Kirjoittaja Aihe: 607 - Outoa ääntä etupäästä (etujoustintukien yläkääntölaakerit)  (Luettu 10741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kumpta

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Outoa ääntä etupäästä


Ongelma:

Auto: 2005 607 2,2 HDi (190 000 km)

Mistähän mahtanee tulla sellainen jumpse ja natina etupäästä? Tutkin mutta mitään väljää ei löytynyt. Jotenkin tuntuu että suunta vakavuuskin kärsinyt.

Ratkaisu:

Niinpä se oli, kääntölaakeri sökö ja voipa varmuudella sanoa että monesta muustakin. Loppui kolinatt ja napseet, kulkee kuin juna! Ainakin tuosta tempaistiin iskari kentälle, aika vaikea muuten vaihtaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 750
  • 407 3.0 V6 Sport
Renkaan kudosvaurio?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Mistähän mahtanee tulla sellainen jumpse ja natina etupäästä?

Kristallipallosta on valitettavasti paristot loppu - eli kuvaatko hieman ajotilanteita (suoraan ajettaessa, käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan, onko nopeudella asiaan merkitystä jne.) missä kyseistä ilmenee.

Benkku

  • Vieras
Käännellessä se kuuluu parhaiten. Tuntuu muutenkin junsealle käännellessä.

Jomman kumman puolen ulompi vetonivel.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Iskarin yläpään kääntölaakeri sökö. Aiheuttaa ääniä ja auton puoltamista kun ohjaus ei palauta kunnolla.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 750
  • 407 3.0 V6 Sport
Arvailua ;). Auto nosturille ja systemaattista tutkintaa...yläpään laakeri antaan ponksahtavan äänen. Vika on helppo todeta, kun auto on pukilla (jousi takertelee) tai paikallaan kääntäessä (renkaat maassa) apulainen seuraa jousen liikettä, nykiikö.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Yläpään laakeri voi antaa kaikenlaisia ääniä rahinasta kolinaan tai voi olla myös äänetön, ihan tapauskohtaista.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 777
Jomman kumman puolen ulompi vetonivel.

Eikö tuon huomaisi myös kiihdytystilanteessa nykimisenä?
« Viimeksi muokattu: 01.07.2012, 11:27:30, kirjoittanut ArtoR »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Benkku

  • Vieras
Ei välttämättä, ainakaan jos/kun nivel ei vielä kunnolla 'tarraa'.

Yläkääntölaakeri(t) eivät mielestäni ole oikea diagnoosi eli eivät aiheuta 'jumpse' ääntä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 093
  • Ravintoketjun huipulla.
Uloimmat vetonivelet on helppo testata. Pyörät käännetään ääriasentoon ja ajetaan rauhallisesti ympyrää, viallinen nivel pitää tasaista naksutusta ja ehjä on äänetön. Uloimman vetonivelen täytyy olla hajoamispisteessä ennenkuin ennen kuin se vaikuttaa auton suuntavakavuuteen.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Benkku

  • Vieras
Iskarin yläpään kääntölaakeri sökö. Aiheuttaa ääniä ja auton puoltamista kun ohjaus ei palauta kunnolla.

Niinpä se oli, kääntölaakeri sökö ja voipa varmuudella sanoa että monesta muustakin. Loppui kolinatt ja napseet, kulkee kuin juna! Ainakin tuosta tempaistiin iskari kentälle, aika vaikea muuten vaihtaa.

Joo ja ääni ei taatusti sitten ollut 'jumpsetta' - alkava vetonivel vika pitää jumputtavaa ääntä - ei kääntölaakeri.

Benkku

  • Vieras
Seliseli, ei vetonivelet mitään jumpsetta pidä vaan tasaista naksutusta jyrkästi kääntäessä, suoraan ajettaessa ei sitäkään.

Väärin. Triboidi nivelestä (ts. perinteisestä Rzeppa-nivelestä) nimenomaan kuuluu jumpsemainen tykyttävä ääni, hieman keskiasennosta käännettäessä, alkavissa nivelvaurioissa. Nakse kuuluu erityisesti hitaasti ajettaessa ja välyksen ollessa jo suurempi.

kumpta

  • Vieras
Vielä siitä kääntölaakerista. Helpoin tapa todeta, nostaa vähän ja tunkee käden sinne jousen yläpuolelle siellä jos törröttää muovisia säikeitä laakeri on satavarmasti loppu!

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Ei tullut kuvattua. Laakeri on jousen kokoinen musta rengas. Mielestäni jotakin muoviseosta, sisällä lukematon määrä pyöreitä hauleja. Silloin kun siitä alkaa kuorrute irtoamaan vesi jo tehnyt  tehtävänsä.

Rautaa se laakeri on, laakerikuulien tukena taitaa olla muovinen rengas. Jumpseesta molemmat ovat oikeassa, sekä ylälaakerin että vetoakselin tapauksessa voi ääni olla jumpsuttavaa. "Tietäjät" kyllä tietävät heti autoa kokeillessa kumpi on kyseessä.