Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 2604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jansson

  • Vieras
3008 - Vanne- ja rengaskoot
« : 02.01.2014, 21:13:58 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Talven jälkeen tulee kesä, näin oletan  ;) ja kesätassut pitää ostaa uudet. Nyt vanteella näytti olevan 225/50-17; liekö mahdollista hankkia esim. 195/65-17? Jääkö liian kapeaksi aluvanteelle? Millaisia kokemuksia/vinkkejä foorumilaisilla?

TKI

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 205
Vs: 3008 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #1 : 15.01.2015, 11:20:08 »
Mahtaako olla mahdollista, joka tapauksessa en itse noin kapeita tossuja alle laittaisi. Ajo-ominaisuudet varmaan muuttuisi paljonkin huonommiksi. Omassa on niin kesä kuin talvirenkaatkin  17"aluvanteilla ja leveyttä on tuo 225.
Peugeot 3008 Vti 120 vm. 2012

163aut

  • Vieras
Vs: 3008 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #2 : 15.01.2015, 13:57:16 »
Minulla on kesä ja talvirenkaina 215/55/17. Yksi sarja oli 225/55/17 Tämä koko sopii juuri vielä alle. Leveämpi rengas on huonompi ajaa. Uraherkkä. Tuo 195 leveä on ehkä vähän turhan kapea tuolle alkuperäiselle vanteelle, mutta varmasti hiljaisempi ja ajettavuudeltaan hyvä. Parannat autoa kummasti jo tuolla 215/55/17 rengaskoolla.

Woke83

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 3008 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #3 : 13.01.2017, 07:04:28 »
Osaako joku sanoa, mahtuuko 225/65/17 alle?

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #4 : 13.01.2017, 10:14:29 »
Ei mahdu. Itselläni on vuosimallia 2011 oleva 3008 1,6 Vti, johon juuri ja juuri sain alle kokoa 215/60-17 olevat kesärenkaat. Vianorin rengaslaskurin mukaan tuon koon halkaisija on 69,0 cm, 225/65-17 olisi jo 72,4.

Autoni ensiasennusrenkaina oli koko 225/50-17, jonka halkaisijaksi laskuri näyttää 65,7. Ostin 215/60-17 renkaat tarkemmin mittailematta ajomukavuutta parantaakseni. Kun renkaat oli asennettu liikkeessä vanteelle, epäili myyjä, mahtuvatko renkaat autoni alle, 3008:ssa kun on yllättävän ahtaat lokarit.

Alle laittaessani etupää ei tuottanut ongelmia, isolla lastilla totesin, että pelivara jäi joustovarojen kannalta liian pieneksi renkaan takaosan sisäpuolella. Piti vetää lokaria peltiruuvilla sisemmäksi navan korkeudelta. Vasemmalla puolella jouduin vielä leikkaamaan äänenvaimentimen lämpösuojan reunaa. Jälkiasennetut, merkkikohtaiset kuraläpät eivät tuottaneet ongelmia.

Asiaa helpotti se, että renkaaksi valitsemani  Michelin CrossClimate on sangen pyöreäolkainen. Ehkä tästä syystä kompensoi 3008:n terävää ohjausta, helppo ajettava myös soralla. Mainostettuja liukkaan kelin ominaisuuksia ei viime kesäkautena tullut kokeiltua. Nopeusmittarin virhe meni tällä rengaskoolla nollaksi, matkamittarivirhe selvästi miinukselle.