Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 9536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #60 : 10.02.2015, 15:51:40 »
Varsinaiset ammamiehet... Jäiköhän ylätiiviste ehjäksi.  :o

Se kannattaa asentaa suuttimen kanssa eli tiiviste suuttimeen ja suutin kummankin tiivisteen kanssa paikalleen. Tällöin se on mahdollista painaa tasaisesti kannen pesäänsä murjomatta työkaluilla.

Eikös se stefan tyyppinen ylätiiviste tule kannen ja putken väliin tiivisteeksi?

Näyttäisi tulevan, alin kuva http://pmmonline.co.uk/technical/injector-removal-and-replacement-process-psa-dv6-engines
« Viimeksi muokattu: 10.02.2015, 15:56:12, kirjoittanut Late »

Aakku

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 113
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #61 : 10.02.2015, 16:58:14 »

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 799
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #62 : 10.02.2015, 17:02:23 »
Onko tuolla tiivisteellä muutenkaan suurempaa merkitystä, ts. estää vain moskan pääsyn ulkokautta suutinkaivoon. Olisiko noiden suuttimien löystymistä aika ajoin syytä seurata tarkastamalla ja kiristelemällä kiinnitysmuttereita, jos tarpeen? Mahdollisesti estyisi tuo tiivisteen vuoto ja suuttimen pikeentyminen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 799
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #63 : 10.02.2015, 17:10:32 »
Kääntäkää fiksummat, mitä tuossa kirjoitetaan, etenkin suuttimista.
http://www.ebay.co.uk/gds/Peugeot-Citroen-1-6-HDI-turbocharger-failure-causes-solutions-/10000000177599761/g.html

Tuossa sanotaan, että öljyn karstoittuminen johtuisi vuotavasta alatiivisteestä ja suuttimeen tällöin kertyvästä karstasta. Itse en tuota usko, että karstaa voisi tuota kautta kertyä haitallisia määriä.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #64 : 10.02.2015, 17:29:40 »
Kääntäkää fiksummat, mitä tuossa kirjoitetaan, etenkin suuttimista.

http://www.ebay.co.uk/gds/Peugeot-Citroen-1-6-HDI-turbocharger-failure-causes-solutions-/10000000177599761/g.html

Näyttää siltä, että tmex ja kumppanit ovat oikeassa karstan muodostumisprosessissa ja öljyn sekaan joutumisessa. Onneksi myin 1,6 HDI autoni ennen kuin jouduin tätä remonttia teettämään.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 799
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #65 : 10.02.2015, 18:04:49 »
Keskustelupalstoilta poimittua:
Lainaus
Here is the post from the C4 Owners forum:

Turbo failure associated with blocked oil feed on diesels are NOT caused by oil change issues. They are caused by leaking injector seals. These allow hot gas into the cam box and this carbonised the oil. These hard particles will block the turbo oil feed filter and the main sump strainer. A quick check for an impending problem can be done by removing the brake servo pump and checking its oil strainer. Any bits of carbon and you have a problem.

Often the injectors come loose over time and the problem can be cured by just tightening the bolts. Ford (same engine) recommend checking these bolts at certain intervals. Citroen don't!

If you don't cure the cause, your new turbo won't last long.
Toinen lainaus:
Lainaus
Quote Originally Posted by David S View Post
The injectors live in tubes that are open to the atmosphere at the top of the head when the injector is removed. The usual problem with the injectors is that, the tubes being open to atmosphere, water can run down the side of them and rust them in so effectively that the factory tool is not robust enough to get them out when something like a timing chain needs replacement. The injector tubes don't open into the engine and you can (in theory) remove the injectors without touching the camshaft area, so I'm not sure where hot gasses would enter the engine. Have a look at your car and see if you can see how this could happen.

Yes I also fail to understand this issue. With external injector mounting, hot gasses can't get into the engine.

Oma mielipiteeni on, että karstoittuminen ei johdu vuotavista suuttimista. Jos karstaa tulisi paljon tätä kautta, niin suutinkaivot menisivät hetkessä tukkoon tästä karstamäärästä.

« Viimeksi muokattu: 10.02.2015, 18:17:44, kirjoittanut EFL605 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #66 : 10.02.2015, 19:54:42 »
Eikös se stefan tyyppinen ylätiiviste tule kannen ja putken väliin tiivisteeksi?

Ei tule, yläpään tiiviste tiivistää suuttimen vain asennuspoteroonsa, jottei sinne joudu likaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #67 : 10.02.2015, 20:01:01 »
Näyttää siltä, että tmex ja kumppanit ovat oikeassa karstan muodostumisprosessissa ja öljyn sekaan joutumisessa.
http://www.ebay.co.uk/gds/Peugeot-Citroen-1-6-HDI-turbocharger-failure-causes-solutions-/10000000177599761/g.html

Lainauksessasi on valitettavasti virheellinen päätelmä syy/seuraussuhteesta.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #68 : 10.02.2015, 20:50:59 »
Vaatimani öljynvaihdot suutin juuritiivisteen vaihdon yhteydessä ovat olleet varovaisuutta.Mikäli en olisi öljyä vaihdattanut olisi asia jäänyt kuitenkin kaivelemaan. Omat kokemukseni 1.6 HDistä ovat hyviä.300 tkm on ajettu ja turbo on ehjä.Öljyä kuluu 3 dl vaihtovälille, oletan ettei eolys päädy moottoriöljyyn ja tikun minimi ja maksimin väliin mahtuu litra öljyä.Juuritiivisteiden vaihto ei ole ollut kallista,vein ajoissa.Mikäli ei vie ajoissa sitten se on kallista.Minusta pelkkä kiristäminen on riskialtista,eikös se vuoto aiheuta tiivisteeseen kuitenkin alkavaa vauriota? 508 1.6 HDi:tä kysyin tänään myyjältä Porissa työreissun lomassa ruokiksella.Ainoa puute oli että eivät saa euro 6 moottorin yhteydessä webastoa toimimaan siten että moottori lämpiää.Oli tiukka kyssäri,myyjä otti välipuhelunkin setviäkseen asiaa.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2015, 21:01:39, kirjoittanut tmex »

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #69 : 10.02.2015, 22:00:54 »
Ei tule, yläpään tiiviste tiivistää suuttimen vain asennuspoteroonsa, jottei sinne joudu likaa.

No mites se tossa alimmassa kuvassa on? http://pmmonline.co.uk/technical/injector-removal-and-replacement-process-psa-dv6-engines

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #70 : 10.02.2015, 22:04:42 »
Ainoa puute oli että eivät saa euro 6 moottorin yhteydessä webastoa toimimaan siten että moottori lämpiää.Oli tiukka kyssäri,myyjä otti välipuhelunkin setviäkseen asiaa.

Miten tuo muka estetään? Ja miksi muissa autoissa ei näin ole?

Ou812

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 354
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #71 : 10.02.2015, 22:31:08 »
Ei tästä keskustelusta kauheasti viisastu sen suhteen mikä nuo dv6- koneet karstoittaa ja aiheuttaa aikaiset turbovauriot. Mukava olisi tietää millä vaivaa voisi ehkäistä, ite olen vaihdellut öljyt kympin välein vaikka näemmä 20 tkm vaihtovälilläkin voi selvitä.

Jos vaiva johtuisi öljyn alhaisesta flashpointista niin eikö sama ongelma olisi kaikissa turbollisissa koneissa joissa käytetään samoja tai huonompia öljyjä kuin näissä?
Jos taas vuotavista suuttimista niin vuotaahan ne muissakin koneissa kuin juuri näissä, esim mersun cdi- koneiden ongelma että suuttimet päältäpäin aivan töhnän peitossa, mutta kilometrejä paljon enemmän eikä öljyn karstoittumista tai turbovaivoja?
Ex- 307 1.6 Hdi90 farkku -08
"rouge Lucifer"

pikku_paha

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #72 : 10.02.2015, 22:44:10 »
Tästä välistä vaan huutelen että onko kellään suositella pk-seudulta tai lähistöltä hyvää paikkaa jossa vaihdattaa
tuo vuotavan suuttimen tiiviste? Entä mitä se on kustantanut niillä ketkä olette vaihdattaneet?  :)

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 789
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #73 : 10.02.2015, 23:00:29 »
Miten tuo muka estetään? Ja miksi muissa autoissa ei näin ole?

Euro 5 version 1.6 HDi:ssä webasto saadaan  lämmittään myös moottori, tämä moottori tulisi nyt ostetun uuden 3008 keulalle. Mikäli 508:n tilaa nyt 1.6 HDi moottorilla tällä hetkellä Webasto asennetaan siten että moottoria se ei lämmitä. Tieto lähteenä Porin pösö kauppias, hän kysyi asian joltain puhelimella. En mä tiedä mikä on estetty ja miten. Eipä ole hätä ostaa 508 1.6 HDitä. Oma duuni on sellaista että auto nököttää jonkun tehtaan pihassa tuntikausia ja firman oma väki on kansoittanut ne vieraspaikat joilla lämpötolppa on.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #74 : 10.02.2015, 23:05:28 »
Onko oiskeasti PSA:n pösilöt laittaneet koneeseen tässä linkissä olevan filtterin banjopulttiin? http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=46915&start=30

Ja korvanneet sen sitten toimivan DW10 moottorin vastaavalla.