Kirjoittaja Aihe: 406 - Mittariston korjaaminen  (Luettu 42146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #90 : 28.05.2015, 21:11:55 »
Alan olee jo aika epätoivoinen, oon kaks iltaa yrittäny irrotta kehikkoo enkä minä ainakaaaan saa sitä ehjänäirti. Mistä ihmeestä kiikastaa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #91 : 28.05.2015, 21:45:06 »
Josko tuosta olisi apuja: https://youtu.be/4nf4fNQ3hKM?t=224
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #92 : 29.05.2015, 08:13:10 »
Kiitos linkistä mutta mulla se ei todellaakaan irtoa noin helposti. Oon irrottanu ne ruuvit sieltä ylhäältä, poistanu venttiilit, työntäny veitsen ja erilaisia muovisia purkutyökaluja alareunan väliin. Koittanu vääntää yläreunasta, mutta kun ei niin ei, katki se menee ennen kuin irtoaa. Käviskin noin helposti ku tossa videossa niin homma ois hoidettu jo aikaa sitten. Ehken vaan osaa mutta kiitos hyvistä neuvoista.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #93 : 29.05.2015, 09:11:35 »
Olisiko avattu ja rikottu kiinnikkeitä jo aiemmin, ja laitettu kasattaessa vähän liimaa väliin jottei rämise tai repsota? Olen tuon itsekin omasta autostani aikanaan irrottanut, ja mieleen jäi lähinnä, että oli tosi helppo homma tuo mittariston korjaus.

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #94 : 29.05.2015, 10:29:56 »
Sitä en tiedä mutta minä en ole sitä ikinä avannu, viimeks avattu ihan merkkihuollossa monta vuotta sitten. Ihmetellä täytyy, jos merkkihuolto syyllistyis moiseen. Mistäpä sen tietää.

JoreK

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #95 : 29.05.2015, 21:58:48 »
Onnistuin sittenkin neuvokkaan työkaverin avustuksella. Tais olla vaan uskon puutetta. Nopeusmittari toimii taas kun lämmittelin kolvilla niitä nastoja mitä täällä ohjeistettiin, kiitos neuvoista. Kyllä se kehikko tiukassa oli, yksin en olis onnistunu.

PSA16v

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #96 : 16.03.2016, 18:01:00 »
Auto: 1999 406 2,0.

Kun on ollut mittaristo vikoja VDO-mittaristo,että vilkun naksuminen ja valosummerin ääni on kadoksissa niin kuinka kuvassa vasemmalla olevaan kaiuttimeen (ritilän alla) pääsee käsiksi juotoksia tarkastamaan?

Kuinka musta muovikuori lähtee ehjänä auki ja pääseekö sen alta näkemään/tarkastamaan juotokset?

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #97 : 21.07.2016, 19:55:08 »
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt., Sagem-mittaristolla).

Ongelma oli bensamittarin sekoilu sen mukaan, kuinka bensa tankissa loiskuu. Suoralla tiellä mittari piti joskus kutinsa, mutta jarrua painettaessa tankkiin tuli parhaimmillaan puolet lisää ja kaasulla vastaavasti määrä väheni. Välillä myös käynnistettäessä mittari ampaisi täysille riippumatta aineen määrästä ja ajettaessa laskeutui hiljakseen sieltä oikean lukeman tuntumaan. Oli huvittava seurata kun viisari kaupunkiajossa seilasi miten sattuu, joku kaveri ehti sitä G-mittariksi haukkua ;D

Otin triidin ohjeiden mukaan mittariston irti autosta ja juotin mittareita pyörittävien moottoreiden juotokset uudelleen. Kaikkien kolmen moottorin (kierros-, nopeus- ja bensamittarin) juotokset olivat halkeilleet enemmän tai vähemmän, mutta mittarit eivät kuitenkaan pätkineet. Tämän jälkeen löin mittariston takaisin autoon "valeeseen" ilman ruuveja ja korjaus meni kuten yleensä menevät, eli koko mittaristo pimeni pl. kalvoilla pelittävät varoitusvalot. Hieman tutkailemalla viaksi paljastui huono kontakti mittariston piirilevyn ja foliot yhdistävässä liittimessä, eli kannattaa olla tarkkana sitä puristavasta jousesta ja hapettumisesta.

Itse mittarin seilaaminen ei tällä episodilla vielä korjaantunut, vaan piirilevyllä oli yksi räjähtänyt juotos (kondensaattorilta tulevassa johtimessa) jäänyt huomiotta bensamittarin tasauksen suorittavassa piirissä. Nyt mittari näyttää oikein myös mäissä, mutkissa ja kaasutellessa. Lisäsin netistä napattuun kuvaan ongelman sijaintikohdan, jos joku muu painii saman ongelman kanssa:




savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #98 : 25.05.2017, 14:15:28 »
Auto: 1997 406 1,8 (16-ventt.).

Täältä löytyneiden hyvien ohjeiden innoittamana sain vihdoin aikaseks korjata rouvan kauppakassia jo pitkään vaivanneen mittaristovian(sagem) eli nopeus ja polttoainemittarit toimi miten sattuu. Oireet täsmäs juotosvikoihin niin uudelleentinaus korjas viat muuten mutta hienoinen epäilys jäi että polttoainemittarin merkkivalo mykisty samalla. Ainakaan se ei syty vaikka viisari menee melkeen pohjaan kun tarpeeks kauan ajaa ilman tankkausta. Loppuun asti ei oo ajettu korjauksen jälkeen. Onko tuolle merkkivalolle samallatapaa oma poltin kun muuallakin mittaristossa vai mitenkä? Tarkotus uusia muutenkin noita taustavaloja lähiaikoina niin samalla vois tuonki rapata kuntoon. Eikös tähänki sovi ne pienet laikantapolttimot mallia 1,1 W tjsp?