Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 9492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #120 : 19.02.2015, 21:35:30 »
Tässä aiheeseen liittyen mainitaan suutinvuoto turbovian syyksi usein.

http://www.x-parts.fi/catalog/turboahdin-16-hdi/

"Jakoketjun kiristin on myös usein syytä vaihtaa. " LOL

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #121 : 19.02.2015, 22:43:21 »
Tässä aiheeseen liittyen mainitaan suutinvuoto turbovian syyksi usein.

http://www.x-parts.fi/catalog/turboahdin-16-hdi/

Mainitaan juu, mutta se ei teknisesti ottaen ole syy. Vaihda 10 tkm jälkeen, öljyt vaikkei suutinvuotoa olisi edes esiintynyt.

<clip>
Hajoaminen voidaan estää pitämällä öljynvaihtoväli tarpeeksi lyhyenä. Suositeltu öljynvaihtoväli on 8-10 tkm.
</clip>

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 851
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #122 : 20.02.2015, 11:25:25 »
Milloin tuli tuo 112hv- malli, 2011?

Ensimmäisen murheellisen kyseisen yksilön näin juhannus aattona 2010, auto lähti korjaamolle viikkoa myöhemmin eikä palautunut meille koskaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sami73

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 140
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #123 : 26.11.2016, 08:08:56 »
Ihan mielenkiinnosta, kun nykyisin alla V70 d2-12, joka on PSA:n 1.6 litrainen 8-venttiilinen moottori ( 115 hv). Onko näissä mahdollisesti tätä samaa ongelmaa?
Nykyinen: 406 Grw Hdi 110 -03, Volvo V70 1.6 D -12
Edelliset: Vectra Dti -98, Astra Di -99,Sunny 2.0 D -93, 405 GLX 1.6 -91,Camry 1.8 td -85, Datsun 100 A -76, Jetta 1.6 D -82

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #124 : 26.11.2016, 16:01:04 »
Ei ole 8 venttiilisissä.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

sami73

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 140
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #125 : 26.11.2016, 16:43:47 »
Kiitos, tuohan oli helpottava tieto. :) Onko muuten tietoa, onko nuissa moottoreissa jotain ongelmia? Käytettävyydeltään on minusta ihan kelpo pannu nuin pieneksi. Volvo-foorumillakaan ei tuosta paljoa ole tietoa.
Nykyinen: 406 Grw Hdi 110 -03, Volvo V70 1.6 D -12
Edelliset: Vectra Dti -98, Astra Di -99,Sunny 2.0 D -93, 405 GLX 1.6 -91,Camry 1.8 td -85, Datsun 100 A -76, Jetta 1.6 D -82

jonnek

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #126 : 31.07.2017, 11:29:41 »
Laitan vähän omaa kokemusta tuosta uudemmasta 8-venttiilisestä, jos jotakuta kiinnostaa. Käytin auki tuommoisen hdi 112 koneen öljypohjaa ja tuloöljyputken banjo-pulttia, niin ei näkynyt minkäänlaista karstaa eikä tukkoa kummassakaan paikkaa. Moottorilla kuitenkin ajettu jo yli 240k, eikä varmaan ikinä aukaistu (15k huoltoväli). Edellinen omistaja oli tähän yksilöön turbon vaihtanut, joten siksi tarkistin ettei kohta menisi uudestaan... Suuttimien seutukin näyttää kuivalta, niiden kiinnitystä ilmeiseti parannettu.

Tässä uudemmassakin öljypohjan tyhjennysroppu on "syvennyksessä", niin että moottori ei tule täysin tyhjäksi öljynvaihdossa. Ehkä imemällä vaihtuisi paremmin, jos saa imuletkun työnnettyä mittatikun putken lopussa olevien mutkien läpi... Tätä konetta ei kuitenkaan ole tuo karstoittumis/tukkeutumis tauti vaivannut.