Kirjoittaja Aihe: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä  (Luettu 2613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Satakuus

  • Vieras
106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« : 25.11.2014, 13:32:28 »
Auto: 1999 106 1,1 (168 000 km).

Auto käy ihan hyvin kylmänä. Kun autolla on ajettu n. 10 kilometriä, alkaa nykiminen 2000-3000 kierroksilla, riippumatta vaihteesta. Kone ei siis kierrä ollenkaan tuolla kierrosalueella. Muutaman kerran, kun sammuttaa, niin saattaa toisinaan alkaa toimia. OBD ei ota yhteyttä ecuun.
Bosch´in sytkä.

Ohessa linkki videoon:
http://youtu.be/Z0mlK5Imbs4

Kiitos mahdollisista vastauksista

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #1 : 25.11.2014, 13:42:24 »
Minä mitään tiedä, mutta aloittaisin tulpista ja sytytyspuolista.

Satakuus

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #2 : 25.11.2014, 13:46:34 »
Tulpat on alle 700 kilsaa ajetut

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #3 : 25.11.2014, 13:50:31 »
Oliko nykimistä ennen tulppien vaihtoa?

Satakuus

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #4 : 25.11.2014, 13:54:19 »
Joo, vaihdoin ennen katsastusta, ihan varoiksi. Ja päästöt oli ihan ok, kuten muutenkin. Aika rassaavaa ajamista vaan tällain. Ei viitsisi osia alkaa ihan summan mutikassa vaihtelemaan. Purkuautosta ostin käytetyn ecunkin, mutta siinähän on se ajonesto, että heh heh

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #5 : 25.11.2014, 14:12:31 »
Voisi johtua ehkä tukkeutuneesta polttoainesuodattimesta?
ILmavuodosta imusarjassa?

Katso löytyisikö näistä apua:

http://www.sportpug.com/smf/index.php?action=printpage;topic=6004.0

http://peugeot-foorumi.com/index.php?board=75.0


eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #6 : 25.11.2014, 14:46:23 »
Tuohon on hankala sanoa yhtä ainoaa syytä, kun tuota voi aiheuttaa niin moni juttu.

Tuon ikäisiä ranskalaisia ei montakaan voi lukea obd skannereilla vaan pitää olla ihan valmistajan viralliset työkalut. Valitettavasti vaikka sieltä se obd liitäntä löytyykin.

Sytytyspuola pitäisi ehkä mahdollisesti vaihtaa. Mites paljon sillä on ajettu ja onko sitä koskaan vaihdettu ennen? Oletko vaihtanut sytytysjohdot? Vaihda sytkäjohdot ensin.

Ymmärtääkseni huono sytytyspuola lämmitessään alkaa katkoa. Auto vaikuttaa melkosen puhdittomalta silloin. Nykimisvaiva vaikuttas sähköjutulta pikemminkin.  Tosin tämä on vain villi veikkaus, kun se vika voi olla ihan jossain muuallakin.


3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #7 : 25.11.2014, 15:20:44 »
Nyrkkisääntö on, että jos nykiminen on terävää pätkimistä, niin silloin vika todennäköisesti on sytytyspuolella.
"Pehmeämpi" nykiminen/köhiminen viittaisi enemmän polttoainepuolelle.

Näiden lisäksi muita vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #8 : 25.11.2014, 15:39:06 »
Puhdittomuutta voi esiintyä myös, jos moottori on karstoittunut ja suuttimessa jotain häikkää. Bensan sekaan lisättävä suuttimenpuhdistusaine käsittely saattaisi tuottaa tulosta. 

Satakuus

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #9 : 25.11.2014, 16:15:38 »
Puola on vaihdettu, tulpat vaihdettu, ei mitään vaikutusta. En usko, että tulpanjohdoissa olisi vika, koska kyllä neljästä sylinteristä, edes yksi varmasti pelaisi ja kone tosiaan kuin sammuu siinä kahden- ja kolmentuhannen välillä. Kolmestatonnista ylöspäin kyllä toimii ihan normaalisti.

Kattelin, että ruisku katkasee bensantulon 2000 kierroksilla. Täytyypä koittaa löytää bensapumpun rele.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #10 : 26.11.2014, 00:22:57 »
Oletko tarkistanut kaasuläpän asentotunnistimen? Puhdistanut kaasuläppäkotelon?

Ilmenikö ongelma vanhalla ECU:lla vai vasta vaihdon jälkeen vai odotaako se vaihtoa?

Tässä on näköjään muutamia ECU vikoja, joihin on ohjeistettu uusimaan koko yksikkö ja ilmeisesti ovat aikanaan olleet takuukorjauksia. Tyyppivikalistassa ainakin tämä saattas liittyä asiaan

. "Sytytysjärjestelmän ohjausyksikön vikoja. Ilmenee nykimisenä tasakaasulla noin 2 000 r/min kierrosluvulla". (http://www.autotie.fi/tyyppivika/Peugeot/106)

Bensapumpun rele voi olla syypää silloin, kun auto ei käynnisty ollenkaan. Toimii käynnistys- ja sammutusvaiheessa. Sitä ohjaa ECU. Voihan sen releen vaihtamista kokeilla. Joku varmaan tietäs siitä tarkemmin.

Lisäys: Katsoin video ja meinaatko että se alkaa tehdä tuota lämmittyään? Kuulostaa varsin tutulta ja syypää oli kastuneet tulpat ja kosteus. Videolta näin, että tankki on aika tyhjä. Tankkiin kertynyt kondenssivesi saa aikaan mielenkiintoisia ja jännittäviä hetkiä.. varsinkin kun sää hieman lauhtuu.  Tankki on hyvä pitää melko täynnä talvella. Ihanko totta ajettu 468tkm?  ;D Aika hyvin 106:lta.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2014, 00:45:41, kirjoittanut eeeno »

Satakuus

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #11 : 26.11.2014, 09:54:46 »
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti Peugeotista saa jo ihan järkevää keskustelua, kun vertaa vaikkapa Opel-foorumeihin  :)

Onhan tuota ruiskua tullut puhdisteltua elektroniikkasprayllä ja crc:llä.

 En ole uutta ecua päässyt vielä kokeilemaan, koska siinä menee se ajonesto päälle. Länsiautossa kävin kysymässä avaimen koodausta purkuauton tiedoilla, mutta olisivat halunneet ottaa auton sinne sisään, niin tuumasin, että voi tulla turhan kallis huolto. Ajoneston saa kai jollain palikalla ohitettua?

Bensapumpun rele tosiaan vaikutti olevan ihan kunnossa, enkä ole kuullut, että kellään olisi sen kanssa ollut ongelmia

Kuten videossa, niin kone alkaa heijaamaan lämmittyään. Kylmänä toimii ihan ok kaikilla kierrosalueilla. Lämpimänä 2000-3000 tonnin välillä sammuu siis kokonaan hetkeksi, kuten videolla. Olen kyllä tankannut ihan täyteenkin, mutta ei mitään vaikutusta. Ja STP.n ruiskunpuhdistus aineet bensan sekaan kahteen kertaan.

Avasin eilen taas sen ruiskun päällä olevan muovikotelon ja kun väänsin kaasua lisää moottorista, niin bensan tulo lakkasi kokonaan silloin, kun kierrokset nousi siihen pariintonniin. En tietenkään tiedä, sammuuko sytytyskin. Mutta erittäin terävää on tuo pätkiminen, eli ajaessa auto melkein pomppii. Ja tosiaan esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa, tätä nykimistä ei tapahdu ollenkaan, vaan  vasta sitten, kun koneen ei tarvitse enää vääntää. Moottorijarrutuksessa kaasua painettaessa kone reagoi vasta, kun poljin on melkein pohjassa.

Ajettu siis 168tkm  ;)

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #12 : 26.11.2014, 10:23:12 »
"Avasin eilen taas sen ruiskun päällä olevan muovikotelon ja kun väänsin kaasua lisää moottorista, niin bensan tulo lakkasi kokonaan silloin, kun kierrokset nousi siihen pariintonniin. En tietenkään tiedä, sammuuko sytytyskin. Mutta erittäin terävää on tuo pätkiminen, eli ajaessa auto melkein pomppii. Ja tosiaan esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa, tätä nykimistä ei tapahdu ollenkaan, vaan  vasta sitten, kun koneen ei tarvitse enää vääntää. Moottorijarrutuksessa kaasua painettaessa kone reagoi vasta, kun poljin on melkein pohjassa."

Siis kun kuormittaa (ylämäki) moottoria, niin käynti ok eikä veto katkea, mutta kun ajaa "pintakaasulla", niin moottori sammuu 2000 rpm kohdalla ja käynnistyy uudelleen kun kierrokset laskevat.
En tunne autoa, mutta tällaista voisi tehdä kaasupolkimen asento-anturi, jossa on katkos asennossa, joka vastaa 2000 rpm pintakaasulla. Ylämäessä poljin on eri asennossa 2000 rpm:llä.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #13 : 26.11.2014, 13:17:47 »
Siis auto pomppii. Et kai pessyt auton moottoritilaa vedellä jokin aika sitten?  Voisi olla syytä puhaltaa paineilmalla  (ei kuumalla!) tulpan reikiin, että josko sieltä haihtuis kosteus. Olivatko entiset tulpat öljyiset? Sylinterikannen tiiviste voi tuolloin vuotaa. Kannattaa vaihtaa sekin, ellei ole jo vaihdettu. Saa aikaan käyntihäiriöitä. Siitä tunnustelet kopan reunasta onko öljyvuotoa. Ne ovat näissä hyvin yleisiä vähilläkin kilometreillä. Tiiviste on halpa ostaa eli noin 5 euroa.

Ja tuo kaasunasentotunnistin on mahdollinen syypää. Noilla kilometreillä saattas olla kaasuvaijerinkin vaihto asiallista, ettei sitte joku kerta hirtä kiinni, vaikkei nykyinen vika nyt siitä johdukaan.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 596
Vs: 106 - Käyntiongelmat lämpimänä
« Vastaus #14 : 26.11.2014, 13:22:32 »
Tarkista lambda-anturin virransaanti ja anturin kunto. Lambda alkaa säätämään seosta vasta lämpimänä.
404, Expert, C5
2CV4