Kirjoittaja Aihe: 607 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 14753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miknip

  • Vieras
607 - Alapallonivelen vaihto
« : 29.09.2012, 14:38:35 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi.

Katsastushenkilö pyysi vaihtamaan alapallonivelen, mitenkäs tuo kotikonsteilla onnistuu, tarvitaanko normaalista poikkeavia työkaluja? Raidetangon pääkin pitää samalla vaihtaa mutta sehän ei erityisosaamista tarvi?

miknip

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 01.10.2012, 15:38:25 »
Eikö kukaan tosiaan ole alapalloa vaihtanut vai panttaatteko tietoa?  :-X

Turtsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 01.10.2012, 16:03:51 »
Vaihdoin juuri etupyörän laakerin ja pohdin samaa asiaa. Lähempi tutkiskelu osoitti pallonivelessä olevan lovet oheisen videon mukaiselle työkalulle.

http://www.youtube.com/watch?v=nrSCbMZLgKA

Mut ei siis varsinaisesti kokemusta aiheesta.
2006 607 2,0 HDi 136 FAP
1999 106 XL 1.1i

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 01.10.2012, 22:21:34 »
Hei

Allapallonivel on sen verran tiukassa että tarvitaan seuraavat toimenpiteet:  Otetaan ensin irti koko joustintuki.  Alapallonivel irtoaa suhteelisen helposti alatukivarresta irroitusvaiheessa kun lyö alatukivarteen alapallonivelen kohdalle napakasti pajavasaralla. Sama toimenpide toimii myös raidetangon pään osalta.  Irroitettava on myös jarrusatulat, abs anturat yms.  Kun lopuksi on saanut koko joustintuen pöydälle niin vanhaan alapallo niveleen täytyy hitsata kiinni rautatanko jonka avulla pyöritettävän nivelen saa väännettyä irti.  Hitsaus lämmittää sen verran niveltä että irtoaa helpommin.  Kokemusta tästä on 600 000 ajetusta 605 ja 500 000 ajetusta 607 malleista.  Samat osat ja samat menetelmät.  Teoriassa saattaisi lähteä irti kun vääntää alapallonivelen ulkokehässä olevat haitat suoraksi ja hakkaisi temmillä.  Omissa autoissa vaihdot suoritettu 200 000 - 300 000 välein ja siinä vaiheessa ainakin olleet niin tiukassa ettei ole lähtenyt kuin hitsaamalla.  Samalla kun osat ovat pöydällä voi myös vaihtaa laakerin.  Laakerin irroitus käy helposti kun irroittaa laakerin sisäkoolit pois ja hitsaa ulkokoolin sisäpuolelle hitsisauman ympäri. Tämän jälkeen laakeri irtoaa aika helposti lyömällä.  ( Muistaa vain irroittaa sokan ennen hitsausta. )

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #4 : 01.10.2012, 22:31:13 »
Tuohon on olemassa ihan oma avainkin: http://www.ebay.com/itm/SX027-SEALEY-LOWER-BALL-JOINT-SOCKET-PEUGEOT-405-CITROEN-BRAND-NEW-SEALEY-TOOL-/221124184784?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item337c074ad0

Tuollaisella pari niveltä vahtaneena voin sanoa homman olevan todella helppoa, mutta käytössä pitää olla myös paineilmatyökalut.

Raidetangon pään kanssa kannattaa olla tarkkana että se tulee ruuvattua oikealle etäisyydelle, ts. raidetangon nivelen akseli tulisi olla samassa kohdassa jottei aurauskulmat muuttuisi. Kannattaa miettiä sopivia mittausmenetelmiä ennen kuin vanhan irroittaa. Huomaa ettei uusi ja vanha nivel ole välttämättä samanlaisia. Kannattaa tarkistuttaa aurauskulmat vaihdon jälkeen, joten molempien nivelten vaihto samalla kertaa ei ole liioittelua.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 22:36:19 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #5 : 01.10.2012, 22:57:27 »
Tuollaisella pari niveltä vahtaneena voin sanoa homman olevan todella helppoa, mutta käytössä pitää olla myös paineilmatyökalut.

Kyllä, mitään ylimääräistä ei tarvitse purkaa, ainoastaan alapallonivel irroittaa tukivarresta - eli palloniven tukivarteen kiinnittävä mutteri irti ja pallonivelen ulosvetäjällä irti tukivarresta.

Omatoimiseen vaihtoon ilman pulttipyssyä, olen valmistanut pallonivelen irroitukseen, yksinkertaisen 'sakarat sisältävän kiintolenkki-avaimen'.

Jos hylsyä tai muuta sakara-avainta ei ole käytettävissä, niin lyöntitaltta ja about kilon vasarakin käy.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2012, 23:06:07 kirjoittanut Benkku »

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #6 : 02.10.2012, 07:09:57 »
Hei

Allapallonivel on sen verran tiukassa että tarvitaan seuraavat toimenpiteet:  Otetaan ensin irti koko joustintuki.  Alapallonivel irtoaa suhteelisen helposti alatukivarresta irroitusvaiheessa kun lyö alatukivarteen alapallonivelen kohdalle napakasti pajavasaralla. Sama toimenpide toimii myös raidetangon pään osalta.  Irroitettava on myös jarrusatulat, abs anturat yms.  Kun lopuksi on saanut koko joustintuen pöydälle niin vanhaan alapallo niveleen täytyy hitsata kiinni rautatanko jonka avulla pyöritettävän nivelen saa väännettyä irti.  Hitsaus lämmittää sen verran niveltä että irtoaa helpommin.  Kokemusta tästä on 600 000 ajetusta 605 ja 500 000 ajetusta 607 malleista.  Samat osat ja samat menetelmät.  Teoriassa saattaisi lähteä irti kun vääntää alapallonivelen ulkokehässä olevat haitat suoraksi ja hakkaisi temmillä.  Omissa autoissa vaihdot suoritettu 200 000 - 300 000 välein ja siinä vaiheessa ainakin olleet niin tiukassa ettei ole lähtenyt kuin hitsaamalla.  Samalla kun osat ovat pöydällä voi myös vaihtaa laakerin.  Laakerin irroitus käy helposti kun irroittaa laakerin sisäkoolit pois ja hitsaa ulkokoolin sisäpuolelle hitsisauman ympäri. Tämän jälkeen laakeri irtoaa aika helposti lyömällä.  ( Muistaa vain irroittaa sokan ennen hitsausta. )

Jos rakenne on kuten 406, niin olen nykyään irottanut iskarin laakeria pitävästä osasta. Sitten isoon pöytäänpultattuun viilapenkkiin alapallo kiinni, laakerin sisukset vekeen ja puoltoistametrinen rautatanko tai kanki laakerista läpi. Ei ole edes kovassa se alapallo :) ja tuo laakerin irrotus on just noin helpointa.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #7 : 02.10.2012, 17:01:45 »
Niin... Teoriassa tuo alapallonivelen vaihto pitäisi onnistua pakoillaan ilman ylimääräistä purkamista työkalulla vain vääntämällä kierteiltään irti. Minun autoissani ovat vain ruostuneet ajan kanssa niin tiukasti kiinni etteivät ole lähteneet muuten kuin tuolla rautatanko/ hitsaus yhdistelmällä. 

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #8 : 02.10.2012, 17:56:01 »
Kunnon vehkeet (kunnolla iskevä pulttipyssy ja pallonivel hylsy)- niin taatusti lähtee kyllä, enempiä purkamatta.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #9 : 02.10.2012, 21:26:09 »
Benkku on varmaan oikeassa yleisesti tuon nivelen vaihdon kanssa, mutta paras vaihto oli kun yksi rautakanki meni poikki ennenkuin alapallonivel antoi periksi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #10 : 02.10.2012, 22:34:11 »
Aina nuo ovat irronneet pulttipyssyllä, vaikka on vastaantullut jopa kierreliimattuja. Vinkkinä tuollaisen ryytyneen irroitukseen, naputa olkavartta pallonivelen pesän kohdalta ja varovasti lämpöä tai kylmäspräytä, niin irtoaa. Rautakankien tai muidenkaan pitkien vääntövarsien kanssa, ei todellakaan tarvitse ryhtyä temuamaan.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #11 : 02.08.2013, 22:02:19 »
Tilasin myös tuollaisen työkalun ja toivotaan parasta, että lähtee auki. 25€ kuljetuksineen, saattoi olla kalliskin, mutta ei ainakaan kamalan.
http://www.ebay.com/itm/Sealey-Lower-Ball-Joint-Socket-Peugeot-405-Citroen-SX027-Vehicle-Service-Tools-/200940004752?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2ec8f52590

Mutta heräsi vielä kysymys, että mihinkä momenttiin se pitäisi kiristää, vai vedetäänkö vaan niin kireälle kun menee?  :-\

Sakkeus

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #12 : 02.08.2013, 22:57:23 »
Omalla kohdalla jätin tuon suosiolla korjaamon vahdettavaksi, kun aikoinaan Xantian kanssa olin asiaa harjoitellut ja omilla työkaluilla mahdottomaksi toimenpiteeksi todennut. Xantussa kiristysmomentti on 250 Nm, suuruusluokka lienee sama kun ainakin Motonetti tarjoaa samaa palloniveltä kumpaankin?

pekoraali

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #13 : 08.11.2013, 21:16:18 »
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti).

Kauanko alapallonivelen on normaaliajossa asfalttiteillä lupa odottaa kestävän/onko näissä kohtuullista takuuta? Vasen alapallo vaihdettu viimeksi 2 vuotta/20 000 km sitten, jo nyt tuli huomautus konttorilla samasta nivelestä. Vaihdettu Automaalla joten lupa odottaa alkuperäisvaraosaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #14 : 08.11.2013, 21:28:37 »
Itse olen käyttänyt vaihtamiseen isoa lyöntituurnaa ja noin kilon lekaa, mitään en ole siis autosta purkanut vaan ainoastaan alapallon kiinnitysmutteri irti. Aina on näin irronnut ainakin 405, 406, 605, 607 ja citroen c5, toki joissakin tapauksissa olen apuna käyttänyt pientä puhalluslamppua. Kestosta sen verran että tässä omassa 607:ssa toinen on vielä alkuperäinen ja toisen vaihdoin noin vuosi sitten kun suojakumi vioittui. Nyt kilometrejä autossa 430 000km ja mihinkään autoon en ole alle 200 000km ajettuun vaihtanut. Joten tähän peilaten 20 000km on aika vähän?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’