Kirjoittaja Aihe: 504 Pickup - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 24181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Auto: 504 pick-up diesel

Millaisia vinkkejä, siis mihin olisi syytä kiinnittää huomiota vanhaa 504 pick-upia ostaessa, ja onko arvon foorumilaisilla jakaa sellaisen käyttö- ja ylläpitokokemuksia.

Kätettyjen tarjonnasta pääosa näyttäisi olevan 2,3 dieseleitä, mutta jokunen 1,9 dieselikin on liikkeellä.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Mulla oli pari noita. Kokemusta parisataatuhatta. Kattelen ittekkin, mutta on liian kovat pyynnit nyttenkin nettiautossa. Kansihan noista tahtoo mennä. Startti on suora. Hehkurele. Kytkin. Kynnykset ruostuu. Mutte kaikenkaikkiaan erinomainen auto siihen käytöön mihin se on tarkoitettu. Onko sulla tiedossa joku auto.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Tarkoitatko kansien menemisellä halkeamista? Koskeeko se molempia dieseleitä ja miten sitä voisi välttää? Mitä tarkoitat suoralla startilla?

Ei ole erityisesti tiedossa, Nettiautosta olen katsellut ja sillä ajatuksella, että hinnasta pitäisi saada 30-50 % tingittyä   ;D
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Mulla meni ittellä siitä 1.9 kun kiskotti joku lankkukuorma kyydissä se 2.3 on parempi siinä mielessä. Se hajoaa siitä esikammiosta jostain. Minulla jäi silloin irrottamatta. Mutta joo ne nesteet ei sitten pysynyt yhtään sisällä. Nettiautssa on joskus nitä viiden kuudensadan autoja. Mutta ne jokku pyytää pariatonniakin. Hulluhan se on joka maksaa. Ei tahdo enää muistaa mitä kaikkia niissä oli. Suora tartti on ilman vaihdelaatikkoa. Eli akku pitää olla tosiaan kunnossa ja tartin laakerit ja komutaattori, että kierroksia tulee koneelle tarpeeksi. Myös alkuperäiset kaapelit lämpitää kunnolla. Varsinkin kesällä kun tahkoaa käyntiin. Muistelisin että useamman kerran tarttia rimmasin. Siinä on sellainen rattoriviilis kun sitä kampeaa käyntiin. Tuo Indenorin dieseli on teollisuusmoottorinakin käytetty. Jarruissa oli jotain ropaamista, kun ensimmäisessä oli rumpujarrut edessä ilman tehostinta. Mutta ne piti hyvin, kun olivat kunnossa. Nivelet edessä on rasvanipoilla ja niissä ei yleensä ole mitään. Sitten se lava ittessään on leensä ruosteinen niistä laidoista. Minulla kävi niin. että harjapesuri veti ruosteisen pellin irti kun harjat meni sivupanelin väliin joskus muinoin Kankanpäässä. Olin menossa silloin Jyväskylään jotain entistä tyttökavetia kattomaan ja ajattelin, että pitää auton puhdas olle, kun treffeille menee. Kaikkea siä nuoren miehen pässä liikkuukin. Eikait sellaisen lava auton peltejä kiiltäväksi olis saanut. Mutta siihen aikaan oli vielä kaikki hevoset housuissa eikä konepellin alla. Ja monet ajaa muuten tuolla käsijarru päällä. Se käsijarrukahve kun menee alas vaikka on päällä, kun on siinä kuskin sisäänkäynnin esteenä ja sitten ajetaan väännön turvin rummut sauhuten.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Milläs logiikalla noissa on ratti- tai lattiavaihde? Onko se jotenkin sidoksissa moottoriin? Myynnissä olevissa autoissa näyttää olevan enimmäkseen rattikeppejä, mutta jokunen lattiakeppikin on näkynyt. Keskipaikka nyt ei ole koskaan erityisen mukava, kun vaihteistokotelo ja kardaanitunneli on siinä kohdalla, mutta lattiakeppi hankaloittaa paikalle kulkua ja matkustamista entisestään.

Eräs minua kiinnostava asia on käytännön maavara ja liikkuvuus pehmeässä tai epätasaisessa maastossa sekä ketteryys. Takavetoisella on toki heikkoutensa etenkin tyhjänä, mutta lukkoperän luulisi auttavan asiaa.

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Minä olen kans ihmetellyt miksi osssa on lattiavaihde. Luulen, että niissä on vain otettu sedanista laatikko. Minä en kyllä ymmärrä miksi. Nimenomaan tuo että on kolmipaikkainen on etu. Isuzussa on lattivaihde kolmella istumapaikalla, mutta onhan se yks helvetti istua siinä poikittain. Maastokelpoisuus ei ole mielestäni kummoinen. Keula on aika alhaalla. Toisaalta auto on hyvä ajaa painopisteen takia.. Mutta konetila on avonainen ja joka risu rapisee. Lisäksi kiinnihän se jää helposti kun keula on syntisen raskas. Toisaalta siinä oli joku palkki joka suojasi öljypohjaa.  Fiestassa on muuten kans ja sen voi ajaa huoletta tielle josta keskikohta on noussut kun se menee kuin pulkka sen keskipalkin takia. Kun taas 106 öljypohja on tyrkyllä ja pamahtaa helposti jos mettäautotie on kohola ja kivi sattuu. Ihme ettei ole vielä moottorin helmat murtuneet, sen verta on mulla rutussa marjareissujen jälkeen. Keskipaikka on muuten ihan käypä. Autohan on leveämpi kuin monet aikalaisensa. Jos on mukava nainen siinä niin ei pitäis haitata liikoja. Niin siinähän on lukko vakiona. Ainakin minulla oli siinä toisessa ja siinä kun oli oikeat öljyt niin sutittamalla meni kyllä lukkoon. Lisäksi onhan se etu että on etupainoinen. Nimittäin talvella suttijarruttamien onnistuu hienosti eikä heitä perää herkästi vaikka olis tyhjä. Mukavin toki tarvaraa kyydissä jolloin menee kuin Viking Line. Elegantisti.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2013, 10:02:11, kirjoittanut PeugeotDriver »

Kauppalopo

• Käyttäjä
Laatikko on sama riippumatta siitä, onko karahka ohjauspylväässä vai lattialla. Näin ainakin nelivaihteisessa versiossa, jossa siis sama laatikko kuin muissakin manuaalivaihteisissa 504:issä. Välityksistä en osaa sanoa, mutta olisiko niin, että perävälitys on näissä erilainen kuin henkilömalleissa?

Muistelen, että moottoriksi sai myös 404:n perua olevan 1,6-litraisen bensakoneen. Näissä oli 1980-luvulla myös varuste-eroja, osa oli tweed-penkeillä ja modernimmalla kojelaudalla, osa keinonahoilla ja 1960-lukua henkivällä ohjaamonäkymällä.

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Eikä ole mitään eroa kojelaudassa. Ratti oli ohut tai sellainen airbaggiratti joka ei sopinut tyyliin yhtään. Tuo tweed on totta ja sitten toisena ruskea nahka. Mulla oli kummatkin ja Tweed tuntui mukavammalta. 88 mallissa oli jo tehostin 82 malleissa rumpujarrut edessä tehostamattomana. Ainoa oli noissa vanhemmissa kojelaudan lämpömittari oli Jaegerin pyöreä kromikehysmittari alalaidassa vasemmalla puolella ja näytti että se olis siihen jälkeenpäin laitettu. Se oli ihan manuaaline mittari. Uudemmissa oli siinä kolossa oikealla puolella joku halpamittari nelsikanttisella näytöllä joka ei ollu tarkka ollenkaan. Vanhemmissa oli täytepala siinä kohtaa.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Keulan raskaus nyt on tietysti perusominaisuus, mutta onko keula alhaalla uusillakin jousilla, vai onko kuono maassa kulkeminen pelkästään iän ja kilometrien mukanaantuoma ilmiö?

Jos noita 2,3-litraisia on käytety teollisuusmoottorina, niin mahtaisikohan niiden rakenne kestää vähän isomman tehon ottamista hihnapyörällä moottorin etupäästä?

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Siis seon aika alhaalla. Tosin maavara on korkea nykyautoihin verrattuna. Mutta mettäautotiellä. se ei aina riitä. No nyt tuo 504 on kuuluisa siitä, että sen joustomatka on pitkä. Siinä on tosiaan jousilautaset heti konepellin alla ja kyllä tolpassa menevät syvälle. Ja joissain paikoissa sen tosiaan huomaa. kun auto on ristiriipunnassa. Mutta keula on tehty kapean näköiseksi. Ja Dieseli ottaa kuitenkin aika ison tilan. Ja se näkyy juuri tuon keulan maavarana. Nythän se kantavuus on aika suuri. Se kuitenkin aiheuttaa sen että perän on ylhäällä vängälläkin. No sitten se painuu aika alas kuorma siis koko kuorma päällä. Silloin juuri näkee että joustot on pitkän kun keula nousee vastaavasti. Kyllähän siitä voi ottaa. Sen varmasti mitä se hihna antaa. Mutta eihän siitä saa kuin kymmenisen kw. Kyllä sillä joku kompura pyörii. Jos kampuraa kattoo niin senhän se antaa mitä vain moottori antaa. Paloautossa punppu pyörii suoraan kampurassa. Mutta eihän siihen saa mitään kiinni. Siihen pitäsi tehdä joku booritus ja nivel siihen jos siitä haluaa enempi tehoa noin ajatusleikkinä.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Tuosta startista olikin jo juttua, mutta kuinka hyvä tuo 2,3-litrainen on käynnistymään kylmänä, jos paikat ovat kunnossa?

Vertailun vuoksi 2001 Partnerin 1,9 DW8-moottorin pakkasraja ilman lohkolämppäriä on noin -28. Kylmemmässäkin hyrähtää kyllä käyntiin, mutta hyytyy jälkihehkutuksen päätyttyä.

Entä tuo kytkin, onko se alimitoitettu ja onko se sama ongelma kaikkien moottorien kanssa?

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Ajelin Rovaniemellä aikanaan ja oli kolmenkympn pakkasia. Koskaan ei jänyt reisua tekemättä ilmojen takia. Yli parinkymmene pakkasilla eetteriä suraan imusarjaan. Esikammiodieselissä on niin suuri pinta-ala että ei hehku enää auta kovilla pakkasilla. Muistelisin, että irroitin hehkun liittimen siitä päästä taikka hehkun kanssa. Putket ovat aika avarat ja konetila lämpiää suodattimen kohdalta. Hyytymistä ei ollut koskaan.Vesi oli joskus ongelma. Mutta siihen auttoi, kun laittoi CAV lasipohjan suodattimen alle jossa näki polttoaineen laadun ja veden reaaliaikaisesti.

toyryla

• Käyttäjä
  • *
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Selvittelin tuota lattia/rattivaihdeasiaa, ja näyttäisi esitekuvien perusteella että se ilmaantui joskus -87 tienoilla 5-vaihteisen laatikon kanssa. Havainnon ja oletuksen varmistamiseksi olisi hyvä kuulla onko 5-vaihteista ollut koskaan rattikepillä?

Pitäisi tänäiltana käydä hakemassa kotiin valkoinen -90 504 2,3 diesel pick up. Siinä on valitettavasti tuo lattiakeppi ja se isokeskiöinen ratti, mutta muuten yksilö sopi tarpeisiin ja budjettiin.

PeugeotDriver

• Käyttäjä
Tuo voi pitää paikkansa. En ole ajanut itse muita kuin kahta ja niissä on ollut nelivaihteiset. Tosin ei se enempää tarvikkaan. Ellei usmuta satasta jolloin melu on sietämätön. Itse käytin korvatulppia pitemmillä taipaleilla.

Kauppalopo

• Käyttäjä
Siinä on valitettavasti se isokeskiöinen ratti

504:n vakioratti. Aivan vanhimmissa saattoi olla kovapintainen ratti erilaisella isolla keskiöllä, samoin kuin L-malleissa. Pickupeissa on ollut paria eri tyyppiä, mutta kyllä tuo mersusta kopioitu kuuluu 504:ään kuin jääpalat kokikseen.