Kirjoittaja Aihe: 306 - Jäähdytysnestevuoto termostaattikotelosta (ilmausruuvi)  (Luettu 941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarppi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 306 2,0 HDi (farmari).

Jäähdytysnesteen merkkivalo syttyi ja lisäsin nestettä. Sama alkoi kuitenkin toistua ja huomasin moottoritilan olevan kostea kuljettajan puolelta. Yritin paikallistaa vuotoa mutta letkut näyttivät ehjiltä. Otin jopa termostaatinkin pois sillä huomasin lämmön nousevan n. 90:een ja hiukan ylikin ennen kuin merkkivalo syttyi ja siitä kohtaa moottori näytti eniten kostealta.

Lopulta satuin vilkaisemaan konepellin alle, kun vuoto oli käynnissä. Vasta nyt huomasin termostaatin kotelossa olevan pienen putken pätkän sylkevän nestettä. Tuo putki näyttää aivan letkuliittimeltä. Mikä se on ja mikä siitä puuttuu?

Ratkaisu:

Jep. Ilmausruuvi siinä oli ollut. Termostaatti ilmeisesti jumitti ja ilmausruuvin istukka räjähti pois. Úusi kotelo maksoi vähän toista kymppiä...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
306 (2. mallisarja), TURBO DIESEL DW10TD AND COOLANT OUTLET HOUSING - ALUMINIUM UNTIL RPO No. 08513

1339 78, DRN SCR GASKET, 10X6,2, 0,40 e
1306 29, DRAIN SCREW, DIAM 6X100-18, 3,20 e

306 (2. mallisarja), TURBO DIESEL DW10TD AND COOLANT OUTLET HOUSING - PLASTIC SINCE RPO No. 08514

5404 02, VALVE PLUG, 0,20 e

DAM 8513 = 29.02.2000.

Taidat tarkoittaa termostaattikotelossa olevaa ilmausruuvin paikkaa, josta puuttuu korkki tai sitten se on rikki. Autossasi lienee uudempi muovinen osa ja siihen siis kuuluu tuo 20 snt maksava korkki.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info