Kirjoittaja Aihe: 607 - Lämmityslaitteen puhalluksen suuntaus ei toimi (ilmankierron säätöläppä)  (Luettu 1367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

omahei

  • Vieras
Katso myös: 607 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (ilmankierron säätöläppä)


Ongelma:

Auto: 2001 607 2,2 HDi.

Missä voi olla vika kun puhalluksen suuntaus ei toimi vaan kaikki luukut on kiinni. Puhallusta ei tule tuulilasille ei jalkatilaan eikä keskeltä. Niinikään huurteenpoistoasennossa luukut ovat kiinni. Puhallin kyllä pyörii. Sama tilanne myös käsinsuuntauksella. Mikä ohjannee luukkujen toimintaa?

Vika alkoi siten että ensin huurteenpoiston suuntaus lakkasi toimimasta. Käsinsuuntauksella sentään sai ilman ohjatuksi tuulilasille ja muualle. Nyt on tilanne se, että ilmankierron kaikki räppänät on kiinni eikä mistään luukusta tule henkäystäkään, vaikka puhallin kuinka huutaa.

Ratkaisu:

Ongelman ratkaisu: Raitisilmasuodattimen alla oleva ensimmäinen läppä oli juuttunut kiinni. Mekanismi jonka sitä kuului liikuttaa oli ilmeisesti vioittunut koska se kuitenkin yritteli avautua. Läppä on nyt avattu käsin ja jumitettu ruuvilla auki asentoon. Nyt suuntaukset toimii. Läpän jumitus aiheutti ainoastaan sen ettei nyt saa sisäilmankiertoa toimimaan, mutta sitäpä ei koskaan muutenkaan ole tarvinnut käyttää. Sen tarkoitushan lienee että se estää esimerkiksi pakokaasuisen ilmantulon auton sisälle muunmuassa parkkihalleissa. Merkkihuollossa sanoivat tuollaisten läppävian korjauksen hinta-arvioksi 600 e.

omahei

  • Vieras
Vielä sen verran että luukut tuntuvat aukeavan kun painaa sisäilmankierron painiketta. Kaikilla muilla asetuksilla puhalluksen lukut ovat kiinni. Sulkeutuvat.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 440
Mahtaisikos resetoitua irroittamalla autosta sähköt n 15min ajaksi? (huom: myös taka-akku) Ohjeet oikeaoppiseen akun irroittamiseen löytyy haulla.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Onkohan raitisilmasuodatin mennyt tomusta ja siitepölystä tukkoon? Koska olet vaihtanut/puhallellut puhtaaksi?
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

Benkku

  • Vieras
Merkkihuollossa sanoivat tuollaisten läppävian korjauksen hinta-arvioksi 600 e.

Hilpeä hinta. Läppää käyttävä aktuaattori kustantaa luokkaa <100 euroa ja sen vaihtaa varttitunnissa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Automaatti-ilmastointi käyttää tietääkseni läppää myös viikennykseen, ts. Helteellä ulkoa tulevan tuoreen ja kuuman ilman virtausta rajoitetaan jotta ilmastointi pääsisi "helpommalla" kun viileää sisäilmaa kierrätetään autossa. Tosin en tiedä kuinka suuri merkitys tällä on viilennys tehoon tai kompressorin rasitukseen.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus