Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 9974 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

beerbros

  • Vieras
3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« : 07.02.2015, 10:58:13 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi (käyttöönotto 12/2009, 100 000 km).

Turbo räjähti ilman mitään oireita, turbon siivet olivat taittuneet. Kun vian aiheuttajaa haettiin, syylliseksi todettiin turbon öljyputken tukkeutunut siivilä ja siitä johtunut puutteellinen voitelu. Maahantuojan uusien ohjeiden mukaan tämä siivilä pitää poistaa aina asennettaessa uutta turboa. Nyt onneksi kävi niin hyvin että auton myynyt liike osallistui kuluihin 50 % vaikka ostohetkestä olikin kulunut jo 9 kk, kilometrejä ei autoon ehtinyt tulla kuin 15 000.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 215
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #1 : 07.02.2015, 11:25:00 »
Miten puutteellinen voitelu taittaa turbon siivet :o

Laakerit se rikkoo, mutta että siivet...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 678
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #2 : 07.02.2015, 13:29:42 »
Se oranssi kumitiiviste siinä putkessa hajoaa, jos klemmari on huollosss kiristetty liian tiukalle. Kun kumista irtoaa paloja, niin ne vääntää turbon siivet. 2010 ja uudemmissa ei enää kiristettävää klemmaria.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #3 : 07.02.2015, 14:03:38 »
Miten puutteellinen voitelu taittaa turbon siivet :o

Laakerit se rikkoo, mutta että siivet...

Laakerointiin tulee puutteellisen voitelun myötä nopeasti kulumaa, jolloin turbiini/akseli ja siten myös kompressorisiipi pääsevät liikkumaan aksiaalisesti.  Kompressorisiipi ottaa liiallisen aksiaalisen välyksen takia kiinni koteloonsa, jolloin siivet vääntyvät. Sama homma kuumassa päässä eli turbiinisiipi törmää myös koteloonsa.

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #4 : 07.02.2015, 15:10:11 »
Eli kannataisiko ottaa siivilä pois vanhemmasta 1,6 HDi:stä?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #5 : 07.02.2015, 16:56:06 »
Mikä siivilä? Ei siellä ole mitään poistettavaa.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 371
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #6 : 07.02.2015, 16:58:30 »
Oisko käynyt niin, että väärillä öljyillä ajettu?
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #7 : 07.02.2015, 17:53:43 »
Eli kannataisiko ottaa siivilä pois vanhemmasta 1,6 HDi:stä?

Sellanen on virallinen ohje, muistaakseni toi sihti on siinä alapään pultin sisällä, ks kuva

http://www.aussiefrogs.com/forum/attachments/citro%EBn-forum/53355d1393051077-c4-1-6-hdi-turbo-rebuild-pictures-20140222_161719.jpg
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #8 : 07.02.2015, 18:45:34 »
Kyseinen banjopulti korvataan uudella osalla.

beerbros

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #9 : 07.02.2015, 19:18:38 »
Öljyt oli huoltokirjan mukaan vaihdettu 15 thkm välein, öljyn merkistä ei ole tietoa. Merkkiliikkeen leimat oli huoltokirjassa. Auto ei ole enään meillä, huollossa sanoivat että mahdollisuus siihen että tavaraa on pyörinyt jonkin verran koneen sisällä, on aika suuri. 5 Ranskalaisen auton jälkeen ajot jatkuu meillä muun merkkisellä autolla.

Nyt olisi myynnissä 17" kesärenkaat aluvanteilla sekä 16" kitkarenkaat aluvanteilla. Kesäkumeilla (Kumho) ajettu n. 3thkm ja kitkoissa (Nokia) pintaa 6mm.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 19:23:05, kirjoittanut beerbros »

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #10 : 07.02.2015, 21:07:27 »
Kyseinen banjopulti korvataan uudella osalla.

Onko uudessa osassa sihti?
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #11 : 07.02.2015, 22:36:26 »
Taitaa olla erilainen siivilä siinä uudessa banjopultissa? Minkä ikäinen auto oli muuten?
Hyvä esimerkki siitä että saattapi dv6 paukkua vaikka olisi oikeat öljyt ja 15 tkm vaihtoväli, vaivan lähteeksi mainitaan väärä öljy ja liian pitkä vaihtoväli.
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

beerbros

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #12 : 07.02.2015, 23:28:22 »
Auto 2009, käyttöönotettu joulukuussa. Ajo normaalia sekalaista ajoa, viimeaikoina ehkä enemmän lyhyttä kaupunkipyöritystä. Sihti kuulemma poistettu maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Kone huuhdeltu 3 kertaa uusilla öljyillä, tehdaskorjattu turbo, alipainepumppu, öljypohja (dv4 ??) ynm. osaa vaihdettu pitkä lista.
Tämä ei ollut ensimmäinen vastaavan kohtalon kokenut auto siinä korjaamossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #13 : 08.02.2015, 00:26:22 »
Ahdinrikon jälkeen moottori kannattaisi purkaa - jos oma autoni olisi niin ehdottomasti tekisin - ja pestä kunnolla.

www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf

Täytöksi ehdottomasti vain parhainta DPF-moottoreihin soveltuvaa öljyä, joiden flash point on mahdollisimman korkea.

scouncellor

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #14 : 08.02.2015, 09:05:13 »
Samaa konetta käyttää myös sisar Citroen, Ford ja Volvo. Onko foorumilla tietoa vastaavista ongelmista muissa merkeissä? Onko ongelmaa niissä korjattu, esim. koneissa, huoltoväleissä tms. eroja?