Kirjoittaja Aihe: Boxer - Jäähdytysjärjestelmän tyhjennys, täyttö ja ilmaaminen  (Luettu 6070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi).

Jäähdytysjärjestelmä tyhjennetään irrottamalla alavesiletku ja avaamalla paisuntasäiliön korkki. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus 2,2-litraisissa P22DT-moottoreissa on 11,5 litraa (ilmastoinnilla varustetuissa 12 litraa), mutta ilmastoinnilla varustetusta autosta tuli näin tyhjennettäessä ulos vain n. 6,5 litraa nestettä, joten perusteellisempi tyhjennys onnistunee esim. mahdollisen moottorilohkossa olevan tyhjennystulpan avaamisella. Tilavuus 3,0-litraisissa F30DT-moottoreissa on 11,1 litraa (ilmastoinnilla varustetuissa 11,6 litraa).

Ennen täyttämistä avataan lämmityslaitteen kennon letkussa sijaitseva ilmausruuvi. Ilmausruuvi on selvintä irrottaa kokonaan, jolloin on helpompi nähdä, milloin nesteen seassa ei enää ole ilmaa, mutta sen voi ensin jättää myös osittain kiinni, koska ruuvin rungossa on ura, jota pitkin neste pääsee poistumaan. Täyttö tapahtuu paisuntasäiliön kautta nestettä lisäämällä ja nestettä kaadetaan niin kauan, kunnes ilmausruuvin reiästä tulee pelkkää nestettä, jonka seassa ei ole enää ilmaa. Peugeotin ohje kehottaa tarvittaessa käyttämään paisuntasäiliöön kiinnitettävää lisäsäiliötä, jotta nestepinta saadaan riittävän korkealle, mutta ainakaan erään auton tapauksessa sitä ei tarvittu. Jotta ilmausruuvin kautta tuleva neste ei valuisi suoraan moottorin päälle, voi sen alle asettaa sopivan muoviastian (ks. kuva).

Ilmauksen jälkeen ilmausruuvi suljetaan, ylimääräinen neste paisuntasäiliöstä poistetaan (pinta maksimimerkin tasolle) ja säiliön korkki kierretään kiinni. Autoa käytetään kierrosnopeudella 1500, kunnes moottori lämpenee normaaliin käyttölämpötilaansa, josta merkkinä jäähdyttimen puhallin käynnistyy ja sammuu kerran. Tämä varmistaa, että termostaatti on avautunut ja neste on päässyt kiertämään koko jäähdytysjärjestelmässä. Moottorin kierrosnopeutta voi välillä vähän vaihdellakin, jotta mahdollinen ilma poistuisi paremmin.

Lopuksi moottori sammutetaan ja sen annetaan jäähtyä, jonka jälkeen paisuntasäiliön korkki avataan varovaisuutta noudattaen (varo mahdollisesti paineella suihkuavaa nestettä) ja nestetaso tarkistetaan ja tarvittaessa nestettä lisätään maksimimerkin tasolle (kylmänä). Varmuuden vuoksi kannattaa nestepinnan tasoa vielä tarkkailla ensimmäisen ajokerran jälkeen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 21.06.2012, 14:37:29, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info