Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 28076 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #45 : 03.06.2016, 22:01:44 »
Miksei? On sitä jo 3 tynnyriä noihin laitettu..

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #46 : 03.06.2016, 22:58:16 »
Länsiauto käyttää sitten väärää öljyä. Sitä jos takuu ikäiseen autoon laittavat niin tehdas ei maksa takuuseen mitään.

Castrolilta löytyy: 0W30 CASTROL GTX PROFESSIONAL C2 0W30  joka täyttää THP:n  B71 2312 öljyvaatimuksen.
Tosin en tiedä mistä tuota saa ostettua...
« Viimeksi muokattu: 03.06.2016, 23:02:22, kirjoittanut buusba »
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 870
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #47 : 04.06.2016, 06:17:06 »
Juuri siksi nämä hyväksynnät on olemassa ettei sinne koneeseen kaadeta ihan mitä sattuu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 669
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #48 : 04.06.2016, 07:47:43 »

Castrolilta löytyy: 0W30 CASTROL GTX PROFESSIONAL C2 0W30  joka täyttää THP:n  B71 2312 öljyvaatimuksen.


Kyllä, varmaankin toimii, mutta ei pelasta moottoria tyyppiongelmilta. Ihme juttu.

http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/2A54F07F405D9DC380257FB7000D3955/$File/BPXE-AAT4ZY.pdf
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 334
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #49 : 04.06.2016, 08:11:37 »
Vanha ikuisuusaihe..... Muistakaa nyt kuitenkin että auton moottori ei osaa lukea purkin kyljestä mitä sinne kaadetaan. Jos autotehtaan vaatimus täyttyy tai ylittyy, on öljy sinne kelvollista, oli merkki mikä tahansa.
Ikinä ymmärtänyt miksi Castrol nostetaan johonkin jumalan asemaan kaikkien muiden rinnalla.
Tota Castrolin Proofessionalia ei myydä todnäk kuin huoltoliikkeille tynnyri/ 20l kannutavarana, näin on ainakin Fordin Ecoboostiin tarkotetun öljyn kohdalla.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 669
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #50 : 04.06.2016, 08:21:31 »

Ikinä ymmärtänyt miksi Castrol nostetaan johonkin jumalan asemaan kaikkien muiden rinnalla.


Nostetaahan kalliihko RedLine F1-öljykin ykköspallille. Kun starttaat Castrolilla täytetyn V6:n ja kone käy siististi ensi kampiakselin pyörähdyksen jälkeen, niin miksi sitä ei voisi hehkuttaa? RedLinellä ja Mobililla kuulosti, että olisi startannut dieselin tai 2.2:sen Peugeotin bensamyllyn  ;). Toivottavasti ei ole tilastoharha.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #51 : 04.06.2016, 19:38:25 »
Vanha ikuisuusaihe..... Muistakaa nyt kuitenkin että auton moottori ei osaa lukea purkin kyljestä mitä sinne kaadetaan. Jos autotehtaan vaatimus täyttyy tai ylittyy, on öljy sinne kelvollista, oli merkki mikä tahansa.
Ikinä ymmärtänyt miksi Castrol nostetaan johonkin jumalan asemaan kaikkien muiden rinnalla.
Tota Castrolin Proofessionalia ei myydä todnäk kuin huoltoliikkeille tynnyri/ 20l kannutavarana, näin on ainakin Fordin Ecoboostiin tarkotetun öljyn kohdalla.

Castrol on nykyään ylihintaista shittiä. Markka-aikaan A747 pystyi luottamaan.

Koivila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #52 : 05.06.2016, 13:06:48 »
Länsiauto käyttää sitten väärää öljyä. Sitä jos takuu ikäiseen autoon laittavat niin tehdas ei maksa takuuseen mitään.

Castrolilta löytyy: 0W30 CASTROL GTX PROFESSIONAL C2 0W30  joka täyttää THP:n  B71 2312 öljyvaatimuksen.
Tosin en tiedä mistä tuota saa ostettua...


Kuinkahan minun käy kun menen heitä neuvomaan. Ja Laakkosta myös. Nykyäänhän ei minnekään merkitä mitä öljyä autossa on vaan joutuu soittelemaan perään..

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #53 : 05.06.2016, 14:46:26 »
Eihän se asiakkaan vastuulla voi olla tietää oikea öljy. Asioista perillä oleva liike kyllä osaa laittaa oikeaa öljyä.
Kyllähän se kuitissa pitäisi lukea mitä öljyä on käytetty, kuitillahan se nimenomaan todistetaan takuu tapauksessakin onko oikeaa öljyä käytetty.
Onko kyllä melkohämärää toimintaa jos ei öljyä kuitissa mainita.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 931
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #54 : 05.06.2016, 19:00:13 »
Pääkaupiunkiseudun merkkihuolloissa aivan normaalia jo vuosien, ellei vuosikymmenten ajan. Joskus saa todella vääntää, että kuittiin ja huoltokirjaan saa merkinnän mitä öljyä on käytetty. Mielestäni se jälkimmäinen on vielä tärkeämpi, sillä ainakaan itse en huoltokuitteja mukana kuljettele.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 864
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #55 : 05.06.2016, 22:04:30 »
Sama kokemus, eivät välttämättä merkkaa mitä öljyä laittavat vaikka etukäteen pyydät (poikkeus Vantaan Autokorjaamo ja Mäkelän Kone).

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #56 : 06.06.2016, 19:32:25 »
Äskettäin käytetyn THP-moottorisen käyttöauton hankkineena olen kahlannut läpi keskusteluketjuja sekä tällä foorumilla, että kansainvälisillä sivustoilla ja yrittänyt muodostaa käsitystä moottoriöljyn laadun vaikutuksesta imusarjan tukkeutumiseen että imukanavien tervaantumiseen. Ei ole auennut. Ei ole oikein avautunut myöskään perustelut siitä, että miksi 0w-30 -öljy olisi parempi THP-moottorille kuin 5w-30. Kuitenkin kummassakin viskositeetissa on saatavana luokitukset täyttäviä tuotteita, joten olisi kiva kuulla jotenkin uskottavat tekniset perustelut suositukselle. Kaikki me osaamme niitä susoituksia lukea ja niistä numeroista vääntää, kukaan vain ei ole vielä kertonut että miksi toinen on parempi kuin toinen.

Ihan näin järkeilypohjalta olen tullut sellaiseen tulokseen, että THP- moottoreissa voisi olla järkevää käyttää longlife-luokiteltuja öljyjä, joiden tuhkautuminen on mahdollisimman pientä. Alun perin tarkoituksena on estää hiukkassuodattimia tukkeutumasta, joten sama ominaisuus todennäköisesti vaikuttaa myös siihen, kuinka hanakasti öljysumua tarttuu imukanaviin ja imuventtiileihin ja tervaantuu niihin. Ihan omalla riskillä olen omassa ihmiskokeessani päätynyt käyttämään Totalin w5-30 Ineo Quarz ECS-öljyä. Katsotaan kuinka käy. Pakko vaan kokeilla, kun kuitenkin enimmäkseen kaikki keskittyvät ihailemaan ongelmaa, eivätkä niinkään miettimään asioita, joilla siihen voisi vaikuttaa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #57 : 06.06.2016, 20:07:40 »
Nyt mennään taas niin paljon öljykeskuteluun, mutta menkööt.
0w30 ja 5w30 öljyillä ei ole samaa luokitusta.
PSA:n hyväksymä 5w30 öljy on luokitukseltaan, B71 2290. Se on ns. low-SAPS eli suunniteltu euro 5 dieselkoneille tuhkaamattomana öljynä.
Uudempi 0w30 täyttää luokituksen PSA B71 2312, Se on myös ns low-SAPS öljy. On suunniteltu euro 6 normimoottoreille, mukaan lukien urea järjestelmien käyttö, täyttää siis vaativammat luokitukset.
Lainaus jostain öljyesitteestä:
"the standard also requires improved cold flow properties to reduce hydrodynamic friction of the oil, in order to obtain fuel economy benefits especially when the oil is cold. This extra requirement for cold flow properties allows excellent oil flow at start up, faster oil pressure build up, faster revs raisings and faster operating temperature reach. This type of low viscosity lubricant allows fuel consumption reduction and therefore reduces greenhouse gases (CO2) emissions."

Ihan esimerkkinä öljynpaineella toimiva jakoketjunkiristin. Kun lyöt auton käyntiin -30 pakkasesta niin öljy ei paljon liiku, no  mitä tapahtuu kun kiristin ei toimi... Ajotus menee pieleen, ainakin. 0w öljyllä parempi kylmäjuoksevuus -> jakopäänkiristin toimii paremmin pakkasella

Lopputulema: 5w30, B71 2290 ei täytä enää nykyään THP:n (tehtaan) öljyvaatimuksia, 0w30 nimenomaan kehitetty vähentämään tiedossa olleita ongelmia.

Mitä termi "longlife" tarkottaa? Se on vain VW konsernin nimitys pitkälle vaihtovälille...
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
  • 508 SW THP 156 Active -11
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #58 : 06.06.2016, 21:51:08 »
Kiitos buusballe vastauksesta, kyllähän tässä juuri thp-ongelmia pohditaan, mutta sieltä öljylaadun kautta. Ja ymmärsit aivan oikein, että longlife-termillä tarkoitin pitkän vaihtovälin öljyjä ylipäänsä ;)

Nuo on toki ihan selkeitä juttuja nuo kylmäominaisuudet ja kiristimiin ja muihin paineella toimiviin järjestelmiin liittyvät jutut. Mutta se ei edelleenkään selitä imusarjan ja imukanavien karstoittumista ja se on kuitenkin käytännössä pahempi ongelma kuin kovat pakkaset.

Jos tarkkaan lukee aikaisemman viestini, niin totean siinä, että sekä 0w- että 5w- viskositeettisistä öljyistä löytyy luokitukset täyttäviä tuotteita. En siis puhu samasta luokituksesta. Kiinnostavaa olisi tietää, millainen vaikutus viskositeetilla on tukkeutumiin kanavissa, mutta siitä ei taida olla oikein tietoa olemassa.


buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #59 : 06.06.2016, 22:23:45 »
Mutta tosiaan se longlife termi on VW juttu. Onhan jo Peugeot 206 vuonna -98 ollut 30tkm huoltovälillä, mutta ihan perus 5w40 "kura" sinne käy, eikä tarvii mitään erikoisia öljyjä.

Luulisin että viskositeetillä ei ole suoraa vaikutusta karstoittumiseen, vaan muulla öljyn lisäaineistuksella. Karstoittuminen on kaikkien suoraruiskujen ongelma, mutta THP 150/156:ssa esim. huonosti toteutettu huohotus/EGR pahentaa ongelmaa.

Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97