata saada vanhan vaijerin lukitusta irti tai uuden vaijerin lukitus naksahtamaan pohjaan asti (ehjänä). Korjauskirjasta löytyy ohjeet keskikonsolin purkamiseen. Korjauskirjan ohjeesta kannattaa poiketa purkamisessa ja kasaamisessa: keskikonsolin sivupalojen (jossa tuuletusaukot) irrottaminen ja kiinnittäminen menee huomattavasti helpommin, kun konsolin etu- ja takapään kiinnitysruuvit/mutterit ovat irti.

Huomioita etummaisen vaijerin vaihtoon:
  • Ainakin pre-FL sedanissa käsijarruvaijeri menee keskitunnelin pitkän lämpösuojapellin alla noin metrin verran, joten se on irrotettava. Lisäksi auton takapäästä T-haaran kohdalla oleva lämpösuojapelti tarvii irrottaa.
  • Keskitunnelin lämpösuojapellistä kun irrottaa mutterit, tippuu pelti pakoputkiston varaan niin, että väliin mahtuu juuri työskentelemään.
  • Lämpösuojapeltien mutterit ovat varmasti jämähtäneet kovaan. Kierteet ovat ohuita (M6?), joten menevät helposti poikki. Paineilmaräikän tai pulttipyssyn avulla lähtevät ehjänä irti.
  • Uuden vaijerin kuoren lukitseminen kahvan päähän onnistuu helpoiten apurin kanssa: toinen työntää kuoresta auton alta samalla kun toinen kääntää varovasti meisselillä vaijerinkuoren urasta.

Tarkoittaako Late etummaisen vaijerin vaihtoa, kun tuossa viestissä moni asia viittaa takana oleviin poikittaisvaijereihin? Keskikonsoli on takareunan lisäksi kiinni myös tuhkakupin alta. Oman muistikuvani mukaan keskikonsolin takareunassa oleva kiinnike/tuki estää tehokkaasti pääsyn konsolin sisään. Jos kyse on etummaisesta vaijerista, niin miten sait vaijerin kuoren lukittua paikalleen takaa 'onkimalla'?
« Viimeksi muokattu: 28.03.2012, 21:36:06, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Late

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #5 : 29.03.2012, 10:22:11 »
Tarkoittaako Late etummaisen vaijerin vaihtoa, kun tuossa viestissä moni asia viittaa takana oleviin poikittaisvaijereihin? Keskikonsoli on takareunan lisäksi kiinni myös tuhkakupin alta. Oman muistikuvani mukaan keskikonsolin takareunassa oleva kiinnike/tuki estää tehokkaasti pääsyn konsolin sisään. Jos kyse on etummaisesta vaijerista, niin miten sait vaijerin kuoren lukittua paikalleen takaa 'onkimalla'?

Etuvaijeri: Keskikonsolin takana, se missä voi pitää vaikkapa limukkapulloa, niin siinä alareunassa on molemmilla puolilla yksi pultti. Ne otin pois ja keskikonsoli nousi siitä takaa senverran ylos, että sieltä pääsi käsiksi vaijeriin. Ja sitäkautta voi sitte pitkäleukasilla pihteillä työskennellä. Eli kaveri auton alta laittaa vaijerin niin että saat siitä pihteillä kiinni ja sitte ku vaijeri on pihteissä, voi jotain pitkää talttapäämeisseliä käyttää apuna, että saa vaijerin paikalleen. Vaikia selittää tämä. Vaan onhan tuo semmosta värkkäämistäkin, että vähän hermoja tarvii, mut kyllä se onnistuu.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #6 : 29.03.2012, 17:23:50 »
Mutta vaijerin ujuttaminen oikeaan paikkaanhan ei riitä, vaan myös vaijerin kuori pitää saada lukittumaan läpivientikohtaan. Jäikö tämä tekemättä?
Peugeot 607 3.0 manual '01

Late

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #7 : 31.03.2012, 20:52:25 »
Muistaakseni ei jäänyt. Pitääpä muuten vielä tarkistaa asia. Tuli muuten mieleen ku vaihoin sitä vaijeria, niin edellinen omistaja oli rautalangalla lukinnu vaijerin pään. :D Siinä ois hyvä neuvo jos se ei muuten mene paikalleen. ;)

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #8 : 01.04.2012, 18:16:09 »
 Ei ole se konsolin irrotus niin  iso työ että kannattas ahtaasta raosta koittaa tehdä...   

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #9 : 05.01.2013, 12:14:49 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110.

Itte nyt kanssa vaihdoin ton etummaisen osan ja ei mun käsillä pystynyt sitä tekeen, ettenkö olisi ottanut konsolia irti. Ei se nyt autosta ulkona ollut mut kaikki kiinikkeet irti niin sitten nousi riittävästi. Vanhan vaijerin kuoren lukitus hajos hyvin kun talttapää meisseli ja kunnon lyönti kämmenpohjalla. Herkempikätiselle vasara sit oiva. Ja kun yksin ton tein niin otin hiekkapaperia ja rullasin sen, sitä pikkusen pyöritin siellä reiässä ja silikoniöljyllä lykkäsin sen uuden vaijerin paikalleen. Oli tiukka niinkin työntää. Mutta on se onnistuneesti vaihdettu nyt ja toimii. Kaksi vajaata päivää tein tota hommaa ja sit oli säädettykin. Pikku virheitä tietenniin tein niin olis se pikkusen nopeemminkin tullut.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

153313

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #10 : 23.05.2014, 18:58:03 »
Auto: 2003 406 1,8 SR Excecutive (EW7J4, takana levyjarrut).

Tarkoitus olisi vaihtaa ATE:n vaijerit molempiin pyöriin, mitä mieltä arvon raati on vaijereiden rasvauksesta? Kyllä vai ei? Ja jos kyllä niin millä?

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #11 : 23.05.2014, 20:33:27 »
Eipä sinne mitenkään saa edes rasvaa menemään, muovipäällysteinen vaijeri on niin jämpti kuoreen. Eli vastaus on ei.  :)
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #12 : 23.05.2014, 21:11:18 »
Ehdottomasti ei mitään rasvaa. Vaijeri on muovipäällysteinen ja vieläpä itsevoitelevaa seosta. Kokeile sormien välissä vaijerin osalta, jossa ei ole suojakuorta, niin havainnet sen liukkaaksi.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #13 : 24.05.2014, 13:53:29 »
Noihin pyörille meneville käsijarruvaijerin pätkille saa huikeasti lisää toimintaikää kun laittaa ne taipuisan muoviputken sisään (esim. pesukoneen poistovesiletkua ). Ei hakkaannu vaijerin päällimuovi rikki ja metallispiraali turpoile sitten ruostuessaan..

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 070
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Käsijarruvaijerin vaihto (levyjarrut)
« Vastaus #14 : 24.05.2014, 22:27:04 »
Eipä sinne mitenkään saa edes rasvaa menemään, muovipäällysteinen vaijeri on niin jämpti kuoreen. Eli vastaus on ei.  :)

Menee se, ja hyvin meneekin kunhan ei koita vaseliinia. Itse laitoin lukkoöljyä.

Ehdottomasti ei mitään rasvaa. Vaijeri on muovipäällysteinen ja vieläpä itsevoitelevaa seosta. Kokeile sormien välissä vaijerin osalta, jossa ei ole suojakuorta, niin havainnet sen liukkaaksi.

Olen kahteen 406 vaunuun vaihtanut nuo takimmaiset vaijerit ja ensimmäisestä jouduin ottamaan ne vaijerit uudestaan käteen rasvausta varten kun ei käsijarruja muuten saatu toimimaan kunnolla, niin nahkeat ne oli. Kyseessä tosin halvimmat tarvikevaijerit mitä rahalla saa. Orkkisvaijereissa varmaan on eri meininki.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07