Kirjoittaja Aihe: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus  (Luettu 19468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, ML5C, 10490U9/29.07.2005).

Esimerkkiautona on Expert, mutta samoja tiivisteitä käytetään useissa Peugeotin moottoreissa. Tässä tapauksessa Service Box listaa kaksi eri vaihtoehtoa kampiakselin vauhtipyörän puoleiseksi öljytiivisteeksi:

Expert (DW10BTED), kampiakselin takatiiviste:
0127 28, CRANKSHAFT BEARING SEAL, 90X110-7, SFCM, UNTIL RPO 10052 (17.05.2004), 44,00 e
(esim. Elring 508.209, kuva)

Expert (DW10BTED), kampiakselin takatiiviste:
0127 45, CRANKSHAFT BEARING SEAL, 90X110X7, SINCE RPO 10053 (18.05.2004), 52,00 e
(esim. Elring 394.010, kuva)

Oikea osanumero riippuu siis auton valmistusajankohdasta ja tässä tapauksessa oikea osa on uudempi tiiviste 0127 45, jossa tiivistävä huuli on valmistettu PTFE:stä (Teflon), kun taas vanhemmassa tiivisteessä 0127 28 käytetään FPM-kumia (Viton). Expertin kohdalla muut osat ovat säilyneet ennallaan ja vain tiivistetyyppi on vaihtunut. Ilmeisesti auton alkuperäisen PTFE-tiivisteen tilalle voi siis asentaa vanhemman kumitiivisteen?

Lukemani perusteella PTFE-tiiviste on herkempi vaurioitumaan asennuksessa. PTFE-tiivistettä ei (ainakaan parin tiivistevalmistajan ohjeistuksen mukaan) saa öljytä tai rasvata, muuten se menee pilalle (tosin Peugeotin korjaamokirjallisuus kehottaa öljyämään tiivistehuulen, joka puolestaan on täysin ristiriidassa tiivistevalmistajien ohjeistuksen kanssa).

Lisäksi tiivisteen muovisen suoja/asennusholkin saa poistaa vasta asennuksen jälkeen tai vaihtoehtoisesti on käytettävä vastaavaa erikoistyökalua, joka suojaa tiivistehuulta asennuksen ajan. Asennuksen jälkeen on odotettava joitakin tunteja ennen moottorin käyttämistä, jotta tiiviste ehtii mukautua akselin ympärille.

Asentaisin siis autoon mieluummin vanhempaa tyyppiä olevan tiivisteen, koska sen asentaminen onnistuu varmemmin ja silloin voin käyttää aiemmin tekemääni erikoistyökalua, jolla saan asennettua tiivisteen suoraan ja oikealle syvyydelle (en ole varma, onnistuuko ko. asennusrenkaan käyttäminen PTFE-tiivisteen muovikauluksen kanssa ainakaan ilman muutoksia).

Peugeotin korjaamokirjallisuudessa PTFE-tiivisteitä on käsitelty mm. 1. mallisarjan 307:n dokumentissa B1BBQLP0 (joka tosin koskee eräitä TU-moottoreita). Siinä ilmoitetaan ensin, että irrotetut tiivisteet on korvattava samantyyppisillä tiivisteillä, mutta sen jälkeen kuitenkin todetaan toisessa kohdassa, että PTFE-tiivisteen voi korvata FPM-tiivisteellä. Miksei toisinpäin?

Aiheeseen liittyvää luettavaa:
http://www.victorreinz.com/EN/Service-Downloads/Practical-Information/PTFE-Oil-Seals-and-Their-Installation.aspx
http://www.elring.de/fileadmin/Dateiablage_DE/TSI_VSI/2011/TSI09-2011_englisch.pdf
« Viimeksi muokattu: 08.10.2013, 01:17:34, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus
« Vastaus #1 : 08.10.2013, 00:21:29 »
Tuossa jutussa on kyllä tekninen virhe, kuinkahan PTFE tiiviste menee öljyllä voitelemalla pilalle?

Väite on väärä.

Lause on siis vain puoliksi tosi, eli oikeasti perustuu ajatukseen, että huuli vaurioitetaan asennuksessa, kun ohjainholkki on voitelun vuoksi poistettu ennen asennusta.

Materiaali on vaihtunut Co2 hömpötyksen myötä, PTFE/teräs kitkaparin kitkakerroin on hieman pienempi - tähän kun lisätään vielä hentoisempi tiivisteen huulikehää akselia vasten puristava jousi, niin kampiakselin akselitiivsteremontit jo jopa luokkaa 50 tkm:n ajosuoritteilla ovat 'tätä päivää'.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus
« Vastaus #2 : 08.10.2013, 02:46:19 »
Samaa voitelemisesta pilalle menemistä ihmettelen minäkin. Tosin em. viestin Reinzin linkissä on jopa kuva voitelun vuoksi vaurioituneesta tiivisteestä. Pitäisi varmaan tutkia asiaa enemmän.

Tässä SKF:n näkemys PTFE-tiivisteistä:

http://www.skf.com/group/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/radial-shaft-seals/seal-installation-heavy-industrial-applications/ptfe-seals/index.html

Lainaus
In applications where PTFE seals will be retaining a lubricant or be fully flooded with a fluid, the seals should be installed dry. In applications that run dry or will be starved for lubrication, the sealing lip should be pre-lubricated with a grease appropriate for the temperature conditions of the application.

Tosin perustelua em. lauseelle ei ole kerrottu. Jostain ulkomaiselta foorumilta luin, että kuivana asennettaessa PTFE-materiaalia siirtyy käyttöönoton yhteydessä jonkin verran myös akselin pintaan, jolloin saavutetaan paras tiivistys; teflon ei tartu voideltuun pintaan. Tätä teoriaa tukee ohessa oleva lainaus tiivistevalmistaja Fel-Pro:n dokumentista:

http://www.felpro-only.com/tec_notes/Inside_Sealing-GM_3.1_3.4.pdf

Lainaus
Fel-Pro engineers have developed an exclusive PTFE rear main seal that provides a longer lasting, reduceddrag, highly temperature resistant solution for GM 3.1L and 3.4L engines. These aftermarket-engineered seals are ideally suited to the repair environment and help provide an extra margin of protection against a comeback. It is crucial to note that PTFE seals should only be installed dry. This enables a portion of the PTFE material to be transferred to the shaft, which ensures proper sealing performance.

Toinen jostain foorumilta lukemani näkemys asiasta oli, että tiiviste asennetaan kuivana siksi, että silloin käyttöönoton yhteydessä syntyvä lämpö saa aikaiseksi tiivisteen lopullisen muotoutumisen akselia vasten.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 761
Vs: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus
« Vastaus #3 : 08.10.2013, 07:31:08 »
Ilman öljyä asennus voi olla hieman hankalaa, sovite on kovin tiukka.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Benkku

  • Vieras
Vs: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus
« Vastaus #4 : 08.10.2013, 08:08:41 »
Toinen jostain foorumilta lukemani näkemys asiasta oli, että tiiviste asennetaan kuivana siksi, että silloin käyttöönoton yhteydessä syntyvä lämpö saa aikaiseksi tiivisteen lopullisen muotoutumisen akselia vasten.

Tämäkin väite on väärä, tiiviste tuolloin huulestaan leikkautuisi. Voitelukalvo on oltava tai korkeammilla kierroksilla - teknisemmin liukunopeuksilla, kitkaparin lämpötila ylittäisi tiivistemateriaalin keston.

Syy on siinä, että ilman putkea asennus on todeeeeella tarkkaa puuhaa ja tiiviste herkästi huulestaan vaurioituu - kyseistä ei 'sanota ääneen' ehkäpä syystä, koska 'kaikkihan nyt tiivisteen osaavat asentaa', että hittoon vaan asennustuurna/ohjainputket. :)

Tuo FelPron 'proper seal' ei käytännössä toimi, on nähty monta kertaa nykymoottoreissa jo jopa alle 50 tkm:n suoritteella.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2013, 08:11:44, kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: FPM- ja PTFE-öljytiivisteiden vaihtokelpoisuus
« Vastaus #5 : 08.10.2013, 11:41:41 »
No, pitäydyn siis perinteisissä kumitiivisteissä niin kauan, kun vaihtoehtoja on tarjolla. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info