Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammuu välillä ajosta eikä käynnisty heti uudelleen  (Luettu 8203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gouge

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 (2. mallisarja, ilmastointi).

Välillä tekee sen, että ajosta sammuu eikä lähe käyntiin. Moottori pyörittää kyllä hyvin, mutta ei edes yritä. Sen sain mitattua, että pumpulle ei tule virtaa. Kun käyttää akun ja ecun piuhat irti ja tämän jälkeen odottelee 10-15 min ja tekee sopeuttamisen, niin useasti lähtee käyntiin.

Tietäisikö joku, mistä vikaa kannattaisi alkaa hakemaan ja onko samoja kokemuksia muilla?

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Missä tilanteessa mittasin polttoainepumpun jännitteen? Moottoria käynnistettäessä pitäisi tulla jännite, mutta vain virrat päällä ei.

Toinen mahdollinen aiheuttaja on tankin korvausilmaletkun tukkeutuminen hiekasta, ja tankkiin kertyvä alipaine. Kokeile käynnistää tankin korkki auki, kun alkaa temppuilla. Korvausilma imetään suodatinpöntön kautta oikeasta etupyörän kotelosta. Tilanteen näkee, kun ottaa pyörän takapuolelta muovilokarin irti.

JTR

  • Vieras
Auto: 2001 406 2,0 HDi.

Syttyykö moottorin vikavalo? Mulla kun tuli tuollaisia oireita niin vikavalo syttyi ja vikakoodiksi antoi polttoainepumpun releen. En ole vaihtanut vielä relettä, kun on aina lähteny käyntiin muutaman starttauksen jälkeen. Vikavaloki on sammunut aina itsekseen. Vika saattaa olla siis myös tuo polttoainepumpun rele tai siinä oleva kosketushäiriö.

JTR

  • Vieras
Kävipäs taas niin että sammui ajosta edellä mainitulla tavalla. Emäntä toi mulle läppärin tien päälle  :D ja luin vikakoodit. Ensin anto koodiksi tuon polttoainepumpun vian. Yritin käynnistää uudelleen nollattuani vian, mutta ei käynnistynyt ja nyt oli uudet vikakoodit. Koodit oli: Turbon hukkaportin solenoidiventtiili, Pakokaasun takaisin kierron solenoidiventtiili ja joku "switch of throttle sensor" tai jotain sinne päin ;D Noh lueskelin uudelleen näitä vanhoja ongelmia ja löysin tämmösen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=60412.msg256914#msg256914 Mulla ainaki tuntu apu löytyvän kolarikytkimen painelusta. Heti se ainaki käynnisty kun sitä kunnolla painelin. Oisko mahollista että on huono kontakti tuossa kolarikytkimen liittimessä tai jotaki.

gouge

  • Vieras
Mittasin juurikin niin että virrat oli päällä. Nyt lähemmän tutkiskelun jälkeen huomasin, että vika ei taida olla ajonestossa. Kun käytää siinä ecun vieressä olevaa "kaksoisreleen" liitintä irti niin hörähtää käyntiin yleensä aina. Ja tällöin virrat päällä kuulee besapumpun surinan sen muutaman sekunnin mitä vian olessa päällä ei kuulu.

Voiko viisaammat kertoa, että onko kova homma vaihtaa kyseinen rele?

lere

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 HDi 110 (RHZ, 407 000 km).

Sammuu kesken ajon eikä käynnisty heti vaan pitää odottaa noin 30 minuuttia ja auto toimii taas normaalisti. Vika tulee satunnaisesti silloin kun on ajettu yli 50 km. Polttoainesuodatin on vaihdettu sekä pyörimisanturi mutta vika esiintyy edelleen. Merkkihuollon testerillä ei näkynyt mitään aiheeseen viittaavaa vikakoodia.

Late

  • Vieras
Polttoaineletkuissa ilmaa?

JTR

  • Vieras
Mulla autto ainaki kun voitelin nuo kolarikytkimen liittimet. Sen jälkeen ei ole sammuillu kertaakaan.

kartsa08

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,0 (280 000 km, VF38BRFVE80470756).

Auto sammuilee kesken ajon useita kertoja tai harvemmin (joskus menee 2 päivää ettei sammu joskus 10 min) edellisestä ja jättää virrat ja kaikki muut toimintaan muttei moottoria joka sammuu heti ilman mitään nykimistä tai muuta huomattavaa. Itsekkin olen huomioinut seuraavaa joka kerran kun vika ilmaantuu ja auto sammuu keskelle tietä ilman mitään varoitusta.Kun auton moottori on sammunut ajon aikana niin virrat jää kyllä toimintaan mutta ei käynnisty heti startista kun yrittää.

Auton mittaristossa on merkkivalo kirjan mukaan joka on moottorinhäiriönmerkkivalo ja jonka pitää syttyä aina, kun virta käännetään päälle ja sammua kun auto lähtee käyntiin. Olen huomannut että se merkkivalo ei pala kun heti yrittää kääntää virrat päälle ja auto ei lähde käyntiin ennenkuin merkkivalo syttyy koelautaan eikä ajalla tai muulla tunnu olevan merkitystä odottelen aina eri aikoja.

Sen verran lisätietoja jakohihna ja käyttöhihnojen jälkeen ajettu muutama kymmnenen tuhatta. Itse tutkinut sulakkeet rasialta bensiinipumpulle ehjiä. Bensiininsuodin on vaihdettu jakohihnan  yhteydessä. Itsekkin olen tutkinut asiaa ja olen lukenut "palstaa"ja meinaan että toi mittariston häiriömerkkivalon palamattomuus on jokin vika mutta missä?

Mikä ja missä on (konehuone/ohjaamo?) se kaksoisrele, josta puhutaan paljon ja mahdollinen vika?

Ratkaisu:

Kaksoisrele on moottorin ECU:n lähettyvillä 15-napainen rele. Maksaa merkkiliikkeessä 80 e. Puolavika voi myös käyttäytyä noin.

Kaksoisreleen vaihto auttoi eikä ole vielä sammunut kertaakaan tielle, joten vika oli varmaan siinä releessä.

TEMP_ARKISTOON

Stouts77

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 HDi (2. mallisarja).

Sammui illalla pari kertaa ajossa, mutta lähti n. tunnin jälkeen uudelleen käyntiin molemmilla kerroilla. Tänä aamuna ei ole sammunut kertaakaan. Tehnyt saman tempun pari kertaa aikaisemmin ja aina keli on muuttunut pakkasesta lumimyräkkään ja pikku pakkaseen kun auto on temppuillut.

Mitään vikavaloja ei pala ja auto tosiaan lähtee tunnin leppuuttelun jälkeen liikkeelle hyvin. Mikähän voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa?

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Sammuiko tasaisessa ajossa vai esim. moottorijarrutuksessa tai kiihdytyksessä.
Minulla oli vastaavanlainen vika, sammui kun pysähtyi vaikka liikennevaloihin tai hiljensi risteykseen. Vika oli kampiakselin asentotunnistimen johdossa, mutta kannattaa varmistaa että ko. anturin liitin on paikallaan, löytyy termostaattikotelon alta vauhtipyörän kehän kohdilta ja automaatissa kehän kohdalta mutta moottorin takapuolelta, samoin nokka.akselin asentotunnistin, joka löytyy venttiilikopan apparinlpuoleisesta päästä moottirin päältä. Samoin ECU:n liittimille irroitus ja kiinnitys (reseat).

The systems causes the engine to stop immediately when a fault is present on one of the following components :
# Eprom in the injection ECU.
# Motor speed sensor.
# Camshaft position sensor.
# Voltage of capacitor N°1 (diesel injector control stage in the injection ECU).
# Voltage of capacitor N°2 (diesel injector control stage in the injection ECU).
# Pressure monitoring loop in the common injection rail.
# Diesel injector fault (1 to 4).
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Stouts77

  • Vieras
Sammuiko tasaisessa ajossa vai esim. moottorijarrutuksessa tai kiihdytyksessä.

Tasaisessa n. 100 vauhdissa joka kerta on sammunut...

Pitänee aloittaa tarkistelua noista mainitsemisistasi anturoista.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Enemmän tutkisin polttoainepuolta. Kun sammuu, kokeileppa pysäyttää auto ja aukaista polttoainesäiliön korkki, onko tankissa alipainetta. Voisi olla tankin korvausilmaongelma.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Stouts77

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 HDi (2. mallisarja).

Sammui illalla pari kertaa ajossa, mutta lähti n. tunnin jälkeen uudelleen käyntiin molemmilla kerroilla. Tänä aamuna ei ole sammunut kertaakaan. Tehnyt saman tempun pari kertaa aikaisemmin ja aina keli on muuttunut pakkasesta lumimyräkkään ja pikku pakkaseen kun auto on temppuillut.

Mitään vikavaloja ei pala ja auto tosiaan lähtee tunnin leppuuttelun jälkeen liikkeelle hyvin. Mikähän voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa?

RATKAISU: Eli Pösö on viime päivinä halunnut leppuutella itseään aina n. 30-50 km välein tunteroisen ajan. Pösön laiskotteluun kyllästyneenä vaihdoin aamupäivästä erään tänne kirjoittavan kaverin(Iso kiitos Micco!) neuvosta kampiakselin asentotunnistimen ja nokka-akselin tunnistimen, niin kertaakaan ei ole Pösö halunnut laiskotella. Koko päivän siis nyt ajellut testaillut auton menohaluja ja ei mitään ongelmia ainakaan vielä ilmennyt.

TEMP_ARKISTOON

F-I

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Auto: 2000 406 2,0 (automaatti).

Auto: 1999 406 2,0 HDi (2. mallisarja).

Sammui illalla pari kertaa ajossa, mutta lähti n. tunnin jälkeen uudelleen käyntiin molemmilla kerroilla. Tänä aamuna ei ole sammunut kertaakaan. Tehnyt saman tempun pari kertaa aikaisemmin ja aina keli on muuttunut pakkasesta lumimyräkkään ja pikku pakkaseen kun auto on temppuillut.

Mitään vikavaloja ei pala ja auto tosiaan lähtee tunnin leppuuttelun jälkeen liikkeelle hyvin. Mikähän voisi aiheuttaa tällaista ongelmaa?

Oireet samat kuin yllä, mutta 15-pinnisen kaksoisreleen vaihto ei auttanut, mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi?