Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto  (Luettu 3467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Batong

  • Vieras
406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« : 04.08.2013, 13:58:45 »
Auto: 2001 406 1,8 (16-ventt.)

Taannoin jakopään hihnan vaihdon yhteydessä tuli asentajalta kommenttia, että jakopään puoleinen moottorin yläkannake on väljä. En itse osaa katsoa vian laatua, mutta oletettavasti rungon puoleinen kumipusla on halki tai kulunut muuten vain. Moottori heiluu aika kevyesti käsin nytkytellessä, ja käynnistyksen yhteydessä tuntuu kone rytkyvän ja rämisyttävän pakoputkistoa. Liikkeelle lähdettäessä tuntuu samaa rytkettä jollei anna kierroksia hieman enempi kuin tarpeen normaalisti olisi.

Joka tapauksessa nyt tuntuu siltä, että moottori heiluu yhä herkemmin. Tuo kannake/ylätuki ei liene mahdoton vaihdettava, joten ajattelin ottaa sen lähiaikoina työn alle. Onko jollakin työstä varoitettavaa/vinkkejä? Onko jotain erityistä huomioon otettavaa?

Sitten vielä oleellisempi asia: mistä uusi osa? Tiskiltä tietysti löytää, mutta löytyisikö muualta? En ole varma millä nimellä tuota osaa edes kutsuisi, mutta ymmärtänette mitä ajan takaa. Motonet näyttää myyvän vain tukikumeja. Olisiko tuo sitten tukikumi, vaikka metallinen härpäke pääosin onkin.

Kesän jatkoja!

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #1 : 04.08.2013, 18:06:09 »
Normaali varaosa liikkeestä löytyy varmaan. Mene auton kans sinne ja näytä mitä kumia tarkoitat, niin tilaavat oikean osan. Aikoinaan vaihdoin varaosaliikkeen tukikumin edelliseen autooni ja laatu osa oli. Moottori pitää tunkata kannatukseen, ennen irrotusta.

Batong

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #2 : 04.08.2013, 19:39:08 »
Ok, kiitoksia. Oikea osan nimi on siis ylätukikumi. Helpottaa asiointia, eikä olo tunnu selitellessä aivan yhtä tyhmältä.

Onkohan markkinoilla osia, joiden laatuun ei ole suuremmin luottamista, vai voiko tuonne huoletta laittaa jotain saatavilla olevaa motonet-osaa? Ainakaan pikasilmäilyllä Motonet ei tarjonnut alkuperäisosaa vastaavaa tuotetta. Ajattelin merkkiliikkeestäkin kyllä kysellä mielenkiinnosta.

Hyvä huomio tuo moottorin tuenta. Säästyy muutama ärräpää ainakin. Kulunut yläkumi ilmeisesti on rasittanut alempiakin kumeja normaalia enemmän, ja saattaa olla vaihdon tarvetta niissäkin. Alakumien vaihtoon täältä löytyykin keskusteluja. 200.000 alkaa olla mittarissa, joten kumien vaihtoon alkanee olla luonnollinenkin tarve.

Palaillaan kun edistytään!

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
  • pösöillä pääs(s)ee
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #3 : 04.08.2013, 22:10:10 »
Onkohan asentaja tarkoittanut "väännönrajoitintukea"(osa nro 1) vai jakopään puoleista kannatinkumia (osa nro 17). Itseltä oli ew10:stä revennyt väännönrajoitintuesta pienempi hela kokonaan. Aiheutti kolinaa ajossa. Äkkiseltään en löytänyt pienempää kumihelaa vaan laitoin tuen kasaan kemiallisella metallilla ;D. Isompaa kumia saisi irrallaan ainakin ruville merkkisena http://www.autoluettelo.fi/wls/view_article_info.do?articleIdNo=550599&nodeIdNo=1270833. Kumi on varsin erikoisen näköinen.
405 1.6 GLX -91 557tkm, 406 2.0 ST Grw -99 FL 391tkm, 405 2.0 GTX Style -95 75 444 km, projekti: 405 2.0 GTX Style -95 225 tkm

Batong

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #4 : 05.08.2013, 06:09:40 »
Luulisin, että kyse on juuri tuosta väännönrajoittimesta (osa 1). Pitää silmäillä tuo jakopään kannatinkumikin vielä (osa 17). Näyttää siltä, että autossani tuon väännönrajoittimen pienempi kumi varsinkin joustaa liikaa. Saisikohan kokonaista osaa varaosaliikkeistä? Toki kemiallisella metallillakin on korjailtu onnistuneesti erinäisiä kohteita!

Autoni moottori heiluu vapaalla kaasua polkiessa niin paljon, että koko menopeli heilahtaa kaasupolkimen liikkeiden mukaan. Pakoputki kolahtelee myös rivakasti polkaistessa. Oletan, että moottorin liikkuminen auton kulkusuuntaan nähden eteen ja taakse päin saa aikaan em. oireita, joten tuo väännönrajoitin nyt varmasti ensin menisi vaihtoon.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 596
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #5 : 05.08.2013, 08:10:50 »
Tuota väännönrajoitinta ei saa ainakaan ihan jokaisesta tarvikeliikkeestä ja merkkiliikkeessä on kallis. Itse tilasin ebaystä aikoinaan.
404, Expert, C5
2CV4

Batong

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #6 : 08.08.2013, 20:34:50 »
Laakkoselta sain osanumeroksi 180634 ja hinnaksi 102 euroa. Toimitusaika n. 2 viikkoa, ja tuo osa on tilattava Ranskasta.

Tuolla osanumerolla löytyy tuotteita erinäisissä myymälöissä hintahaarukalla 40-50 euroa toimituskuluineen. Ebayn listoilla on jokunen tuote alkuperäislaatuisena ainakin.

Alkuperäisosa Laakkoselta olisi tietysti järkiratkaisu, mutta taidan kallistua toisaalle kuitenkin.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
  • pösöillä pääs(s)ee
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #7 : 08.08.2013, 22:55:51 »
Itsellä kun oli vasta irti niin ei tullut otettua ihan tarkkoja mittoja, mutta olisiko tuossa pienempi kumi http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=2001015&id_brand=10142&item_code=IA_2001015&id_provider=10366&return=code%3D9633919880%26action%3Dcatalog_price_view. Isompi kumi olikin aiemmassa postauksessa tai sitten http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=2001014&id_brand=10142&item_code=IA_2001014&id_provider=10366&return=action%3Dcatalog_price_view%26code%3D180634%26pref%3DPE. Ilmeisesti ovat vaihdettavissa eikä mahdottoman hintaisia. Tosin olisihan tarjolla valmis tukikin http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=722311&id_brand=10249&item_code=TO_722311&id_provider=10366&return=action%3Dcatalog_price_view%26code%3D180634%26pref%3DPE Osia varmaan löytynee jopa kivijalkaliikkeistä, kun tietää vain kysyä oikeilla numeroilla. Nykyinen patentti on kyllä ollut äänetön. Ja itsellä suurin välys tulee alemmasta kumityynystä, joka menee vaihtoon piakkoin.
405 1.6 GLX -91 557tkm, 406 2.0 ST Grw -99 FL 391tkm, 405 2.0 GTX Style -95 75 444 km, projekti: 405 2.0 GTX Style -95 225 tkm

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
  • pösöillä pääs(s)ee
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #8 : 08.08.2013, 23:38:51 »
Jatketaan vielä, että kyseisiä kumeja taitaa olla KTA:n valikoimassa. http://www.ktamotors.fi/peugeot_osat.htm.
-406 moottorin iso yläkumi 10x40x50
-406 moottorin iso yläkumi 10x68,5x53
405 1.6 GLX -91 557tkm, 406 2.0 ST Grw -99 FL 391tkm, 405 2.0 GTX Style -95 75 444 km, projekti: 405 2.0 GTX Style -95 225 tkm

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #9 : 02.09.2013, 10:20:05 »
Auto: 2001 406 2,2

Nyt vähän ihmetyttää. Mitä eroa hydrolaakerilla vs kumimetallilaakeri

http://www.autonvaraosat24.fi/peugeot/406-sedan-8b/15080/10638/moottorin-tyyny

Tarkoitus vaihtaa vaihteiston puoleinen tyyny.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #10 : 02.09.2013, 10:24:25 »
Hydro - nimensä mukaisesti hydraulisesti värähtelyä vaimentava, silikoninesteellä täytetty moottorinkannatin.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #11 : 02.09.2013, 10:45:00 »
Just joo. Voisko tosta päätellä, että tuo olisi sitten parempi? Mutta entä kestävyys?
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #12 : 02.09.2013, 12:12:27 »
No jos autossasi on tuollainen hydraulinen alunperin tehtaalla laitettu ja joudut sen 12 vuoden iässä vaihtamaan, niin kestävyys lienee ihan kohtuullinen.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 262
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #13 : 14.02.2014, 15:20:28 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi 110.

Onkohan itselläni kanssa joku kumituenta moottorista entinen, kun liikkeelle lähdettäessä tuntunut kauan metallinen värinä kaasupolkimeen ja myös ihan ykkös vaihteella kurvailtaessa parkkipaikoilla. Ratin asento vaikuttaa myös. Lisäksi kun ajaa 80-100 mitä täälläpäin saa ajella ja väännättää mäkeä ylös vitos vaihteella niin tuntuu pienet asfaltin epätasaisuudessa (esim halkeama asfaltissa) kaasupolkimeen semmosena metallisena resonointina niin kuin joku hipasee metalli vasten metallia. Nyt sitten eilen töistä ajettaessa kotiin niin yhtäkkiä noin 1700-2300rpm alueella koko koetaulu alkaa pitää ääntä kun jyristää. Siis ihan loivalla ylämäellä kun ei mene enään pintakaasulla. Nelosellakin jonkin verta jyrisee mutta ei niin paljoa. Sitä pienemmillä vaihteilla ei isommin tunnu moista kiihdyttäessä. Massa pyörää en ihan vielä usko vaikka sen levähtämistäkin tässä kauhulla odotan. ;D Vaihdelaatikon yläpuolella oleva tukikumi normi värinän lisäksi heilahtelee tyhjäkäynnillä ihan kuin olisi lötkö. Näyttää päällisin puolin ehjältä. Jakopään puolella oleva on jämäkän oloinen. Käsin heiluttamalla ei moottori isommin vatkaa.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
  • Motion&Emotion
Vs: 406 - Moottorin ylätukikumin vaihto
« Vastaus #14 : 13.07.2017, 14:22:56 »
Auto: 1999 406 3,0 V6 (143 kW, 250 000 km).

Onko kellään tietoa mistä saa tälläiseen autoon moottorin tukikumin tuossa räjäytys kuvassa oleva nro 17. Pösöllä maksaa 81 € mikä on aika suolainen hinta mielestäni. Originelli varaosanro on 1814 37.
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm