Kirjoittaja Aihe: J5 - Alustan ruostevauriot  (Luettu 12434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
J5 - Alustan ruostevauriot
« : 08.02.2014, 00:09:22 »
Allekirjoitus päivitettiin vastaamaan talon autojen nykytilaa.

Fiat Ducato / Globetrotter 2.5d -90

Tuli tuosta viestissä mainitusta autosta mieleen, että kannattaa tarkistaa alustan kunto ruostumisen varalta. Fiat Ducaton/Peugeot J5:n alustan rakenteita ei ole tehtaalla suojattu sisä- tai ulkopuolelta millään tavalla ja siksi varsinkin kotelorakenteet ruostuvat ajan ja ajokilometrien mittaan puhki, jollei riittävästä suojauksesta ole huolehdittu. Toki sekin vaikuttaa, onko autolla ajettu paljon suolatuilla teillä vai pelkästään kesäisin.

Varsinkin taka-akseliston lehtijousen kannatinkehikko (lehtijousen takakiinnike koriin) ja sen kaksi kiinnityspistettä korissa ruostuvat huomaamatta siihen kuntoon, että pettävät esim. kuoppaan ajettaessa ja eräässä tapauksessa (1990 Fiat Ducato 2,5 TD, asuntoauto, 253 000 km) edes katsastuksessa ei asiaan huomattu puuttua, vaikka rakenne meni rikki vain pari viikkoa myöhemmin. Myös lehtijousen etummainen kiinnityspiste korissa ruostuu helposti. Ruostevauriot ovat todennäköisesti suurempia vasemmalla puolella autoa.

Takajousen kannattimia saa vielä tarvikeosana esim. Motonetista, mutta niitä varten korissa olevien kotelomaisten kiinnityspisteiden suunnittelu, valmistaminen ja vaihtaminen hitsaamalla on sen verran työläs homma, että siihen eivät em. tapauksessa edes ns. raskaankaluston korjauksia tekevät yritykset halunneet ryhtyä (ja se olisi tullut maksamaan muutaman tuhannen euron verran erään arvion mukaan).

Siispä käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi korjaaminen itse. Ohessa on muutama kuva takimmaisten kiinnityspisteiden uusimisesta. Nuo itse tehdyt kiinnityspisteiden kotelorakenteet on tehty siten, että ne eivät pääse ruostumaan sisältäkään, ovat tarvittaessa puhdistettavissa ja ovat muutenkin selvästi alkuperäisiä ohuesta pellistä taiteltuja kestävämpiä. Kuvissa näkyvät mm. kiinnitystä, maalausta ja ruostesuojausta varten tehdyt reiät on toki ajoa varten tulpattu ja etummaisen kiinnityspisteen avoin pääty peitetty muovista tehdyllä kannella, jottei niistä pääse kuraa sisäpuolelle ruostumista nopeuttamaan kuten alkuperäisissä tapahtui. Niissä on myös pienet vedenpoistoreiät alapinnoilla. Ennen ruosteenestokäsittelyä poistettiin ruostetta myös muilta alueilta auton alustarakenteista ja maalattiin metallipinnat happopohjamaalilla sekä paksulla epoksimaalilla.

Auton takaosan alustarakenteiden ruostumista ehkäisee myös jonkinlaisten roiskeläppien tai sisälokasuojien asentaminen, jolloin pyöristä ei pääse lentämään kuraa ja vettä suoraan ruostumiselle alttiina oleviin rakenteisiin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







« Viimeksi muokattu: 08.02.2014, 12:31:45, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: J5 - Alustan ruostevauriot
« Vastaus #1 : 08.02.2014, 12:23:48 »
Siisti.RHS palkkia olen paperitehtaalla kesäpoikana hitsannut,trukkiväylille tein suoja-aitoja.Siksipä näytti tutulta tuo Ducatoon syntynyt takapalkisto.

Mustis

  • Vieras
Vs: J5 - Alustan ruostevauriot
« Vastaus #2 : 23.04.2014, 23:33:01 »
Ompa meleko viritys tuo systeemi, suunnittelijoiden ois kannattanu käyä kahtoon lähempää miten muut on tehny.
Korjaus on kyllä todella asiallinen.
Miehet rakentaa raudasta, poikaset pellistä.   :)

uti

  • Vieras
Vs: J5 - Alustan ruostevauriot
« Vastaus #3 : 24.04.2016, 11:57:04 »
Tere,

Onko sulla mittoja tuosta taaimaisesta kolmion muotoisesta palasta? Itsellä ruostunut se puhki... muutoin ok

Jari

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Alustan ruostevauriot
« Vastaus #4 : 18.06.2016, 13:43:39 »
Ei valitettavasti ole noista itse tehdyistä uusista paloista mittoja ja autokin on nykyään sellaisessa paikassa, etten pääse siitä mittailemaan. Mutta ota toiselta puolelta mitat, jos tuo on niin ruostunut, ettei niitä siitä saa. Ne kiinnitysreiät pitää kuitenkin tehdä vasta sitten, kun osat ovat kiinni autossa, jotta tulevat oikeisiin kohtiin.

Tuo kyseinen auto on ollut nyt muuten poissa ajosta, kun pitäisi joskus ehtiä korjaamaan siitä etupään ruostevaurioita (ainakin etulokasuojat, helmapellit, tuulilasin kehyksen alareuna).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info