Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 27401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhuve

  • Vieras
Nyt ei kyllä autoista tietämätön käsitteänyt keskustelusta sanaakaan... Voisiko joku selittää niin, että ihan tavallinen autoista tietämätönkin tallaaja tajuaa?

Ostin nyt 308 puretech mallin, eikä autossa ole moottorinlämmitintä eikä sisäpistoketta, kannattaako siis tähän malliin asennuttaa jälkeenpäin minkäänlaista lämmitintä? Jos kannattaa niin minkälainen ja paljonko suunnilleen maksaa?



buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Ostin nyt 308 puretech mallin, eikä autossa ole moottorinlämmitintä eikä sisäpistoketta, kannattaako siis tähän malliin asennuttaa jälkeenpäin minkäänlaista lämmitintä? Jos kannattaa niin minkälainen ja paljonko suunnilleen maksaa?

Tällähetkellä ainoa keino lämmittää moottoria on säteilylämmitin (löytyy ainakin defalta), kannattaa toki asennuttaa ja sisähaara myös. Webastosta ei ainakaan toistaiseksi ole sellaista versiota joka lämmittäisi myös moottoria. Webasto lämmittää vain auton sisätilat.

Puretech lämpiää nopeasti ilman moottorinlämmitystäkin, säteilylämmitin säästää moottoria/turbo koska lämmitetty moottoriöljy voitelee paremmin kuin kylmä. Ja toki kovassa pakkasessa voi helpottaa käynnistyvyyttä, mutta se ei liene muutenkaan ongelma jos akku vain kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 20:48:17, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Juhuve

  • Vieras
Kiitos vastauksesta. Itseäni ei haittaa jos auto on kylmä talvella käynnistettäessä enkä pelkää, että jättäisi käynnistymättä vaan ihan moottorin kestävyyden kannalta lämmitintä ajattelin. Kuinka paljon esim. -20 asteessa moottori kärsii kylmänä käynnistettäessä ?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
No näistähän on vähän ristiriitaisia tutkimuksia olemassa ja varmasti vaikuttaa paljon käytetty öljy ja moottorin tyyppikin.

"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288645683219.html

Lämmitin + sisähaara asennus puretechiin lienee n.400€ luokkaa.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 930
Defan ulkoilman lämmitin Puretechin öljypohjan kylkeen on teholtaan 300 W. Calixin vastaava asennetaan lohkon kylkeen ja teho on 250 W. Kokemuksesta tuo Defan lämmitin on aivan yhtä tyhjän kanssa 20 asteen pakkasessa. Se on kyllä tarkistettu että vastus toimii.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Calix esitteli uuden moottorin lämppärin jossa on lämmitystehon säätö.Kuvan perusteella se asennetaan alavesiletkuun.Tuo ei sitten Puretch bensa moottoriin käy?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Purerech lämpiää 10 minutiissa kaupunki ajossakin 60 asteeseen. Toki webasto hyvä jos ei yhtään kestä kylmässä autossa istua, mutta mielestäni silti hieman kallis investointi hyötyyn nähden.

Eipä tuota virallisesti paljoa missään hehkutetankaan ettei webasto moottoria lämmitä. Harva käyttäjä sitä edes huomaisikaan, jos ei tiedä asiaa.

Euro6 moottoreissa vesi ei kierräkään kokoaikaa sisällä. Termostaatti on sähköohjattu ja veden kiertoa säädellään tarkasti. Kylmänä vesi kiertää vain kannessa, jos kiertää olleenkaa, riippuu onko vesipumppu kytketty päälle.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Turbo moottoreista kannattaa välijäähdyttimen takapuoli puhdistaa joka huollossa vähintään. Eli ottaa oikeanpuolen pyöräkotelosta suojaritilä auki ja painevedellä pestä. Kerää huomattavan helposti kuraa sinne ja nopeasti tukossa...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Väijäähdytin sijaitsee kaikissa malleissa siellä samassa paikassa, oma kohtaisit kokemukset nimenomaan puretech 130 moottorista. Joo ei minullakaan ole nyt kesänaikana sinne merkittävästi likaa kertynyt, mutta viimetalven aikana kertyi paksu savikerros.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2015, 22:45:17, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Geotpeu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
  • 308 SW
Peugeot 308 SW Active BlueHDi 120 Automaattia olen katsellu ostomielessä. Onko tuosta automaatista talvikokemuksia? Eli lähinnä kuinka jäykkä se on talvella ajoon lähdettäessä?
Peugeot 308 SW BlueHDI 120 Automaatti

ex PSA:  308 1,6 eHDi, 307 SW 2.0 bensa, 406 2,0 bensa, 403 -60 luvulla kyytiläisenä talon eka ha.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Mitä tarkoitat "jäykällä"?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 840
Paljonko autolla on ajettu? Koska vaihteiston öljyt on vaihdettu? Aika hyvä vaihtoväli lienee 60 t/km / 2 vuotta. Riippuu myös paljon auton käytöstä. Esimerkiksi vedetäänkö asuntovaunua tai raskasta peräkärryä.

Tuosta kysymästäsi automaatista ei ole omia kokemuksia, ellei se ole sama kuin 2008 mallissa oleva. Kokemuksia  muutamasta muusta merkistä kyllä on. Eikä niissä ole ollut mitään kylmästä johtuvia ongelmia. Nykyinen 2008 vuoden 308 2.0 HDi AM6 automaatti lämmittää kylmää vaihteistoöljyä niin että kierrättää mottoria hiukan suuremmilla kierroksilla jonkin aikaa. Tätä tapahtuu jo ennen kuin ilman lämpötila on laskenut pakkasen puolelle.

Automaattivaihteiston öljyjen vaihto on erittäin tärkeää. Valitettavasti näissä nyky vaihteistoissa ei ole enää öljyn mittatikkua jolla voisi helposti tarkkailla öljyn tilaa. Kun öljy tummuu ja alkaa tuoksua palaneelta se on aika vaihtaa oli kilometrit mitä hyvänsä.

Eli tärkeä tieto kun ostat automaattivaihteista autoa on se, onko vaihteiston öljyjä vaihdettu riittävän usein.

Jos automaattivaihteistot eivät ole tuttuja aiemmin niin lue esimerkiksi tämän foorumin automaattivaihteistoja koskevia keskusteluja.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Kyse oli ilmeisesti täysin uudesta autosta...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 840
No uutta automaatilla ei taida helposti löytyä koeajattavaksi.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Kyllä noita pitäisi esittelyautona olla isommissa liikkeissä. Yhdeksän autoa löytyy nettiautosta: http://www.nettiauto.com/peugeot/308?id_fuel_type=2&id_gear_type=3&yfrom=2014&show_search=1&engineTo=1.6
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97