Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 109464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #150 : 04.08.2017, 07:57:53 »
N ja P asennoissa moottoria ei rasita mikään. Ei ehjä moottori, edes nelisylinterinen, tärise silloin juurikaan. D ja R asennoissa on veto päällä ja moottori rasittuu, jolloin se tärisee huomattavasti enemmän, mutta ei silloinkaan paljon. Eron huomaa kun sitä vahtii, mutta ainakaan omissa autoissani se ei ole häirinnyt.

Kannattaa pistää laite tietokoneeseen kiinni ja katsoa vikalista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #151 : 04.08.2017, 08:52:23 »
Hieman muuttuu ääni, kun turbiini pyörii mukana D:llä. Ecu pyrkii korjaamaan pyörintänopeutta. Kokeile ilman ilmastointikompuran rasitusta. Käy vertaamassa vastaavaan autoon, niin saat reffiä  :). Öljynvaihto tuskin auttaa tuohon "ominaisuuteen'.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #152 : 04.08.2017, 11:53:01 »
No jos laatikkoon ei noilla kilometreillä ole vielä öljyjä vaihdettu, niin voi hyvinkin jo vaikuttaa. Kyllä se ainakin omassani alkaa jo 55 tkm ajetuilla öljyillä olemaan tuo laatikon vaikutus kovin erilainen mitä vastavaihdetuilla, niin miksi se ei olisi sitä THP-koneisellakin, jossa vielä kone on köykäisempi.

Premium

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #153 : 04.08.2017, 15:32:13 »
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, perinteisellä automaattivaihteistolla varustetun auton moottorissa ei ole vauhtipyörässä värinänvaimenninta, vaan hydraulinen momentinmuunnin ajaa saman asian. Jos vaikkapa vaihteiston  P-asennossa moottorissa ei ilmene värinöitä, mutta D-asennossa näin tapahtuu, voisi kuvitella vian olevan juuri momentinmuuntimessa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #154 : 04.08.2017, 15:57:52 »

Myfirst

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #155 : 21.10.2017, 13:49:38 »
Käynnin epätasaisuus voi johtua korkeapainepumpun hajoamisesta. Alkoi lievänä, mutta paheni kunnes ei käynnistynyt enää ensimmäisellä yrityksellä. Kestää ilmeisesti 90000km, mulla kolmas menossa...

Peeveli

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #156 : 01.11.2017, 05:32:22 »
Tiedän monta autoa jolla ei ole päästy enään kuin 17tkm. Eli mikään ei ole ainakaan parantunut jakopäässä vuosien varrella.

Eli siis näissä uudemmissa THP 165:issa vielä heikommin kestävä jakopää? No sitten omani, 10 tkm ajetun, alkavat ääntelyt vahvistaa kommenttiasi.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #157 : 01.11.2017, 06:33:01 »
Ensin tutkittava ja vasta sen jälkeen hutkittava, jos on syytä.  :)

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #158 : 07.01.2018, 14:16:53 »
Eli siis näissä uudemmissa THP 165:issa vielä heikommin kestävä jakopää? No sitten omani, 10 tkm ajetun, alkavat ääntelyt vahvistaa kommenttiasi.

Eli onko nyt tästä faktatietoa,että toi thp 165 on yhtä pasta kuin 156....Vai jopa paskempi....?
C5 Aircross Hybrid

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #159 : 08.01.2018, 21:54:46 »
No ei se huonompi ole, mutta sama bmw moottori edelleen...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #160 : 02.03.2018, 23:13:54 »
Kauhiasti on kaikkea muuta tarinaa tässä topicissa suunnilleen lankomiesten Ladoista maapallonkiertäjämersuihin saakka, joten palataanpas hetkiseksi ihan aiheeseen, eli THP-moottoriin. Seuraavana tarinani omistamastani 508 SW THP 156 -11 autosta. Ajopeli tuli minulle 96tkm ajettuna, jolloin havaittavissa oli jo pientä nykimistä. Tietoinen riski joka laukesi.

88tkm 9/15 jakoketju II hilppeineen (Tämä tehty edelliselle omistajalle takuuseen)
111tkm 10/16 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, no more goodwill)
139tkm 4/17 jakoketju III hilppeineen (omaan piikkiin, uusimman tyypin ketju öljyreijillä)
141tkm 5/17 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, there´s no goodwill around, hämmästyttävän lyhyt väli edellisestä puhdistuksesta mutta kunnon kakut oli jo)
147tkm 7/17 turbon lisävesipumppu (OEM-pumppu maailmalta oli aika paljon edullisempi kuin marmorin pyynti...)

Tällä hetkellä vikaa ilmoittelee myös öljypumpun jumissa olevan paineenalennin, mutta sitä ei tarvitse korjata, sillä ei täydestä öljynpaineesta haittaa ole eikä kyseessä ole päästöihin vaikuttava vika (=ei huomioida katsastuksessa). Tyyppivikoja on siis moottorissa keskimäärin neljä (ketju, kanavat, korkeapainepumppu ja öljypumpun säädin) ja niistä minulla on nyt jo kolme. Katsotaan missä vaiheessa korkeapainepumpun kanssa päästään hommiin. Knok knok...

Joku tuossa aikaisemmin kommentoikin, että nykiminen johtuu lähes poikkeuksetta korkeapainepumpun tiivisteiden pettämisestä tai sitten imukanavien imuventtiilien karstoittumisesta. Asia on sekä kokemukseni että kokeneen THP-mekaanikon ammatillisen kokemuksen perusteella juuri näin. Kahdesti tehdyn imukanavien puhdistusoperaation ja yhden ketjunvaihdon kokemuksella ketjun venyminen ei oireile nykimisenä, eikä toisaalta ketjun vaihto vaikuta karstoittumisen aiheuttamaan nykimiseen millään tavalla. Myöskään moottorinohjaussoftalla tai muulla maasähkölaahaimilla ei nykimistä poisteta. Ketjun venyminen voi vaikuttaa karstoittumisen nopeuteen, mikäli ketju venyy niin paljon että se alkaa vaikuttaa ventiilien ajoitukseen. Perusongelmaan ei vain ole mitään ratkaisua olemassa, sillä varsinaisen oikean EGR:n puuttumisen vuoksi pakokaasujen kierrätykseen imukanavissa ei ole mahdollista vaikuttaa.

Tämä kirjoitus ei ole itkemistä eikä kannustusta paalaamaan kaikki THP:t, vaikka sellainen kieltämättä on käynyt mielessäkin. Kuhan tässä summailen, että normaali käyttäjä ei voi vaikuttaa näihin vikoihin oikeastaan millään tavalla. Itselläni ei ole vaihtoehtona laittaa vehjettä kiertoon, häviäisin siinä nyt enemmän kuin ajamalla edelleen itse. Kone ei huohota, kuluta öljyä ja turbon ilmaputket ovat täysin kuivat. Kone on siis edelleen mekaniikaltaan niin terve, kuin se uudella ketjulla ja puhalletuilla kanavilla vain voi olla. Eikä ole valittamista käyttöominaisuuksissakaan tällä hetkellä. Onneksi talouden toisessa autossa on selvitty vähän vähemmillä lisämausteilla.

Vähän pitkäksi menee postaus, mutta päivitetäänpä hiukan kokemuksia.
Jotain vielä selvittämätöntä ongelmaa vehkeessä taas on. Aikaisemmin mainitut korjaustoimenpiteet eivät täysin poistaneet nykimistä ja rykimistä. Parikymmentätuhatta kilometriä meni kohtuullisesti, vaikka hermonpäätä kutkutteli koko ajan se, että auto ei edelleenkään toimi niin kuin on tarkoitettu. Talven päästyä alueelle alkoivat ongelmat pahenemaan. Kylmänä varsinkin nykiminen ja rykiminen alkoi olla aikamoista ja loppujen lopuksi alkoi tulla limp modeen menemistä ja vauhdin hyytymistä toistuvasti. Oireisiin liittyviä vikakoodeja ei ensimmäisellä lukukerralla löytynyt, mutta sivukaupalla kaikkea muuta. Vahva epäilys oireiden perusteella kuitenkin oli, että korkeapainepumpusta voisi olla kyse. Kaikkea muuta olikin jo pariin kertaan korjattu... Eipä muuta kuin pumppu tilaukseen germaaniasta ja vaihtoaika varaukseen. Eli...

175tkm 1/2018 korkeapainepumpun vaihto (OEM- pumppu Saksasta, vaihtotyö merkkiliikkeessä)

Ja - tadaa - Mikään ei muuttunut. Eli samat vaivat jatkuvat. Ja nyt on sitten kaikkia thp:n käyntiin vaikuttavia tyyppivikoja korjattu ja edelleen rykii ja nykii. Menin sitten vähän jo epätoivon puolelle ja tilasin uudet puolat, kun se alkaa olla turbon ohella ainoa mitä ei ole vielä korjattu tai uusittu ja se ei ole mahdottoman kallis juttu. Jännityksellä odotan mikä on vaikutus, vaihdan tikut koneeseen kunhan pakkaset vähän hellittävät. Onneksi helppo homma, kun ei tarvitse purkaa mitään tieltä pois. Olen pian aika kokenut näiden ongelmien kanssa ja valitettavasti mitta on sen verran täynnä ja lompakko tästä korjausilotulituksesta tyhjä, että kun tuosta eroon pääsen, en enää Pösöihin koske. En edes siitä huolimatta, että parhaimmat minulla aikaisemmin olleet autot ovat olleet Pösöjä. Näin se vaan menee, kun kamelin selkä vihdoin katkeaa.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2018, 23:17:52 kirjoittanut Salmiakkipatonki »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #161 : 02.03.2018, 23:26:20 »
Tätä se on pahimmillaan.
En yhtään ihmettele että kamelin selkä katkeaa. >:(
Tsemppiä Salmiakkipatonki, nyt jotain muuta alle. Uskallan sen Pösömiehenä sanoa. Itselle ei noin pahoja ole osunut koskaan kohdalle.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #162 : 03.03.2018, 00:46:55 »
Huohotukseen jos lisäisi öljynkeräimen, niin sitä päätyisi vähemmän imusarjaan ja vähentäisi karstoittumista. Etenkin ykköspytyn imukanavaan päätyy aika reippaasti öljyä huohottimen kautta.

tk-

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #163 : 04.03.2018, 20:38:56 »
Vähän pitkäksi menee postaus, mutta päivitetäänpä hiukan kokemuksia.
Jotain vielä selvittämätöntä ongelmaa vehkeessä taas on. Aikaisemmin mainitut korjaustoimenpiteet eivät täysin poistaneet nykimistä ja rykimistä. Parikymmentätuhatta kilometriä meni kohtuullisesti, vaikka hermonpäätä kutkutteli koko ajan se, että auto ei edelleenkään toimi niin kuin on tarkoitettu. Talven päästyä alueelle alkoivat ongelmat pahenemaan. Kylmänä varsinkin nykiminen ja rykiminen alkoi olla aikamoista ja loppujen lopuksi alkoi tulla limp modeen menemistä ja vauhdin hyytymistä toistuvasti. Oireisiin liittyviä vikakoodeja ei ensimmäisellä lukukerralla löytynyt, mutta sivukaupalla kaikkea muuta. Vahva epäilys oireiden perusteella kuitenkin oli, että korkeapainepumpusta voisi olla kyse. Kaikkea muuta olikin jo pariin kertaan korjattu... Eipä muuta kuin pumppu tilaukseen germaaniasta ja vaihtoaika varaukseen. Eli...

175tkm 1/2018 korkeapainepumpun vaihto (OEM- pumppu Saksasta, vaihtotyö merkkiliikkeessä)

Ja - tadaa - Mikään ei muuttunut. Eli samat vaivat jatkuvat. Ja nyt on sitten kaikkia thp:n käyntiin vaikuttavia tyyppivikoja korjattu ja edelleen rykii ja nykii. Menin sitten vähän jo epätoivon puolelle ja tilasin uudet puolat, kun se alkaa olla turbon ohella ainoa mitä ei ole vielä korjattu tai uusittu ja se ei ole mahdottoman kallis juttu. Jännityksellä odotan mikä on vaikutus, vaihdan tikut koneeseen kunhan pakkaset vähän hellittävät. Onneksi helppo homma, kun ei tarvitse purkaa mitään tieltä pois. Olen pian aika kokenut näiden ongelmien kanssa ja valitettavasti mitta on sen verran täynnä ja lompakko tästä korjausilotulituksesta tyhjä, että kun tuosta eroon pääsen, en enää Pösöihin koske. En edes siitä huolimatta, että parhaimmat minulla aikaisemmin olleet autot ovat olleet Pösöjä. Näin se vaan menee, kun kamelin selkä vihdoin katkeaa.

Turbo taitaa olla vielä uusimatta? Meidän thp-koneessa oli jo 120tkm kohdalla hukkaportti väljä, vikaa sinällään ei saanut esiin muuten kun ajamalla testerin logitus päällä, ahtopaineet jäivät jatkuvasti tavoitteesta ja tuo oli sitten syypää. Ilmeisesti aika yleinen ongelma tuon koneen turbossa hukkaportin väljistyminen vaikkei siitä kauheasti puhutakaan. Epäilen kyllä, ettei hermot ja lompakko taitaisi enää kestää turboremonttia...

jalkkis

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #164 : 04.03.2018, 22:07:26 »
THP:n ketjusta. Mikä se pääasiallnen syy olikaan ketjuongelmille? Venyminenkö? Noin niinkuin teoriassa, olisiko mahdollista rakentaa (järkevän hintainen) ketju, joka kestäisi? Vai onko koneen suunnittelu/rakenne sellainen, että se on tekemätön paikka?

Koneita lienee joku miljoona tehty niin kysyntää vois olla...