Kirjoittaja Aihe: 306 - Katalysaattori (XU10J4RS)  (Luettu 6608 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
306 - Katalysaattori (XU10J4RS)
« : 26.04.2012, 22:55:32 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).

Auton alkuperäinen katalysaattori kesti melkein 268 000 km, kunnes katkesi heti katalysaattorin jälkeisen hitsaussauman vierestä. Osa ei oikeastaan kovin ruosteinen, vaan yllättävänkin hyvin säilynyt, mutta putki oli hieman syöpynyt yläpuolelta juuri hitsaussauman vierestä niin, että ohentunut kohta ei enää kestänyt ja lopulta koko putki murtui poikki ajon aikana. Ääni oli melkoisen kova, joten autolla ei viitsinyt ajella kuin kotiin odottamaan korjausta. Jo hieman aiemmin auto oli satunnaisesti pitänyt hieman tavallista kovempaa ääntä, mutta silloin pikaisella vilkaisulla kaikki näytti olevan vielä kunnossa, kun putki oli rikki vasta osittain yläpuolelta.

Koska katalysaattori vaikutti muuten olevan sekä sisäisesti että ulkoisesti hyvässä kunnossa, päätettiin se korjata hitsaamalla. Myös toisen hitsaussauman vieressä oli putkessa havaittavissa ohentumista, joten sitäkin hieman paranneltiin. Samoin hitsattiin lattaraudasta vahvikkeet putkeen, jottei se menisi niin helposti rikki uudelleen. Kyseinen kohta näyttää joutuvan kovalle rasitukselle moottorin liikkuessa esim. kiihdytettäessä tai kaasusta päästettäessä.

Katalysaattorin saa tässäkin 306-mallissa vaihdettua ilman etuvaimentimen/keskiputken ja takavaimentimen irrottamista. Tarvittavan lisätilan saa, kun irrottaa etuvaimentimen kannatinkumistaan, jolloin pakoputkistoa saa työnnettyä riittävästi taaksepäin. Etuputken irrottaminen pakosarjasta ja sen asentaminen takaisin on hieman hankalaa ahtauden ja kiinni juuttuneiden pulttien ja mutterien vuoksi, mutta kuitenkin mahdollista ilman ylimääräistä purkamista. Vasemmasta kiinnityspultista pääsee pitämään avaamisen ja kiristämisen aikana kiinni myös moottoritilan puolelta, mutta oikeaan ei pääse käsiksi kuin auton alta, kuten myös muttereihin.

Lambda-anturin johtosarja pitää irrottaa ensin liittimestään, sillä muuten anturia ei saa kierrettyä irti putkesta johdon kiertymisen ja siitä aiheutuvan vahingoittumisen vuoksi.

Alkuperäisessä katalysaattorissa olivat merkinnät TR PSA K 107, 23312 1244, A7680207200, 090298 20 4.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 21:31:23, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Katalysaattori (XU10J4RS)
« Vastaus #1 : 26.04.2012, 23:56:00 »
Koska vanhat etuputken (katalysaattorin kiinnitys pakosarjaan) kiinnitysosat saattavat mennä rikki tai ne on rikottava irrotettaessa tai ne ovat muuten vain menneet huonoon kuntoon, kannattaa ostaa myös uusi etuputken asennussarja 1798 75 (23,00 e), joka sisältää jouset, mutterit, jousien lämpösuoja-aluslevyt ja tavalliset aluslevyt, holkit ja tiivisteen. Myös asennussarjasta 1798 80 löytyy tälle moottorille sopivat osat, vaikka sitä ei varaosaluettelossa ko. mallin kohdalla listatakaan, vaan esim. moottorin XU10J4R tapauksessa.

Osasarjan 1798 75 mukana toimitetaan kolmea eri pituutta olevat pultit: 77 mm, 71 mm ja 65 mm. Osasarja 1798 80 on muuten samanlainen, mutta siitä puuttuvat 65 mm:n pultit. 306:n XU10J4RS:n tapauksessa käytetään 71 mm pitkiä pultteja kuten myös esim. 306:n 1,8-litraisessa XU7JP:ssä ja 309:n 1,6-litraisessa XU52C:ssä. Sen sijaan 77 mm:n pultteja hyödynnetään esim. 405:n 2,0-litraisessa XU10J2:ssa. Pituudeltaan erilaisia pultteja tarvitaan, koska eri moottorin ja automallien kohdalla pakosarjan ja etuputken kiinnityslaippojen paksuudet vaihtelevat. Mutterit kiristetään pohjaan asti eli niin pitkälle, että jousta vasten oleva kuppimainen aluslevy ottaa kiinni pultissa olevaan olakkeeseen. Tällöin jouset asettuvat oikealle kireydelle. Lämpösuoja-aluslevyt tulevat etuputken laipan ja jousien väliin lämpöeristeeksi.

Tiivisteen halkaisija on n. 66/79 mm ja korkeus 14 mm.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



« Viimeksi muokattu: 19.05.2012, 20:11:33, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Katalysaattori (XU10J4RS)
« Vastaus #2 : 10.03.2017, 21:26:02 »
Auto: 2001 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 8645/10.07.2000, ABS, automaatti-ilmastointi, 223 000 km).

Tähänkin autoon tein vastaavan korjauksen katalysaattorille kuin viestiketjussa aiemmin mainitulle autolle. Sitä oli jo aiemmin edellisen omistajan toimesta hitsattu samasta kohdasta, mutta nyt työ tehtiin paremmin ja putkeen hitsattiin myös vahvike halkaistusta haponkestävästä putkesta. Alkuperäisessä katalysaattorissa olivat merkinnät TR PSA K 107, 23312 0838, A7600402000, 080600 16 4.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 21:29:56, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info