Kirjoittaja Aihe: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila  (Luettu 9514 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

seikkuli

  • Vieras
Auto: 2007 207 1,4 (3-ovinen, viistoperä, 54 kW, WAKFVC/254).

Ostin auton kesällä. Nyt kun ilmat ovat viilenneet, ongelmaksi on tullut moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila. Työmatkaa minulla on 26 km (sallittu ajonopeus 50 tai 60 km/h) ja kun ilman lämpötila on -2, lämmöt ei nouse tällä matkalla kuin 70:een asteeseen. Pidemmällä matkalla lämmöt nousee lähelle 90 astetta, mutta saattaa yhtäkkiä pudota 70:een asteeseen ja sieltä taas nousta ylöspäin ja välillä pudota.

Soitin Pörhölle Ouluun ja neuvoivat laittamaan viimasuojan, pitäisi auttaa. En kyllä sitä vielä laittanut, kun ilmatkin lämpeni. Pörhön mukaan autossa on sähköinen termostaatti, joka kuulema toimii erilailla kuin mekaaninen.

Onko kenelläkään toisella tällaisia ongelmia? Onko tuo matala lämpötila ja lämpöjen vaeltaminen ihan normaalia, kuten Pörhö puhelimessa väittää.

seikkuli

  • Vieras
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 24.10.2013, 16:16:24 »
Tässä on takana sellainen tarina, että ostin auton kesällä ja se sammui seuraavana päivänä, eikä enää suostunut käynnistymään. Auto korjattiin Pörhöllä, jossa todettiin nestettä vuotaneen moottorinohjausyksikön päälle ja se jouduttiin uusimaan, samoin termostaatti ja kaapelisarja. Nyt vähän mietityttää tuliko auto varmasti kuntoon. Onneksi lasku meni myyvälle autoliikkeelle.

Kesällä lämmöt oli ihan normaalit lähellä 90 astetta,

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 24.10.2013, 17:05:01 »
Kyllä tuo kuulostaa siltä että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on rikki. Omassani 1.6 VTI:ssä teki aikoinaan tota että lämmöt ei noussut 70c yläpuolelle juurikaan eikä antanut mitään vikaherjaa edes mutta anturin vaihto auttoi.
Tuleeko kuumaa ilmaa kuitenkin ohjaamoon normaalisti ? Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 24.10.2013, 18:23:57 »
Tuntuisi oudolta että lämpötila-anturi oli mennyt rikki muutamassa kuukaudessa sillä lämpötila-anturikin varmasti kesällä vaihdettiin. Onko jäähdytysnestettä hävinnyt paisuntasäiliöstä?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #4 : 24.10.2013, 18:32:04 »
Termostaattikotelo ja lämpötila-anturi vaihtoon.
Peugeot 3008 hybrid

seikkuli

  • Vieras
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #5 : 28.10.2013, 06:56:26 »
Auto kyllä pukkaa lämmintä ilmaa sisätilaan ja nesteen mittautin, on OK.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 207 - Moottorin alhainen ja vaeltava käyntilämpötila
« Vastaus #6 : 28.10.2013, 19:01:40 »
Mulla oli omassa 307 sama ilmiö. Ja alkoi itsestään. Kuulin, että mormaalisti toimiessaan lämpömittari näyttää 90 astetta, jos moottorinlämpö on tietyn haarukan sisällä ( 75-95?) Autoilijat kun haluaa, että mittarit on "keskellä" eikä vaeltele. Ilmeisesti tämä systeemi oli mennyt sekaisin, en tiedä kun ei ole koko autoa enää. Mutta sähköinen termari siinäkin oli.