Kirjoittaja Aihe: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla  (Luettu 12764 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #15 : 22.08.2013, 11:14:18 »
Ehjässä akussa (ja ehjässä autossa) napajännite tulisi olla vielä vuorokauden seisomisen jälkeen 12,7.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #16 : 22.08.2013, 11:20:19 »
Kävin vielä mittaamassa. Takakontti juuri avattuna ja sisävalot vielä päällä jännite oli 12,32 V. Sisävalojen sammuttua jännite nousi 12,36 V:hen. Sitten ovi auki (eli sisävalot päällä) ja ajovalot päälle tiputti jännitteen 12,09 V:iin. Tuolloin jännitehäviä miinusnavasta runkoon oli 10 mV.

Kyllä nuo minusta ovat aika normaaleja. Pitää muistaa, että auto on seissyt 6 viikkoa ja sen jälkeen on kaksi viikkoa ajettu vain 10-20 minuutin matkoja kahdesti päivässä. Ei kai voi olettakaan akun olevan täysi tuon jälkeen. Ilman seisontaa ovat autojeni akkujännitteet olleet 12,4-12,5 V, kun täyden akun jännite olisi 12,7:n paikkeilla. Heti ajon jälkeen on voinut olla 12,8-13,0.

Ja vielä tarkennuksena, että mittaukset on tehty kalliimman pään Flukella, jolle luvataan 0,05% + 2 digits eli 8 mV tarkkuus tuolla alueella.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

msyrjas

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #17 : 22.08.2013, 11:50:12 »
Edelleen akku heikossa hapessa. Tuohan toki olisi mitattavissa kun ajat mihin tahansa akkuja myyvään puljuun ja pyydät heitä tekemään kuormitustestin akulle. Onnistuu toki monessa huoltoasemassakin. Akku heikko ja purkautunut kesäloman aikana vielä lisää ja nyt ei kykene enää ottamaan sitäkään vähää varausta vastaan. Kyllä 15 minuutin ajosuorite / starttaus pitää riittää lataamaan akun täyteen.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #18 : 22.08.2013, 18:26:24 »
Akun osto tullee eteen. Voisi tuota koittaa silti ensin ladata akkulaturilla ihan täyteen ja sitten katsella virheilmoituksia.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #19 : 22.08.2013, 18:43:36 »
Vertailun vuoksi oman hodarin akku näyttää tältä.
Sisävalot palaa 12,57V  ja ovi kiinni 12,62V ja autolla ajettu viimeksi eilen töistä kotiin klo 15.30 noin 2km matka. Vertailuksi äskeiseen uudehko irtoakku joka on ladattu heinäkuun alussa näyttää 12,76 volttia.

Ominaispainomittari kannattaisi omistaa kun maksaa vain muutaman euron, se antaisi hyvän kuvan akusta ja varsinkin eroista kennojen välillä. Timmissä akussa se näyttää muistaakseni 1,27-1,28 per kenno.
Joku toivottavasti oikaisee tuon muistilokerosta tempaistun lukeman oikeeksi äkkiä ;D.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #20 : 22.08.2013, 23:08:21 »
Siis akku, jonka lepojännite on 12,36 V ja jolla auto käynnistyy ongelmitta on teidän mielestä vaihtokunnossa? Aika erikoinen päätelmä mielestäni. Vaikkapa TM:n akkutestissä sanotaan, että akkua on syytä ladata, jos sen lepojännite on alle 12,2 V: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut

Pitää myös muistaa, että on erilaisia akkuja ja lepojännitteet täytetenä voivat vaihdella parilla voltin kymmenyksellä. Ominaispainomittarilla saa jotain tietoa, mutta olen usein nähnyt akkuja, joissa ominaispainot ovat tasaiset ja korkeat, mutta mitään ei akusta enää saa ulos. Useissa akuissahan on se silmäkin, jossa on yksinkertainen ominaispainomittari. Edellinen hajonnut akku näytti hienosti vihreää vielä samana päivänä kun se ei myöhemmin enää jaksanut edes sisävaloa polttaa.

Irrallaan (ja viilessä) oleva hyväkuntoinen akku pysyy tosiaan täydessä latauksessa pitkään. Veneessä talvehtivien akkujen napajännite on 12,5-12,7 V huhtikuussa, vaikka niitä ei ole ladattu sitten syyskuun. Nykyautoissa ne eivät pysy latauksessa kuin muutaman kuukauden, jos auto seisoo akku kytkettynä. Virta seisonnassa saattaa olla vaikkapa 20 mA, joka tekee 14 Ah/kk.

Akun lataaminen 70% varaustilasta 100% varaustilaan kestää useita tunteja, joten ei onnistu kovin pian pätkäajossa. Tuota tuli seurattua tänä kesänä aika tarkasti, kun veneessä on omatekoinen akkumonitori ja aurinkopaneelin lataussäädin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #21 : 23.08.2013, 10:33:23 »
Piti nyt vielä käydä mittaamassa 2-autonkin (605) akku. Sen lepojännite oli 12,32 V, kun odotti jännitteen tasaantumista ovien avauksesta tulleesta tiputuksesta. Sekin seisoi 6 viikkoa ja on ollut parkissa kai pari päivää, muuten silläkin on ajettu noita 10-20 min pätkiä. Akku on 4 vuotta vanha ja edellinen kesti melkein 10 vuotta.

Kovin vaikea uskoa, että akku olisi syyllinen. Onko jollain se ainokainen akku aiheuttanut ongelmia, vaikka käynnistyy normaalisti jne.? Miten kuollut se kakkosakku on ollut ongelmien ilmetessä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

msyrjas

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #22 : 23.08.2013, 11:33:03 »
Käy nyt kuitenkin teettämässä vaikka akkuliikkeessä se kuormitustesti jossa akkua kuormitetaan kunnollisella virralla se 15 sekuntia ja katotaan kuinka paljon se napajännite notkahtaa. Ikävä tosiasia vaan on että nykyakut ei kestä enää sitä 10 vuotta vaan ehkä puolet siitä.
 Esim 307 sw starttasi vielä kotipihasta hienosti kauppareissulle, tosin antoi virheen passenger airbag deactivated. Kaupan pihaan se auto sitten jäikin, ovea avattaessa kuului mittaristosta surkea dong ääni melko epävireisenä ja mittaristo vilkkui/heilutteli viisareitaan ja radion näyttö himmentyi ja kirkastui vuorotellen. Virta-avaimen käännön jälkeen kaikki pimeni. Tämän akun tarkkaa lepojännitettä en muista ja mittarinakin halvempi fluke 175 mutta luokkaa 12,2 V se oli edelleen ja ajovalot päälle käännettynä alle 7 V. Tämä oli sitten 2003 mallisen auton toinen akku. Alkuperäinen kesti muistaakseni vajaa 5 vuotta ja romahti lähes vastaavasti, varoitti 3 edeltävää starttausta huutelemalla epämääräisiä häiriöitä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #23 : 23.08.2013, 13:26:58 »
Ja kannattaa muistaa, että nyky autoissa on paljon enemmän "tietokoneita" kuin aikaisemmin, sekoavatkin siis mahdollisesti helpommin jännitteen notkahtaessa. Näin voisi olettaa jos esim.vertaa 607 vs 605...

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #24 : 23.08.2013, 22:49:01 »
605 mallissa ei juuri häiriöitä matalan akkujännitteen takia esiinny - paitsi toisinaan (käynnistyksen yhteydessä tehtävän) jousituksen aktuaattorien testauksen osalta. Tätäkään ei ilmene, kun maltaa pari sekuntia odottaa sytytysvirran kytkemisen jälkeen, ennen käynnistimen kytkentää.

Etupään aktuaattoreista kuuluu ohjaamoon vieno pärähdys, jolloin vaimentimet on käyty lävitse.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #25 : 24.08.2013, 09:08:22 »
Eipä noin vanhoissa vehkeissä taida muita herjoja olla kuin latausvalo.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Leo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
  • 508 1.6 THP Aut. ´12 / 3008 1.6 HYbrid4 '21
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #26 : 02.09.2013, 18:11:09 »
Kovin vaikea uskoa, että akku olisi syyllinen. Onko jollain se ainokainen akku aiheuttanut ongelmia, vaikka käynnistyy normaalisti jne.? Miten kuollut se kakkosakku on ollut ongelmien ilmetessä?

joakim-nimimerkille vastatakseni minulla on saman vuosimallin auto ja samat ilmentymät eli käytännössä kaikki mahdolliset virheilmoitukset peräjälkeen. Autossani kuitenkin tilanne välistä täysin normaali - tosin Depollution system faulty vaatii hiukan enemmän ajomatkaa pysyäkseen poissa.

ABS-antureista kolme on uusittu neljästä auton liki kahdeksanvuotisen historian aikana. Epäilen itse kuitenkin auton akkua, vaikka sekin on uusittu 18.2.2011. Akku ottaa virtaa vastaa, mutta ei kestäne kuormitusta.

Oletko itse päässyt selville ongelmien synnystä?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #27 : 11.01.2014, 18:46:53 »
Auto on ollut kutakuinkin seisomassa syyskuusta, jolloin nuo ongelmat jäivät pysyviksi eli nopeusmittari ei toimi, iso kasa virheilmoituksia STOP-valo palaa jne. Marraskuussa latasin vanhan akun, mutta ei vaikutusta (toki lepojännite nousi hieman). Vaihdoin äsken akun uuteen (starttasi OK vanhallakin), mutta sekään ei vaikuttanut mitään noihin virheilmoituksiin.

Mittasin uutta akkua kytkettäessä lepovirran. Alussa oli vajaan ampeerin, mutta ~10 s päästä tippui 50 mA:han ja näytti jäävän siihen (en odottanut minuuttia pidempään).

Perjantaina vaihdoin talvirenkaat, jonka jälkeen ajoin huoltamolle laittamaan paineet kohdilleen ja tänään toisen lenkin. Ei toimi painetarkistus, vaan kehottaa tarkistamaan paineet ja näyttää jokaiselle renkaalle viivaa. Tuo on kyllä aina ennen toiminut heti renkaanvaihdon jälkeen.

Mitäs nyt pitäisi yrittää? Onkohan tuolla joku bussivika?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #28 : 11.01.2014, 18:55:23 »
Onkos yksilössäsi taka-akku? Viat kuulostaa siltä että se olisi tullut tiensä päähän.

Tarkennus: Kaksi-akkuisissa malleissa taka-akun sippaaminen aiheuttelee juuri tuommoisia oireita.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2014, 19:04:14 kirjoittanut Vasara »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #29 : 11.01.2014, 22:00:34 »
Juuri se taka-akku on vaihdettu ja muuta akkua tuossa ei olekaan. Akusta ei selvinnyt Ah-määrää, mutta se on varsin kookas, 350 mm pitkä. Tilalle tullut on 88 Ah. Ei siis ole akusta riippuva ongelma!
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)