Kirjoittaja Aihe: Boxer - Jäähdytysnestevuoto vesipumpun kohdalta  (Luettu 4598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi, 166 000 km).

Autossa syttyi jäähdytysnesteen tason merkkivalo kesken ajomatkan eikä syyttä, sillä paisuntasäiliössä nestepinta oli alle minimitason. Perille määränpäähän kuitenkin päästiin, kun järjestelmään lisättiin vettä n. 5-10 minuutin välein. Kun moottorin kierroksia nosti hiukankin, vuoti moottoritilan alta jäähdytysnestettä reilusti. Ensin näytti siltä, että vuoto olisi vesipumppuun kiinnityvässä isossa alavesiletkussa, jonka liitoksesta näytti vuotavan nestettä oikein ruiskuamalla kaasutettaessa. Vasta tarkempi tutkiskelu paljasti, että vuoto olikin ko. letkun yläpuolella, muovisen vesipumpun kuoren ylitse vesimpumpulta öljynjäähdyttimelle kulkevassa pienemmässä letkussa, joka oli päässyt ottamaan kiinni vesipumpun kuoren päällä koholla olevaan teräväreunaiseen muovivahvikkeeseen ja kulunut puhki. Ko. koholla oleva muovivahvike toimii myös alavesiletkun kiinnityskohdan määrittäjänä estäen letkun työntämisen liian pitkälle.

Boxerissa käytetyt letkunkiristimet olivat kertakäyttöisiä ja todella hankalasti ahtaassa paikassa avattavissa olevia (ei saa auki kuin rikkomalla), joten letku paikattiin käytettävissä olevin keinoin väliaikaisesti sen ollessa paikallaan, jotta autolla päästiin ajamaan takaisin kotiin. Pitäväksi osoittautui ratkaisu, jossa vuotokohdan ympärille kierrettiin vulkanoituvaa teippiä ja sen päälle kutistemuovisukasta auki leikattu pala ja lopuksi päälle kiristettiin kaksi letkunkiristintä.

Kuvissa näkyy sekä uusi että vanha rikkinäinen letku. Uuteen letkuun (1323 T1, 20,60 e) laitettiin vahvikkeeksi kutistemuovisukkaa ja se pyrittiin asentamaan niin, että se jäisi mahdollisimman hyvin irti vesipumpun kuoren eri kohdista. Letku kuitenkin heiluu hieman moottorin käydessä ja saattaa muutenkin hieman muuttaa muotoaan vanhetessaan, joten ylimääräinen suoja kulumiselle alttiissa kohdassa on hyvä olla olemassa. Kertakäyttöiset letkunkiristimet vaihdettiin kunnollisiin haponkestäviin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







« Viimeksi muokattu: 21.06.2012, 14:38:47, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info