Kirjoittaja Aihe: 5008 - Kolina etupäästä  (Luettu 9329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kolina

  • Vieras
5008 - Kolina etupäästä
« : 09.12.2013, 14:14:36 »
Auto: 2010 5008 1,6 HDi 2Tronic.

Ongelmana on kolina, joka tuntuu kuuluvan edestä vasemmalta. Kolina kuuluu parhaiten hitaalla vauhdilla ja häviää tai peittyy muun meluun sitten, kun vauhti nousee. Kolisee siis liikkeelle lähtiessä, töyssyissä jne. Olen yrittänyt löytää löysiä/irrallisia osia, mutta tuloksetta... Auto meni katsastuksesta läpi, joten arvelin ongelman olevan jossain ei niin ratkaisevassa paikassa. Iskunvaimennin "näyttää" ehjältä, ei ole siis vuotanut. Onko muilla muilla ollut vastaavanlaisia oireita ja oletteko löytäneet ratkaisua?

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etuvaunussa
« Vastaus #1 : 09.12.2013, 15:45:07 »
Mulla on liisarina 72tkm ajettu 5008 Sport HDi 150 vm 2010, ja se on kolissut edestä vasemmalta käytännössä uudesta saakka. Kolina, tai paremminkin metallinen yksittäinen kolahdus kuuluu parhaiten juurikin jokaisessa töyssyssä ja nimismiehenkiharoiden yli ajettaessa, ja mielestäni enemmänkin ulosjouston aikana, ts. silloin kuin rengas liikkuu alaspäin.

Metallinen kolahdus kuuluu aina jos sitä osaa kuunnella, mutta ilman "osaamistakin" se alkaa kuuluu noin 10-12 asteen lämpötilassa, ja se kuuluu sitä selkeämmin ja voimaakkaammin mitä kylmempi on. Kolina vaimenee jonkun verran kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, mutta se ei koskaan vaimene kuulumattomiin. Kunnon pakkasilla se on erittäin voimakas.

Olen saanut täältä palstalta vihiä, että viime vuosina on uusissa Peugeoteissa ollut jonkin verran iskarivikoja. Iskari ilmeisesti näyttää päällepäin täysin ehjältä sitä kuitenkaan olematta, ja itse asiassa sen sisuskalut on jollain tavalla rikki, joka sitten aiheuttaa kolinan. Tällä tiedolla varustettuna olen huomauttanut huoltoa kolinasta 5 kertaa, AK Airportia kolmesti, Hertsikan Laakkosta kerran ja Mäkelän Konetta kerran. Mainitsin joka kerta myös että vika saattaa olla päällepäin toimivan näköisessä iskarissa, eli tsekkaavat nekin tarkasti. Tulokset ovat vähemmän yllättäviä:

- Kahdella kerralla AK totesi että mitään ei löytynyt, ja kolmannella kerralla vaihtoivat vasemmalta kuuluvan kolinan korjaukseksi oikean koiranluun, mutta vähemmän yllättäen se ei korjannut asiaa.
- Laakkonen kuitenkin vaihtoi vasemman koiranluun väljänä, joka ei kuitenkaan ollut syypää kolinaan, koska kolina jatkui.
- Viimeksi asian otin esille viime (2013) kesänä Mäkelän Koneessa 60tkm huollon yhteydessä, mutta hakiessani autoa he totesivat että kaikki vaikutti olevan ok, ja mikään ei tunnu olevan rikki tai löysällä. Huollon työnjohtaja totesi kuitenkin, että heillä oli hiljattain ollut vastaava case toisen 5008:n kanssa, eikä siitäkään mitään vikaa löytynyt, eli ovat vähän hämillään. Kysyessäni iskari-asiaa, niin hän totesi että voidaanhan se vaihtaa, mutta jotta liisarifirma antaa siihen luvan, niin heidän on oltava varmoja että iskari on syypää kolinaan. Mäkelän Kone kuitenkin rasvasi/öljysi iskareiden yläpäät, mutta tuolla ei ollut mitään vaikutusta.

Auto meni viime kesänä katsastuksesta läpi ilman moitteita, vaikka sanoin katsurille että auto kolisee ja toivon että löydät edestä väljyyttä tms. että saan sen korjautetuksi. Katsuri naurahti, että eka kerta kun joku toivoo että auto ei menisi läpi... ;D  Auto siis kolisee edelleenkin mehevästi, ja tämän aamun pakkaskelissä tuli taas mieleen että kestääköhän tämä peli edes töihin asti. No kesti se, mutta kolisten. Koska Peugeotin alustahan kolisee pokittaissaumoissa vähän muutenkin, niin nyt tilanne on se, että olen enemmän tai vähemmän kurkkuani myöten täynnä kaikenlaisia kolinoita, kuten myös merkkihuoltojen tupellusta, joista syistä olen kääntäny katseeni seuraavana auton osalta mihin tahansa muuhun merkkiin jossa ko. asiat olisivat edes hieman paremmin. Sen verran realisti kuitenkin olen, että en oleta huollon toimivan hyvin millään merkillä. Sen sijaan tiedän varmasti, että kaikki autot eivät kolise. Eivät edes pakkasella.

Kolina

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #2 : 09.12.2013, 15:56:37 »
Kiitos tiedoista Marty. Pieni lohtu siinäkin että en yksin kärsi tästä ongelmasta.

Kuulostaa olevan just sama ongelma kuin meikäiläisellä. Harmittaa vaan tuollainen kolina kun ei varmaankaan nosta jälleenmyyntiarvoa sitten joskus kun on sen aika. Pösö kun nyt muuten on pelittänyt ihan hyvin.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #3 : 09.12.2013, 16:19:18 »
Veikkaan että kolina häipyisi jos saisi iskarin vaihdatettua. Jos auto olisi oma niin voisin jopa maksaa itse että tulee kuntoon. Tietysti tässä tapauksessa ostaisin iskarin ulkomaankielisestä ja edullisemmasta nettikaupasta, ja asennuksen voisi hoidattaa merkkihuoltoa edullisemmin paikallisella pikkupajalla.

Asiaan osin liittyen tässä pari linkkiä 508:n kolinoista:
Kolinaa takana: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=65780
Kolinaa edestä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=65144

Kauanko muuten olet omistanut auton? Jos olet ostanut alle 6kk sitten niin myyjän virhevstuun nojalla voita saada iskarin vaihdatettua osin myyjän piikkiin. Koska iskari on kuitenkin kuluva osa, ja parantaahan uusi iskari auton kuntoa noilta osin, niin joudut varmasti itsekin maksamaan tuosta osan. Ehkä puolet?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #4 : 09.12.2013, 16:23:15 »
Noh veikkaanpa että oli auto mikä tahansa kun on tarpeeks pakkasta niin se natisee ja kolisee se on selvää. ;)
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #5 : 09.12.2013, 16:26:42 »
Juu, niin kolisee ja natisee, mutta ei tällä tavalla. Mun auton kohdalla metallinen kolina kuulostaa samalta kuin löisi vasaralla alumiinivannetta. Ja se kuuluu siis aina.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #6 : 09.12.2013, 16:30:18 »
Kuuluuks se kesälläkin. Ei prkle se oo kunnossa sitten. Ootko varma että se ei kuulu sisältä se kolina mistään penkeistä jotka on huonosti painettu lukitukseen?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #7 : 09.12.2013, 16:33:26 »
Juu, ei kuulu sisältä, kaikki paikat menty läpi lukemattomia kertoja. Sen voi hyvin testata ajamalla (vaikka kesälläkin) vasemman renkaan jonkun töyssyn tms. yli, jolloin kolahdus kuuluu, kun taas ajamalla oikea rengas yli samasta paikasta ei aiheuta mitään ääntä. Molemmissa tapauksissa auto heilahtaa samalla tavalla, eli jos se johtuisi jostain muusta kuin ko. renkaasta/ripustukseista/jousituksesta niin kolahdus kuuluisi joka kerta.

Sen sijaan auton suurimmat sirinät ja ropinat olen saanut poistettua yleensä sillä että tyhjään kovamuoviset ovilokerot kovamuovisista esineistä, kuten parkkikiekosta jne... ;D

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #8 : 09.12.2013, 18:48:31 »
Jos ääni katoaa kun ulkolämpötila menee lämpöasteille, niin tällöin on vika iskunvaimentimessa.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #9 : 09.12.2013, 20:24:40 »
Juu, niin kolisee ja natisee, mutta ei tällä tavalla. Mun auton kohdalla metallinen kolina kuulostaa samalta kuin löisi vasaralla alumiinivannetta. Ja se kuuluu siis aina.

Maahantuoja voisi ottaa kopin. Jos ei muuten, niin vaihtamalla joustintuet. Jos olisivat symmetriset, niin voisin vaihtaa ne ristiin suitsait. Tällöin iskarit olisivat ainakin pois kuvioista.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24057803

Tuossa 13000 km ajetusta koko vasen tuki, jos jousen koodi on autossasi vihreä-keltainen-valkea, niin natsaa hodariinkin. Noin 100 eurolla kolina kuntoon  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Kolina

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #10 : 10.12.2013, 09:16:42 »
Minulla kolisee kelistä riippumatta. Ja en ole löytäny mitään irralla olevaa, ei penkkiä tms. Autolla on ajettu reilu 60 000 km, auto oli minulla ensin työsuhdeautona jonka ostin itselle kun liisari loppui. Kun auto oli pelittänyt hyvin ja auton haltijakin oli tuttu niin ajattelin sen olevan hyvä diili. Tarkoitus olisi pitää auto muutama vuosi vielä joten tätyy harkita tuo iskareiden vaihto.   

ksk

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #11 : 10.12.2013, 12:05:52 »
Onko varmaa, että etuiskareiden uusiminen poistaa mainitun häiriöäänen ?

(lieviä kolahteluja etu-vasemmalta esiintyy lähtö- ja paluuhetkillä, muutoin on hiljaista).

P.S. tuo onkin ainoa pienen pieni miinus, muutoin kärry on kaikin puolin pelkkää plussaa 2010/47tmk,1.6 HDi 2-Tronic.



Premium

  • Vieras
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #12 : 10.12.2013, 12:20:05 »
Minua askarruttaa Marty McFly:n viesti, jossa hän sanoo 5008:n menneen katsastuksessa läpi. Katsastajillahan on testeri, joka mittaa iskunvaimentimien tehon. Ilmeisesti siis vaimennustehossa ei ollut huomautettavaa. Millä tavalla iskunvaimennin olisi rikki, jos vaimennusteho on kuitenkin tallella? Onko kolina siis ainoa oire ?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2013, 12:36:08 kirjoittanut Premium »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #13 : 10.12.2013, 12:28:11 »
Pösöjen iskariviat ovat nykyään tuollaisia, että kolisee mutta vaimennusteho on täysin tallella. Olisiko kiinnityspultin ja kumin välissä väljää tai joku muu vika iskarissa joka ei vaikuta vaimennukseen. Vastaavia iskarivikoja on ollut 307, 308, 3008, 508 ja 5008 malleissa ja varmaan muissakin v.2001 jälkeen valmistetuissa psa autoissa. Itse en kolinaa kuuntelisi. Iskarit vaihtoon.
Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 5008 - Kolina etupäästä
« Vastaus #14 : 10.12.2013, 12:56:39 »
Lisää listaan 207. Minä vaihdatin omalla rahalla toimivan (katsastuksessa meni läpi) mutta kolisevan iskarin. Tarttis Peugeotin alkaa taas tekemään itse niitä iskareita?