Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua  (Luettu 4270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VilleNi

  • Vieras
Auto: 2004 406 GW 1,8 (125 000 km).

Vika:

- Auto nytkähtää ajossa kevyesti lyhyellä n. puolen sekunnin viiveellä löysättäessä jalka kaasupolkimelta sekä painettaessa uudelleen kaasua. Ilmenee n. 5 km ajon jälkeen.
- Vaihdetta vaihtaessa kierroslukumittari nousee hetkellisesti vaikka jalka ei ole enää kaasulla.
- Tyhjäkäynti on hieman epätasainen ja kierrosluku seilaa 800-1000 välillä.

Auto on Pörhöllä tutkittu. Vikakoodeja ei ollut. Kaasuläppäkotelo on putsattu ja tulppien kärkiväli säädetty kuntoon. Vika ei ole kuitenkaan poistunut. Onko kellään kokemusta vastaavasta tai ideoita siitä mikä mahdollisesti olisi vialla? Kiitos jo etukäteen!

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 111
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #1 : 11.05.2014, 21:45:36 »
Tulpat ei noin isoa ongelmaa voi aiheuttaa jos ne muuten on ko. automalliin tarkoitetut. Densoja moni haukkunut. Kerääkö tankkiin alipainetta? Aktiivihiilisuodatin voi ilmeisesti jumittaa myös auki ja aiheuttaa nykimistä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Vi-Ha

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #2 : 12.05.2014, 09:12:39 »
Auto: 2001 406 GW 1,8 (EW7J4).

Saman otsikon alle sopii omakin vaivani, vaikka ratkaisu varmaankin on eri.
Kaasua painaessa auto nykäisee, kaasun nostaessa nykäisee uudestaan. Tapahtuu tosin kaiken aikaa joka vaihteella, kun kierrokset tarpeeksi matalalla. Suurilla kierroksilla ei nykäisy ole niin selvää.

Tyhjäkäynnillä kun kaasua painaa vain hieman, ei tapahdu mitään ja kun kaasua lisää hitaasti, hyppää kierrokset tyhjäkäynnin 700-900 rpm suoraan 1500 rpm. Kaasua ei saa siis painettua siten, että kierrokset nousisivat tasaisesti, vaan aina hyppää tuon välin yli, josta nykiminen johtunee.


Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #3 : 12.05.2014, 10:01:57 »
Useimmiten puolan vaihto (olen vain vaihtanut, en korjannut), tulppien vaihto (säädän kärkivälin yleensä hiukan suuremmaksi, eli 1.0-1.1 mm) auttavat. Ilmanputsari ja sen sisäänotto pitää myös tietysti tarkistaa.  Nämä asiat liikkeen korjaaja on varmasti tarkistanut.

Kaasarin päässä matalien kierroksien ongelmissa tyhjäkäyntimoottorin irrottaminen ja puhdistaminen, ilmamassa-anturin puhdistaminen (on se pieni anturi ennen kaasuttimen läppää) auttavat usein.  Kaasuläpällä on myös asentotunnistin anturi, mutta sillä on varmaankin vikakoodi, jos se kiukuttelisi.

Seoksen laihuuden näkisi ajon aikana päällä olevalla tai nauhoittavalla skannerilla katalysaattorin happitunnistimista.

Ilmavuodot voisivat olla hyvä arvaus - tai jonkin anturin lämpövika.

Itselläni on 307:ssa 2.0 SW:ssä käyntipulmia lämpimänä - siinä vian etsintä vielä jatkuu.

Jukka P.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #4 : 12.05.2014, 10:16:20 »
...ilmamassa-anturin puhdistaminen (on se pieni anturi ennen kaasuttimen läppää) auttavat usein.

Ilmamassa-anturia ei kyseisessä (eikä missään muussakaan 406 bensiinimallin) ohjausjärjestelmässä ole.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 10:25:07, kirjoittanut Benkku »

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #5 : 12.05.2014, 19:37:58 »
Auto: 1999 406 SR 2,0 SR (EW10J4, RFR, 290 000 km).

Tääläkin tuntuu "ominaisuutena" nykäyksiä, kun pelataan kaasulla läppä kiinni ja auki alueella. Paikallaan kaasuttaessa kans kierrokset, joko tyhjäkäynnillä, tai yli 1500 rpm.  Osaako kukaan kertoa, miten mekaanisen kaasuläpän perussäätö asetetaan? Eli tuleeko läpän olla täysin kiinnni vai jätetäänkö se jonkin verran raolleen? Sen tiedän, että potentiometriä voi hienosäätää sitten auton käydessä tyhjäkäyntiä ja katsomalla PPS:llä jännitettä. Muistaakseni pitäisi olla 582 mV, toki ihan kohdilleen en tuota koskaan ole saanut.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 111
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #6 : 12.05.2014, 19:51:23 »
Ootko tarkistanut tyhjäkäyntimoottorin?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #7 : 12.05.2014, 19:53:05 »
Auto: 1998 406 GW 2,0.

Siinä ennen läppää reiän alareunassa on pieni  nipukka, jonka arvelin olevan ilmamassa-anturi. 2003 vuoden 307:sta en sitä löytänyt ja kaipasinkin sitä ...

En johtanut tarkoituksella harhaan :)

Jukka P.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 111
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #8 : 12.05.2014, 20:05:57 »
Taidat tarkoittaa lämpötila-anturia. MAP anturi löytyy imusarjan alta joka kannattaa puhdistaa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #9 : 12.05.2014, 20:36:06 »
Auto: 1999 406 SR 2,0 (EW10J4) RFR
...miten mekaanisen kaasuläpän perussäätö asetetaan? Eli tuleeko läpän olla täysin kiinnni vai jätetäänkö se jonkin verran raolleen? Sen tiedän, että potentiometriä voi hienosäätää sitten auton käydessä tyhjäkäyntiä ja katsomalla PPS:llä jännitettä. Muistaakseni pitäisi olla 582 mV, toki ihan kohdilleen en tuota koskaan ole saanut.

Läppä täysin kiinni - toki niin, ettei läppä kiinni asennon vasteessa 'tarraa poraukseen'. Joutokäyntiasennon jännite ei ole mitenkään tarkka, kunhan on alueella 0.3-0.7 volttia.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #10 : 13.05.2014, 09:04:41 »
Auto: 2001 406 2,2 (EW12J4).

No hitsi! Piti just kysyä saman ongelman takia neuvoja. Mikä voisi olla todennäköisin ratkaisu tähän nykäisyyn? Ainakin omassa on moottorin tuet kunnossa. Muiden kannattaa tarkistaa myös ne.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

VilleNi

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #11 : 20.05.2014, 18:11:09 »
Tiiättekö, Pösön omat tulpat poisti ongelman. Niin pienestä oli kiinni!

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #12 : 19.06.2014, 10:52:01 »
Joo eli mulla kanssa loppui tämä nykiminen. Uudet tulpat, sytytyspuola ja siihen vielä kampiakselin asentotunnistin.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

VilleNi

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #13 : 29.10.2014, 17:21:58 »
Herättelenpä tässä ketjua henkiin, kun kelien kylmetessä palasi tämä nykimisongelma. Kesällä ongelmaa ei juuri ollut kuin hyvin satunnaisesti, mutta nyt heti kun oli vähän pakkasta tuli nykimisestä ja epätasaisesta tyhjäkäynnistä päivittäinen ongelma. Kertauksena millaisia huolenaiheita itsellä on auton suhteen (melko amatööri autohommissa):

- Auto nykii nostaessa jalkaa kaasulta ja painettaessa kaasua. Erityisesti huomaa matalilla nopeuksilla. Uutena ongelmana on myös tullut, että välillä kaasu jää selkeästi päälle vaikka jalka ei ole polkimella. Ei tee koskaan aivan kylmänä vaan lyhyen ajon jälkeen aloittaa vasta.
- Moottorin lämpötilamittari nousee melkein heti 90-95 asteeseen. Työmatka on joku 21 kilometriä ja miltei heti pakkasyönkin jälkeen on lämpötila tuo mainitsemani.
- Tyhjäkäynti heittelee välillä kovasti ajon jälkeen tai pysähtyessä esimerkiksi liikennevaloihin tai liittymään.

Merkkihuollosta sanoivat keväällä, että jos ongelma jatkuu niin kaasuläppäkoteloa ja tyhjäkäyntimoottoria (ovatko muuten samassa osassa vai miten?) voisi lähteä vaihtamaan. Oon joitain varaosia löytänyt, mutta kaveri vinkkasi, että voisi olla hyvä löytää ihan pösön omia varaosia. Onko väliä onko tarvikeosa vai pitäisikö olla oma? Entä tarvitseeko kaasuläppäkoteloa sopeuttaa ja pystyykö sitä tekemään ihan yleisvehkeillä vai pitäisikö olla merkkihuolto?

Kiitoksia avusta jälleen näin etukäteen!


VilleNi

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen painettaessa ja löysättäessä kaasua
« Vastaus #14 : 16.12.2014, 21:15:03 »
Vähän päivitystä:

Auto oli syyshuollossa eikä edelleenkään vikakoodeja löytynyt. Vika saatiin kuitenkin päälle pajalla kun kone oli lämmennyt ja kaasua annettiin reilusti vapaalla. Kierroslukumittari ja moottori rupesi humppaamaan eikä lopettanut ennen kuin auto sammutettiin. Testeri näytti, että joutokäyntisäädin humppaa, mutta kaasuläpän asento säilyy vakiona 0 asteessa. Lambda antoi kummallisia lukemia. Molemmat anturit näyttivät 1-20 mV(?) ja asentajakin ihmetteli, että miten voi olla tuollaiset lukemat.

Ajatuksia? Itse oon nyt miettinyt, että liittyisikö kaasun asentotunnistimeen kun tuntuu vastaavan muutenkin hieman viiveellä kaasupolkimen asentoon.