Kirjoittaja Aihe: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit  (Luettu 2712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lucaf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« : 01.01.2014, 17:19:04 »
Auto: 1999 206 1,4.

Tuleeko etuiskarin mukana kääntölaakeri, vai pitääkö kääntölaakeri vaihtaa erikseen? Voiko kääntölaakerin vaihtaa vaihtamatta iskaria, tai onko siinä mitään järkeä? Onko laakeri sama kuin Motonetin listalla "etuiskarin ylälaakeri"?

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/424/autot/peugeot/206-99-09

keijokos

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #1 : 01.01.2014, 18:26:32 »
Kyllä se kääntölaakeri on erillinen osa eikä tule iskarin mukana ja voi vaihtaa erikseen. Tuo on varmaankin oikea se osa jos on kyse ko autosta

lucaf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #2 : 17.01.2014, 15:55:05 »
Täytyykö/kannattaako sinne samalla vaihtaa tukikumi?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 054
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #3 : 17.01.2014, 17:59:57 »
En minä ole vaihtanut koskaan jos ei ole mitään vikaa. Eli ei ole pakko vaihtaa. Sehän tuossa tietysti on, että tuo on ensin purettava, että näkee osien kunnon...

zees90

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #4 : 17.01.2014, 20:25:06 »
Koko jousi/iskunvaimennin paketti otettava autosta irti, sitten sieltä yläpäästä löytyy kyseinen laakeri. Kyllä, erikseen vaihdettavissa, ei tarvitse edes jousi/iskunvaimennin pakettia purkaa muuten kuin irroittaa autosta.

postboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #5 : 04.01.2015, 17:59:11 »
Auto: xxxx 206 CC 1,6 (16-ventt.).

Tein kyseisen remontin ko. autoon ja olihan melkoinen homma. Tietoa kyllä löytyy 406 autoon, mutta tuohon 206:een ei samat neuvot päde. Olisikohan sitten cc:ssä erilainen rakenne alustassa.

Homma alkaa puristamalla kierrejouset kasaan. Koiranluu irti jousitolpasta. Jousitolpan alakiinnitys pultti auki. Raidetangonpää irti. Jousitolpan kiinnitysruuvit auki 3 kpl. Paljon voiteluainetta jousitolpan alakiinnitys saumaan ja varovasti nitkuttelemalla edestakaisin jousitolpan alapäästä. Jousitolpan alapäässä on hahlo, joka käy alaosan kiinnitysuraan sopivasti. Kun on saanut jousitolpan liikkumaan herkästi, on alatukivarren pultin irroittamisen vuoro. 406 mallissa ei käsittääkseni tarvitse irroittaa alatukivarren eikä raidetangon kiinnitystä. Jousitolppaa kammetessa ulospäin vääntämällä kääntämällä ja nitkuttelemalla siirtyy vetoakseli niin paljon ulos, että sieltä valuu öljyä. Kannattaa varautua ainakin öljyn lisäykseen vaihteistoon.

Jousitolppa irroitettuna on helppo vaihtaa kyseinen laakeri irroittamalla iso mutteri 21 mm ja kuusiokolopultilla, mutta muista kiristää vielä jousta kasaan tai yläpää ponnahtaa äkisti irti ja vaikeuttaa jälleen kasausta. Aika yksinkertaiselta kuulostava homma. Ekaa kertaa tehtynä sain aikaa kulumaan kuiteskin yhden työpäivän verran ja oli kyllä niin epämukava homma, että mietin seuraavan laakerin vaihdattamista korjaamolla. Voi olla että jotain tein väärin tai väärässä järjestyksessä, mutta kertokaa ja korjatkaa jos on lisättävää tai on parempia niksejä tuohon hommaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #6 : 04.01.2015, 19:13:05 »
...varovasti nitkuttelemalla edestakaisin jousitolpan alapäästä.Jousitolpan alapäässä on hahlo ,joka käy alaosan kiinnitysuraan sopivasti.Kun on saanut jousitolpan liikkumaan herkästi... parempia niksejä tuohon hommaan.

Joustintuen puristuskiinityksen levittämiseen on olemassa yksinkertainen suorakaiteen muotoinen työkalu, joka asetetaan 'about' hahlon korkeussuunnan puolivälissä olevaan neliömäiseen koloon ja käännetään 90 astetta.

Joustintuki irtoaa olkavarresta nitkuttelematta.

Mitä tulee vetoakseliin ja öljyvuotoon niin, kun aloittaa homman vetoakselin mutterin irroituksella ja sen jälkeen alapallonivelen irroituksella, jonka jälkeen löysätään joustintuen korikiinnitystä - jotta joustintukea voi alapäästään vetää hieman ulospäin ja samalla painaa vetonivel irti pyörän navan uritusliitoksesta (ts. booreista), niin olka-akseli irtoaa vetoakselista ilman öljyvuotoa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2015, 19:16:07, kirjoittanut Benkku »

postboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #7 : 05.01.2015, 20:39:00 »
Kiitos asiantuntijan vinkistä.Onko kyseinen hahlon levittäjä merkkihuollon työkalu? vai onko se kaikkien hankittavissa jostain varaosaliikkeestä?En ole moisesta aikaisemmin kuullutkaan.Öljyvuoto oli toisaalta paikallaan,kun nyt tuntuu vaihteisto pelittävän paremmin Total öljyjen lisäyksen johdosta.On kyllä varmaan helpompi tehdä sama remppa toiselle puolelle,kun on nyt paljon viisaampi.Kiitos Benkku.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #8 : 06.01.2015, 02:26:20 »
Työkalu joustintuen puristuskiinnityksen löysäämiseen on yksinkertainen 90 asteen kulmaan taivutettu tanko, jonka toisesa päässä on suorakaiteen muotoinen pää. Työkalun saa hankituksi esim. Facomilta tai Lasertoolsilta, montaa euroa ei kustanna.

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #9 : 08.08.2017, 15:44:48 »
Auto: 2002 206 1,4 XR.

Olen irrottamassa oikeanpuoleista joustintukea kääntölaakerin vaihtamiseksi. Aikaisemmista ketjuun postittaneista poiketen koitan tehdä sen ilman vetoakselin tai napamutterin irrottamista, Haynesin oppaan ohjeilla.

Tähän mennessä olen saanut tehtyä:
- raidetanko irroitettu olkavarresta
- joustintuen olkavarteen kiinnittävän pultin mutteri aukaistu
- alapallonivelen mutteri aukaistu ja alapallonivel osittain irti napa-asetelmasta
- koiranluu irroitettu alapäästä. Yläpäässä pultin torx-kolo porsi

Periaatteessa napa-asetelman/olkavarren pitäisi irrota tuon levitystyökalun avulla. Käytännössä tolppa tuntuu olevan aika hyvin ruostunut kiinni olkavarteen. Levitystyökalu ei vaikuta levittävän sitä niin paljoa, että tulisi väljää.

Tuo alapallonivel/alatukivarsi pitäisi arvatenkin saada kokonaan irti napa-asetelmasta. Satulaa vasten kampeamalla se tuli sieltä osittain ulos, vaan ilmeisesti pitäisi pystyä kampeamaan apurunkoa vasten, sopivaa ketjusta tehtyä lenkkiä hyväksikäyttäen, jotta sen saisi kokonaan pois, onko näin? Toisaalta, onko aivan välttämätöntä tuota alapalloa saada irti?

En vielä poistanut sitä pulttia, joka kiinnittää joustintuen olkavarteen, vaikka mutterin avasinkin. Liekö pultin paikallaanolo syynä, ettei levitystyökalu pääse sitä aukaisemaan?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 701
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #10 : 08.08.2017, 19:44:56 »
Epäilisin että pultti haittaa myös levitystyökalun käyttöä, mutta ainakin joustintuen irroittamisen/liikkumisen ylöspäin paikallaan oleva pultti estää eli kannattaa poistaa pultti ja koittaa sitten uudestaan.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

tsaarela

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #11 : 29.08.2017, 16:16:49 »
Nyt on toiselle puolelle saatu laakeri vaihdettua. Pallonivelhaarukalla erkani alatukivarsi ja napa-asetelma lähti irti iskarista ihan takomalla, kun pultti oli poissa.

Toiselta puolelta irrotin napa-aseltelman paikallaan ollessa, ottaen vetoakselin mukaan. Kysymys kuuluu: paljonko sitä öljyä pitäisi laittaa lisää sen pois valuneen tilalle?

AJH63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
  • Sisällä pössöö?
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #12 : 01.09.2017, 21:53:15 »
Onpa kumma homma: ei 607:ssa ainakaan joustintolppaa alapäästä (eikä vetoakselia) irti tarvinnut ottaa; sen kääntölaakerin sai sujautettua siitä välistä.
2004, 607 V6 3.0 ZF 4HP20, DAM 9894

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #13 : 02.09.2017, 10:13:25 »
Kysymys kuuluu: paljonko sitä öljyä pitäisi laittaa lisää sen pois valuneen tilalle?

Kannattaa tyhjentää loputkin vaihteistoöljyt pois ja täyttää valmistajan ilmoittamalla määrällä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31892.msg170037#msg170037

MA-vaihteiston öljytilavuus on 2±0,15 litraa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

popmka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 206 - Etujoustintukien yläkääntölaakerit
« Vastaus #14 : 03.09.2017, 19:46:42 »
Itelläki tullut taisteltua moisen homman kanssa ja aikaisempaan viestiketjuun lisäisin vielä sen että hoksasin jotta kun iskarin alapäätä vetää esim kuormaliinalla moottoriin päin lähtee alapallo nätisti pois reiästään.
Siis apurungon pulttien takaa kiertää liinan ja kiristää vähän niin työ on helppoa ku luomisen työ. :D
Muutoin vaikka kuinka kampeaa alatukivartta alaspäin ei tuu tappi poies ku ottaa se pultille tehty hahlo kiinni alatukivarteen kun iskari pyrkii vastaavasti tulemaan ulospäin.