Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammuu välillä ajosta eikä käynnisty heti uudelleen  (Luettu 8202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 352
  • Jotenkuten
Mites vanha bensapumppu on? Silloin kun ei lähde käyntiin kuuluuko surinaa bensapumpusta kun laittaa virran päälle virta-avaimesta?
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

F-I

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
En tiedä bensapumpun iästä, mutta se ei varmaan jaksaisi lähteä normaalisti käyntiin hetken päästä ja kulkea 30-50 km ongelmitta, ja varmaan jotain nykimistäkin esiintyisi?

Kun tuo vika esiintyy ensimmäisen kerran, niin startti kyllä pyörii, mutta moottori ei edes yritä. Jos odottaa ja katselee vähän kauemmin kun muu liikenne virtaa ohitse, auto starttaa ongelmitta, kulkee muutamasta kilometristä kymmeneen kilometriin ja sammuu taas laakista.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Tankin korvausilma tukossa? Kokeile käyttää tankin korkki auki kun ens kerran sammuu. JOs horasee ilmaa avatessa niin vika löyty. Sitä en tiiä onko tässäki mallissa se aktiivihiilipönikkä vänkärin sisälokarin takana.. Mut pengotaan tätä lisää jos syy on korvauilmassa..

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Auto: 1996 406 2,0 ST.

F-I, onko vika selvinnyt? Omassa autossani sama vika päällä ja nyt odottelen yhdessä kuppilassa, josko Pösö suostuisi käynnistymään, kun olen kahvit juonut. Alkanut siis sammumaan ihan sattumanvaraisesti kesken ajon. Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin viikko sitten, mutta vika ei näköjään ollutkaan siinä, koska tänään teki taas temput.

TEMP_ARKISTOON
Audi A6

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 352
  • Jotenkuten
Tommottia oireita femmoissa on just toi pensapumppu aiheuttanu.
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Bensapumppu on vaihdettu puoli vuotta sitten uuteen Boschilaiseen, joten en usko, että vika on siinä. Yritin käynnistää auton nyt, kun se oli puoli tuntia seissyt, mutta ei lähtenyt käyntiin. Pyöritti kyllä hyvin. Ropasin sitten moottoritilassa olevaa, ECU:n viereistä kaksoisrelettä ja käytin sen liittimen kerran irti ja sitten auto lähti käyntiin. Otan sen seuraavaksi lähempään syyniin, kunhan tästä kotiin pääsen. Eikös tämä ole sama kuin ruiskupumpunrele?
« Viimeksi muokattu: 16.07.2017, 17:46:07, kirjoittanut D`Artagnan »
Audi A6

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Juu, se kaksoisrele ruokkii kytkentäkaavioiden mukaan mm. bensapumppua (kolarikytkimen kautta!), sytytyspuolaa, ECUn pinniä, eri antureita ja suuttimien pluspuolta (ecu vetää maihin ruiskutettaessa).

Omassa 1.8 8v xu7jb-koneellisessa satunnaisen käynnistymättömyyden johdosta purin tuon monitoimireleen puukolla alareunasta kampeamalla, pienen ähräämisen jälkeen koko kuori rapsahti suhteellisen siististi irti. Se on vissiin ultraäänihitsattu/liimattu kiinni. Ilman kuorta releiden kunnon pystyy toteamaan: mikäli kontaktit näyttävät siisteiltä ja liikkuvat hyvin, yleismittarilla mitattaessa kontakti syntyy & käämien vastukset ovat suurinpiirtein samat ja releet vetävät kun autoa yrittää startata, vika todennäköisesti ei ole releessä.

Autossa kuori avoinna bensapumpun relettä pystyy testaamaan painamalla kontakti sormella varovaisesti kiinni, mikäli bensa alkaa virrata (kuuluu kohinaa paineensäätimestä & letkuista) ainakin bensapumppu pelaa ja kärjet eivät ole hapettuneet. Mikäli startatessa kärjet liikkuvat, pitäisi bensaakin siis tulla.

Loppujen lopuksi omassa tapauksessani vika löytyi ajonestolaitteen silmukasta, joten liimasin pikaliimalla tuon releen kuoren takaisin paikoilleen, hyvin se on ainakin vuoden päivät "valohoidon" jälkeen pelittänyt.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
^ Oliko sinullakin näppäiltävällä ajonestolla varustettu auto? Omastani olen ottanut jo vuosia sitten pois liittimen siitä näppiksestä (eli käynnistyy suoraan ilman näppäilyä) ja on toiminut siitä saakka moitteetta.
Audi A6

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Oma pirssi on -98, eli ajonesto pelaa siruilla ilman näppistä. Kuitenkin sr-karvalakkimalli, jossa kaukoslukitus on IR-toiminen ja vain toisessa avaimessa on kauko-ohjain ;D . Kummassakin on siis siru sisällä, ja sirun lukee vastaanotin virtalukon ympäriltä. Antennirenkaaan liitoksissa sen piirilevyyn oli ihan pientä hapettumaa, liittimiä rassaamalla satunnainen käynnistymättömyys ensiyrityksellä katosi.

Tässä tapauksessa kyse ei vissiin ole ajonestosta, sillä tietääkseni ajonesto ei enää käynnistyksen jälkeen vaikuta autoon mitenkään. Eli koodi/sirun tiedot kaivataan vain sillä hetkellä, kun avaimesta käännetään.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Eilen avasin ja puhdistin kaksoisreleen releiden kärjet sekä putsasin liittimen, irrotin MAP -anturin ja puhdistin brakleenilla ja kolarikytkimen irrotin ja puhdistin kontaktipinnat sekä liittimen. Nyt olen seuraavaksi lähdössä autolla töihin puolen tunnin päästä. Saa nähdä kuinka pitkälle pääsen tällä kertaa.
Audi A6

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Peukkua. Vaikuttaa siltä, että bensapumppu ei käynnisty. Syitä vikaan on monia, mutta tuohon autoon ei testeri kykene rollaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Ei ollut vaikutusta noilla tekemilläni toimenpiteillä, taas ollaan tien päällä. Auto sammui tälläkertaa Pösöliikkeen pihalle, tai sain sen rullattua sinne. Tietäisipä vain mistä enää lähtisi vikaa hakemaan.
Audi A6

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Auto tuli eilen kuntoon. Vika oli sitten kuitenkin siinä kaksoisreleessä. Peugeot oli merkkiliikkeessä laitettavana ja siellä onni onnettomuudessa sähkömies sain vian päälle ja mittaamalla sai selvitettyä ongelman. Kävi kauhea tuuri että auto sammui ajossa juuri Myllyn rampissa, Raisiossa. Sain auton vaihde vapaalla liu' utettua Pösöliikkken pihan parkkiruutuun.

Täytyy muutenkin antaa isot kehut Peugeot liikkeelle toiminnasta. Asiointi ja palvelu oli oikein ystävällistä vaikka vanha auto oli kyseessä. Ottivat auton heti sisään ja työn alle jota voi myös pitää poikkeuksellisena. Vian etsinnässä edettiin loogisesti ja määrätietoisesti ja kun huomattiin ettei tietokone anna mitään vikakoodeja niin alettiin mittaamaan käsin todennäköisintä ongelmakohtaa. Vian löydettyään soittivat vielä ja kysyivät luvan uudelle osalla (kaksoisrele) joka heiltä löytyi suoraan hyllystä. Hintaa koko lystille tuli loppujen lopuksi 230 € kaikkineen osien kanssa. Rele maksoi 95 € + pientarvikelisä 5 €. Loput työn kustannuksia.

Täytyy vain sanoa että olisinpa vienyt auton jo heti ensimmäisen kerran jälkeen sinne, kuutisen kertaa tuo ehti kyseisen vian takia jättämään tien päälle. Välillä todella pahoihin paikkoihin.
Audi A6

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä juttu. Kerrotko tuon releen sijainnin. Melkein boxiin vararelettä, alkusarjan 406iin  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
  • "The drive of your life"
Se on moottoritilassa moottorin ohjainboksin kanssa saman kannen alla. Helpossa paikassa jos itse haluaa vaihtaa tai mitata vanhaa relettä. Yhdellä torx ruuvilla kiinni ja liitin on moninapainen pikaliitin.
Audi A6