Kirjoittaja Aihe: 208 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 22869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 285
    • CitiX Oy
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #45 : 24.04.2014, 16:25:13 »
Enpä tosiaan autonmyyjien hommista tiedä, voi olla että järjestelmä on niin kankea että ei anna suoraan tehtaalta alle tilata, mutta varaosapuolelta ainakin tarjoaa tuota vaihtoehtoa...

Lisävarusteluettelo:
http://www.peugeot.co.uk/media/peugeot-208-accessories-brochure.pdf

Ja jos palataan alkuperäiseen ongelmaan eli halutaan tieto onko rekisteriotteessa maininta 17" renkaista niin: Ota nettiautosta myytävän auton rekisteri numero, lähetä kysely trafille, kyllä sieltä saat rengastiedotkin.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2014, 16:41:23, kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Villukka

  • Vieras
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #46 : 24.04.2014, 17:33:09 »
Hyvä vinkki! Näköjään trafilta voi hakea myös teknisiä tietoja. Perustiedoissa ei renkaat näy. Tarkistan asian viimeistään huomenna aamupäivällä, kun olen tänään myöhään töissä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 984
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #47 : 25.04.2014, 00:26:13 »
Motion on kampanjamalli, jonka hinta on koitettu painaa mahdollisimman alas, jolloin variaation määräkin on mahdollisimman alhainen. Rengaskoko vaikuttaa päästöihin ja siten myös auton hintaan. Toki myyjä voisi myydä toiset renkaat siihen asiakkaan haluamassa koossa, mutta mitä myyjä tekisi niillä tehdasasennetuilla eli jäävät jonkun riesaksi kuitenkin. Suurin osa tuollaisen edullisen auton ostajista kelpuuttaa ne vakiorenkaat ja vanteet, kyselemättä edes muuta.

Suomessa lailliset ja autovalmistajan hyväksymät renkaat/vanteet eivät kyllä tarkoita samaa asiaa.

Auton valmistaja ei voi asettaa vaatimusta, että autossa pitäisi käyttää tietyn valmistajan tiettyä rengasmallia tai vain auton valmistajan toimittamia tai hyväksymiä vanteita. Vaikka edes renkaan koko ei muuttuisi, voi yksittäisen renkaan paino vaihdella jopa 20 % eri valmistajan renkaiden ja rengasmallien kesken. Samoissa mitoissa olevien vanteiden massat voivat vaihdella vielä tuotakin enemmän ja silti ne kaikki ovat aivan yhtä hyväksyttyjä (kunhan ovat e-hyväksyttyjä) eivätkä voi vaikuttaa takuuseen ja myyjän, maahantuojan ja valmistajan vastuisiin mitenkään. Se että muutat rengaskokoa esim. 185/65R15:stä 205/45R17:sta ei muuta kokonaisuuden ulkomittoja muuten kuin leveyden osalta ja sittenkin hyväksytyissä rajoissa (oletuksella että ET on oikein). Toki pyörän massa voi poiketa alkuperäisestä, mutta se voi poiketa yhtä hyvin ylöspäin kuin alaspäin tai olla jopa muuttumatta. Massojen muutokset voivat joka tapauksessa rekisteriotteeseen merkittyjenkin kokojen suhteen olla niin suuria, että niillä varmasti on vaikutusta alustan osien kestoon. Eri rengasmerkkien ja mallien ominaisuudet ovat myös hyvin erilaisia ja sekin vaikuttaa auton käyttäytymiseen ja alustan osien kestoon. Yhtä lailla vaikuttaa myös se missä ja miten ajetaan ja sehän tiedetään että tiet ja kadut ovat täällä hirveässä kunnossa.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Villukka

  • Vieras
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #48 : 25.04.2014, 01:18:35 »
Joo en tarkoittanutkaan että vaihdetaan pelkkää rengas tai vanne valmistajaa. Laillisesti suomessa saa muuttaa et, halkaisija ja leveys mittaa tietyissä rajoissa, mitä autovalmistaja tuskin hyväksyy. Muutoskatsastuksella saan laittaa vaikka 20" kunhan renkaat ei raavi mihinkään ja raideleveys kasva liikaa ja edelleen auto on laillinen.

Nyt on tarkistettu vti68 motion mallin tyyppihyväksytyt renkaat/vanteet ja sieltä löytyy ainoastaan 185/65R15 6.00J15 offset 23. Eli en saa ajaa edes poliisiin silmissä 17" vanteilla. Kuten aiemmin sanoin, ei näitä aina pysty maalaisjärjellä päätteleen.

Ja tiedän kyllä että harvaa motion mallin omistajaa tää sapettaa, mutta mua kylläkin. Pystyypähän myyjäliike myymään helposti n.500€ hintaisia 15" peltivanteita myös talvirenkaille.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 984
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #49 : 25.04.2014, 03:36:54 »
Sinä voit toki olla mitä mieltä haluat, mutta kyllä se vaan on auton valmistajalle ja maahantuojalle kelvattava se mitä autoon saa hyväksytysti laittaa. Yhtään ainutta tyyppihyväksymätöntä rengasta tai vannetta et siihen kuitenkaan saa laittaa. Muutoskatsastuksessa muutetaan sitten jo auton tyyppihyväksyttyä rakennetta ja siihen voikin sitten jo vedota että myyjän vastuut eivät ole enää voimassa (siltä osin).

Rekisteriotteeseenkaan ei aina ole uskominen. Omassa autossani on rekisteriotteessa vaihtoehtoisena rengaskokona väärä koko, kun joku copy-paste-tietojensyöttäjä on kämmännyt.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #50 : 25.04.2014, 08:13:19 »
Rekisteriotteesta voi myös poistua muutoskatsastuksen yhteydessä 'alkuperäiset' koot eli jää vain se koko jolle muutoskatsastit. Tämä lienee vältettävissä kun huomaa asian itse muutoskatsastuksessa.

Villukka

  • Vieras
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #51 : 25.04.2014, 09:20:13 »
Käyttäjältä Penguin tulee kohtuullisen ristiriitaista informaatioo. Aluksi olisin voinut laittaa 18" vanteet vaikka otteessa olisi 15". Ja sen jälkeen 17", kun kerran vti82 malliinkin saa. Sitten olisin voinut laittaa kaikki koot mitä laki sallii ja nyt saan enään käyttää ainoastaan tyyppihyväksyttyjä eli 15" vanteita.

Onneksi en tullut tänne foorumille kysyyn, mitä vanteita saan käyttää vaan mitä vti68 mallin otteessa lukee :)

Alkaa mun osalta tää jaarittelu oleen tässä, kun vastaus alkuperäiseen kysymykseenkin löytyi.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 984
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #52 : 25.04.2014, 20:15:17 »
Opettelehan ymmärtämään lukemasi äläkä sepittele omia lisäyksiä ja tulkintoja siitä mitä joku toinen on kirjoittanut.

Sen verran täsmennystä edelliseen kirjoitukseeni että "Yhtään ainutta tyyppihyväksymätöntä rengasta tai vannetta..." piti olla "Yhtään ainutta tyyppi- tai e-hyväksymätöntä rengasta tai vannetta..." Auton alkuperäisvanteet on tyyppihyväksytty ja tarvikevanteet ja renkaat e-hyväksytty. Periaatteessa varmaan jos pilkulleen asiaa tulkittaisiin, niin Citroenin alkuperäisvanteita ei saisi käyttää Peugeotissa, kun niistä ei löydy Peugeotin tyyppihyväksyntään viittaavaa koodia eikä e-hyväksyntäkoodia.

Alkuperäinen kysymyksesi oli että mitä VTi 68:iin saa laittaa, etkä maininnut mitään että kyseessä on nimenomaan Motion-malli. No juu ei varmaan moni muukaan tiennyt, että sillä on väliä, joten koita nyt kestää se että vastauksen haarukoinnissa menee vähän aikaa, kun tämä foorumi ei ole mikään maahantuojan tai valmistajan asiakaspalvelu.

Motionin tyyppihyväksyntätiedoissa Trafin tietokannassa on vain 185/65R15 koko, jonka olen itse tänään tarkistanut suoraan Trafin järjestelmästä, eikä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Kolme muuta VTi 68:ia katsottiin liikkeessä rekisteröintitietojen osalta ja näistä kahdessa oli myös 195/55R16 rengaskoko otteella ja yhdessä vain 185/65R15. Näistä mikään ei ollut Motion VTi 68. Serviceboxin mukaan VTi 68:ia saa myös 17-tuuman vanteilla tehtaalta, joten siitä on myös malleja joiden rekisteriotteessa on rengaskoko 205/45R17, myös jos sen Suomeen rekisteröi. Tällöin voi siis laittaa vaikka 18-tuuman vanteet.

VTi 82:ssa rekisteriotteessa mainitut rengaskoot tuntuvat riippuvan siitä mikä on varustetaso. Muutaman auton otannalla siitä mitä liikkeestä löytyi uutena ja käytettynä Access (15" ja 16"), Active ja Active+ (15" ja 16"), Allure (15", 16" ja 17") ja GTI (16" ja 17"). Tuota GTI:tä en itse tarkistanut, kun auto ei ollut paikalla, mutta myyjän mukaan näin. Kaikissa voi vuosimalli vaikuttaa asiaan, sillä maahantuoja naputtelee nuo tiedot Trafin tietokantaan joka vuosi uudelleen, niin kauan kun kyseistä mallia myydään ja voihan sitä jotain jäädä pois tai tulla lisää kun malli tyypitetään uudelleen.

VTi82:n ja VTi68:n alustan osissa ei ole mitään eroa, joten ei ole mitään syytä miksi kumpaankin ei kävisi samat rengaskoot. Ei myöskään Allure-varustetaso tuo mitään eroa auton alustaan verrattuna Access- tai Active-varusteluun, joten samat renkaat pitäisi käydä ja edelleen voit poiketa rengaskoosta sallituissa rajoissa eli myös Motion VTi 68:iin voi laittaa 195/55R16 alle, eikä siihen ole kenelläkään mitään nokan koputtamista.

Ei selvinnyt miksi noissa on noin paljon eroa eri mallien ja yksilöiden välillä. Yksi mahdollinen syy on se, että CO2-päästöarvo määräytyisi sen rengaskoon mukaan, jolla se on suurin ja siksi kun yritetään saada arvo mahdollisimman pieneksi, niin karsitaan suuremmat rengaskoot pois sallituista. Toinen syy voisi olla laiskuus, sillä tuo Trafin järjestelmä on hirvittävä ja maahantuojan pitää syöttää tiedot siihen. Kolmas voisi olla vain, ettei asiaa ole ajateltu sen enempää.

Joka tapauksessa joudut katsomaan tasan siitä omasta yksilöstäsi mitä rengaskokoja sen yksilön rekisteriotteessa on mainittu ja jos auto ei ole vielä saanut rekisterinumeroa, voit esittää myyjän kautta kysymyksen onko sen tulevan auton otteelle mahdollista saada muita kokoja.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Villukka

  • Vieras
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #53 : 25.04.2014, 23:44:07 »
Noniin! Hyvä että on kaivettu faktaa esille, eikä pelkästään esitetty omia olettamuksia ja arvailuja faktoina. Tämä palkitsee kaikkia foorumin lukijoita.

Väärinymmärrys johtui että, en ole kuullut tyyppihyväksytyistä vanteista joille on autoja, vaan autoista joille on tyyppi hyväksyttyjä vanne kokoja. Eli en tiedä asiasta enempää. Tuv hyväksynnästä kyllä olen kuullut ja jokaisella ns. kunnollisella "tarvike" vanne merkillä, mallilla ja koolla on semmoinen. Siinä mainitaan minkä merkkisessä mallisessa ja moottorisessa autossa kyseistä vanne mallia ja kokoa saa käyttää. Tätä hyväksyntää ei vaadita suomessa (esim. Saksassa pakollinen) ja tuskin sen esittämälläkään mitään hyötyy.

Itse tarkistin eilen trafin tiedoista yhden vti 68 motion, vti 68 access ja vti 82 access mallin. Ja ainoa mistä löytyi 15", 16" ja 17" koot oli vti 82 access. Kahdessa muussa oli ainoastaan 15". Vti 68 active mallinkin olisin halunnut katsoa, mutta nettiautossa ei ollut sellaista käytettynä myynnissä, että olisin saanut tietää rekisterinumeron. Eli on pessimistinen epäilys että vti 68 moottorista 208 ei saa varustaa peugeotin silmissä 17" vantein, ainakaan suomessa. Vti 68 active malliinkaan ei saa kun 15" aluvanteet lisävarusteena.

Niin ja jokainen joka tätä ketjua lukee, näkee että jo ensimmäisessä postauksessani (sivulla 2), missä kysymyksenikin esitin, mainitsin että minulla on tilauksessa vti 68 motion malli.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 984
Vs: 208 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #54 : 26.04.2014, 00:14:21 »
Sekavaa on.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä