Kirjoittaja Aihe: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)  (Luettu 5390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AlexMachine

  • Vieras
Auto: 2014 508 1,6 e-HDi 2-tronic (6000 km).

Anteeksi jo etukäteen maallikkotermit. Viime viikolla olin ajanut maantiellä 80 nopeudella noin 20 min, kun tulin taajamaan ja liikennevaloihin. Liikkeelle lähdettäessä tuntui kuin auto olisi vaihtanut hitaasti  ykköseltä kakkoselle ja tehot hyytyneet siinä välissä. Saman tien alkoi auto nykimään raskaasti pintakaasulla ajaessa ja kulutusmittari näytti noin 9l/100 noin 80km vauhdissa. Nykiminen katosi kun painoi terävämmin kaasua mutta palasi heti kun yritti pitää nopeuden tasaisena. Hetken kuluttua tuli tuo otsikossa oleva virheilmoitus näyttöön ja ajelin tien sivuun. Sammutin auton, starttasin ja vika katosi. Auto oli merkkiliikkeen huollossa 4 tuntia maanantaina. Lukivat vikakoodit, eivät löytäneet syytä ja päivittivät softan (en tiedä mihin.) Sama vika taas eilen ja tänään. Yhteistä molemmille kerroille että tuli päälle kun lähti liikkelle risteyksestä. Nyt tosin ei vikailmoitusta ole näyttöön tullut. Olen yrittänyt eilen ja tänään käyttää kaasua reippaammin ja ajaa maantienopeuksia välillä kuten ohjekirjassa suositeltiin, mutta ei näytä vaikuttaneen. Auto menossa taas pajalle huomenna. Onko jollakin kokemuksia vastaavasta?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #1 : 12.03.2014, 09:31:42 »
Autosi on yrittänyt useasti hiukkaspolttoa ja poltot on epäonnistuneet. Auto on mahdollisesti sammutettu tai ajettu liian hiljaa kun hiukkaspoltto ollut päällä. Vika voi olla myös anturissa joka mittaa hiukkassuodattimen tukkoisuutta. Hiukkaspoltto kestää n.10km. Suosittelisin pitämään kierrokset mielellään yli 3000rpm hiukkaspolton aikana, että loukku puhdistuisi hyvin. Kaupunkiajossa loukku tuskin puhdistuu koskaan kunnolla ja tekee poltot n. 120-150km välein. Siskon Nissan Qashqaissa ollut ongelmia hiukkaspolton kanssa kun ajavat vain kaupunkiajoa. Hiukkaspolton huomaa normaalia korkeammasta kulutuksesta ja myös siitä, että moottorijarrutuksella kulutus ei mene nollille. Ei muuta ku kierroksia koneeseen ;)
« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 09:35:52, kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 508 & Peugeot 607

AlexMachine

  • Vieras
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #2 : 12.03.2014, 09:51:16 »
Okei, täytyy yrittää vielä tuota. Tosiaan maantieajossa annoin kyllä reilusti kaasua melko kovilla kierroksilla, mutta ehkä ei rittävän kauan. Minulla kaupunkiajoa tulee noin 15 km/ päivä ja maantiellä menee sitten sellainen 500-600km/viikko vähintään.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #3 : 12.03.2014, 09:58:25 »
No vaikuttaa varmaan anturi vialta.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 927
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #4 : 12.03.2014, 18:29:58 »
508:n kulutusmittari ei tosin näytä hiukkaspolton aiheuttamaa kulutuslisää oletuksena. Saa kyllä näyttämään, mutta pitää erikseen testerillä aktivoida.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

AlexMachine

  • Vieras
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #5 : 12.03.2014, 19:21:44 »
Ensimmäisellä kerralla vika oli päällä noin 10 min ennen kuin vikakoodi tuli näyttöön. Kuitenkin heti kun vika alkoi, oli vakionopeudensäädin säädetty 88 km ja kulutus oli aluksi alle 4, nousten sitten ensin 6-7 ja lopulta lähelle 9 litraa. Voisiko olla että vika on jokin muu ja se sattui polton kanssa samaan aikaan, tai laukaisi sen. Eilen ja tänään kun vika oli lyhytaikainen, ei vikakoodia tullut näkyviin.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #6 : 13.03.2014, 07:20:46 »
Onko tämä jo ns Ad Blue tekniikalla? Citikan dieselistä kun kyselin viime vuonna tarjousta, myyjä kertoi että polttoaineella (dieselilä) ei FAPpia putsata.AdBlue tai vastaava (urea pohjainen) ruiskutetaan suoraan FAPpiin eikä moottorin kautta. Automyyjien tekninen tietämys nyt välillä on mitä on, viime vuonna annoin palautekyselyssä kirjallisen palautteen että automyyjän tekninen osaaminen ei miellyttänyt (VAG tuotteet).Sain kirjallisen vatauksen etä automyyjän ei tarvitsekkaan osata asiaa jota olin häneltä kysynyt.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2014, 07:24:18, kirjoittanut tmex »

AlexMachine

  • Vieras
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #7 : 13.03.2014, 15:40:22 »
Auto vietti tänään 8 tuntia merkkihuollossa Vaasassa ja Peugeotilta olivat kyselleet ratkaisua vikaan. Autoon tehtiin suuttimien sopeutusajot, mitä sitten tarkoittaakaan. Ajetaan ja seurataan josko vika olisi ratkennut.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #8 : 13.03.2014, 17:43:29 »
Onkos autosi Blue HDi (AdBlue Clean Diesel) ? Eli on niin uusi 508 HDi että Eolys nesteitä ei enää autossasi käytetä? Minä kun luulin että AdBlue nestettä käyttävä  järjestelmä olisi varmempi kuin omassa HDi moottorissani oleva vanhempi Eolys -ainetta käyttävä järjestelmä. Veikkaan että on ADBlue nyt kyseessä ja siellä ne asentajat arpoo miten tätä korjataan, kun ei koulutusta ja kokemusta ole, ekaa kertaa vialla ollaan  :) Ei vaan toivon toki että tulee nopsaan kuntoon.
http://www.youtube.com/watch?v=mTCqjnmBtE8
« Viimeksi muokattu: 13.03.2014, 17:49:53, kirjoittanut tmex »

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #9 : 13.03.2014, 20:01:03 »
Ei 1,6 Hdi:ssä ole AD-Blueta

martymcfly

  • Vieras
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #10 : 13.03.2014, 20:08:52 »
Jos kerran Vaasan seudulla vaikutat niin vie suosista se auto jatkossa Seinäjoelle Automecaan. Tuolla liikkeellä on melko hyvä maine Sitikan merkkikorjamona, ja nykyään se on myös ihan samaa tekniikkaa sisältävän Peugeotin merkkikorjaamo. Kokemuksia: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6522.0.html & http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=64389.0

Silloin kun faija vielä ajeli Peugeotilla niin Vaasan merkkihuollossa (nyk. Automaa ent. Viescar, ESS ja mitä lie) hyvin vähän mitään tuli ikinä kerrasta kuntoon. Toki tuorein tieto tuosta asiasta on yli kolmen vuoden takaa, ja voihan ne nykyään olla ihan päälliköitä. Or not.

Päivä Seinäjoen kauppalassa on muutenkin avaava kokemus kenelle tahansa vähänkään kauempaa tulevalle, ja sen jälkeen on aina tosi, tosi kiva palata kotiin. Muista kuitenkin, että vaikka pitäisitkin painia tai pesäpalloa (joka myös h*nttikyykkänä tunnetaan) akkojen hommana, niin sen ääneen sanominen ei ole suotavaa - jos ei nyt välttämättä missään - niin ei ainakaan Seinämäellä. Tulee meinaan noutaja.  ;D

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #11 : 14.03.2014, 16:25:42 »
Automeca on myös peugeot merkkihuolto. Suosittelen viemään sinne. Ammattitaitoa löytyy. Ei sitä liikettä ole turhaan palkittu.
Peugeot 508 & Peugeot 607

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #12 : 28.10.2014, 19:48:53 »
Tuli 120000 täyteen ja käytin huollossa. Olis pitäny vaihtaa FAP ja lisätä nestettä. En antanu kun ei herjannu. Onko kelleen tullu vielä vastaan FAPin vaihto ja jos niin missä kilsoissa?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 927
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #13 : 28.10.2014, 19:58:12 »
Minulla lukee huolto-ohjelmassa:
   Hiukkassuodattimen lisäainemäärän tarkastus           100 000 km
   Hiukkassuodattimen tukkeutuneisuuden tarkastus     160 000 km

ja tuon jälkeen 20 000 km välein. Miksi se hiukkassuodatin pitäisi vaihtaa ennen aikojaan? Lisäainetta on toki hyvä lisätä, jos se vähissä. Eiköhän sen Peugeotin FAPinkin voi pestä, niin pääsee huomattavasti halvemmalla kuin vaihtamalla sen. Aikaa tietty menee tuossa pesuoperaatiossa enemmän.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: 508 - Nykiminen ja "Risk Of Particle Filter Clogging" (HDi)
« Vastaus #14 : 28.10.2014, 20:34:30 »
Kyllä mun huoltokirjassa luki että 120000 km FAPin vaihto ja litkun lisäys