Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 28053 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koivila

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #60 : 07.06.2016, 12:53:31 »
MNiin palaan alkuun. Itse en näitä hommia hirveästi ymmärrä mutta kun Laakkonen käyttää Castrol 5-30 Magnatec ja Länsiauto Neste 0-30W, niin minäkö vastaan siitä että moottori karstottuu ja nykii ja venttiilien puhdistusta ei tehtykään ?   Kummaa touhua...    :P

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #61 : 17.06.2016, 15:03:40 »
Tuo luokituksen muutos on tullut uuden THP165  EURO6 moottorin myötä. Se ei toki tarkoita sitä etteikö vanhempaan EURO5 moottoriin voisi laittaa 5W-30 C2 -luokan moottoriöljyä, jota siihen alunperin on suositeltu. Kyse on enemmänkin päästövaatimuksien täyttämisestä kuin itse moottorin voitelusta.
Näin henkilökohtaisesti luulempa, että nämä uudet moottoriöljyt taitavat sinällään pahentaa ketjujakopään ongelmia. Jakopään kannalta paras voiteluaine olisi nuo perinteisemmän moottoriöljyt. 0W luokan öljy kun valuu autoa pidempään seisottaessa herkemmin sieltä kiristimestä ja kanavista pois, ja seurauksena on kylmäkäynnistyksessä kuuluva kolina. Tästä kolinasta ei sinällään vielä ole mitään haittaa.
Miksi sitten jakopää kuluu, niin paljon, että nokkien ajoitus muuttuu liikaa. Suurin syyllinen siihen on muovisten ohjaimien kuluminen, joihin varsinkin nokkien vetopuolen ketju hankaa. Ei niinkään itse ketjun metallisten lenkkien tai ketjupyörien kuluminen.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #62 : 17.06.2016, 22:35:40 »
Tuo luokituksen muutos on tullut uuden THP165  EURO6 moottorin myötä.

Nimenomaan, eli siinä yhteydessä kun on haluttu päästä eroon mm. jakoketju ongelmista... Eli kyllä sitä öljy suositusta on osittain juuri sen takia vaihdettu. Toki syitä on varmasti muitakin.

Ei se öljy sieltä kiristimestä mihinkään valu sen takia että olisi 0w öljyä.
Kyllähän se jako muuttuu jos ketju on monta milliä pidempi kuin pitäisi olla. Ketjun lenkit nimenomaan venyy minun käsityksen mukaan... Oletko nähnyt minkälainen lastenpolkupyörän ketju se on? (tai siis polkupyöränketju on paksumpi)

ja edelleen korostan sitä että jos tämän suositusmuutoksen jälkeen vanhassa 156thp:ssa käytetään 5w30 öljyä, tehdas takuu ei korvaa moottorikomponettien takuita! Toki takuun jälkeen (jos ei jälkitakuitakaan halua himoita) niin saa käyttää mitä öljyä vain haluaa.
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #63 : 18.06.2016, 03:18:20 »
Olisiko sinulla esittää jotain todisteita väitteesi tueksi, että alkuperäinen öljyluokitus THP156 EURO5 -päästönormien mukaiselle moottorille on kumottu tällä uudella EURO6 moottorille tarkoitetulla luokituksella, ja kielletty käyttämästä vanhan luokituksen mukaista öljyä?

Tuohan on aika vakavan oloinen väite, ja jos noin on, niin täytyy asia ottaa heti puheeksi huollon kanssa. Silloinhan he ovat laittaneet aika moneenkin moottoriin väärää öljyä, ja ovat siten korvausvastuussa.

Sinällään jos öljystä keskustellaan, niin viskositeetti on vain yksi asia liittyen öljyn valintaan. Öljynhän tulisi viskositeetin lisäksi täyttää valmistan muutkin vaatimukset, jotta se olisi autolle soveltuva.  Nykyöljyjen perinteisiä lisäaineita on jouduttu muuttamaan kiristyneiden päästövaatimusten johdosta. Sikäli kun itse olen asiaan perentynyt asia on aiheuttanut melkoisia haasteita öljyjen valmistajille. Vanhalle TU -moottorillehan ne ovat täysin väärä valinta.


buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #64 : 18.06.2016, 10:42:14 »
Tässä on ainakin kuvakaappaus valmistajan öljysuositustaulukosta, joka on viimeksi päivitetty 29.3.2016.

Eli vapaasti hengittävissä EP moottoreissa 5w30 on sallittu. Samoin vapaasti hengittävissä EB moottoreissa on löyhempi öljyvaatimus.

EP:moottorieissa C-kirjan moottorityypissä tarkoittaa Euro5 normia, F-kirjain Euro 6 normia. Ilman lisäkirjainta oleva on Euro 4, D:n yhtydessä on aina turbo.


Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #65 : 27.06.2016, 10:21:05 »
No nyt on omatoimisesti vaihdettu 0W-30 B71 2312 -luokituksen mukainen moottoriöljy. Mitään vaikutusta sillä ei ollut muutaman päivän seisoneen koneen käynnistyksen yhteydessä kuuluvaan kolinaan. Autoa käytin keväällä Laakkosella, jossa se oli yön yli. Kuulemma moottorin käynnistysäänet ovat normaaleja ja autossa on jo tehtaalla asennettuna nuo uudet "paremmat" jakopään osat. Kyselin, että voiko jakoketjun kulumaa tarkistaa mittaamalla kiristimestä. Tai mahdollisesti avata venttiilikoppa. Vastaus oli tyypillinen nykyajan Peugeot -takuu, eli hiljaisuus...
Oikeastaan hävettää käynnistää auto autohallista, kun se koko halli kaikuu kolinasta. Lämpimänä käy kyllä siististi. Käytössä ei ole mitään moitteita. Moottori vetää hienosti ja on taloudellinen maatieajossa. Mutta kokonaisuuden huomioiden en enää 30 vuoden Peugeot autoilun jälkeen jatka ko. merkillä. Tosin syy on enemmänkin surkea takuuasioiden käsittely ja asiakkaan nöyryyttäminen.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #66 : 27.06.2016, 14:37:40 »
^ Vaihda korjaamoa..

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #67 : 27.06.2016, 18:54:32 »
Nuo uudet jakopääromppeet kestää vielä vähemmän mitä edelliset.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #68 : 27.06.2016, 21:29:26 »
Nuo uudet jakopääromppeet kestää vielä vähemmän mitä edelliset.

Mihin tämä väite perustuu?
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Pesonen

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #69 : 28.06.2016, 16:48:23 »
Moottorihan on sinällään ihan hieno peli. Mutta kuten tuosta hieman yläpuoleltakin öljysuosituksen yhteydessä huomaa, niin aika lailla jakoketju ongelma on levinnyt ns. käsiin.  :'(. Ilmeisesti asia ei ole enää minkään tahon hallinnassa.

Jamo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 178
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #70 : 28.06.2016, 17:50:54 »
Hyvä kuitenkin muistaa että nämä jakopään ongelmat eivät koske THP200/205 moottoreita, koska noissa moottoreissa on ollut tehtaalta lähtiessään jo eri jakopään kilkkeet, ja moottori eroaa muiltakin osin paljon tuosta 150/156/175 versiosta, mm. huohotus ja imusarja on eri tavalla suunniteltu.
508:sia ei ole 200hv versiolla ole ikinä valmistettu, että sinänsä menee hieman off topic.

Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 405 Mi16

Late

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 281
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #71 : 02.07.2016, 13:42:02 »
Mihin tämä väite perustuu?

Tiedän monta autoa jolla ei ole päästy enään kuin 17tkm. Eli mikään ei ole ainakaan parantunut jakopäässä vuosien varrella.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 263
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #72 : 02.07.2016, 18:17:09 »
Vuosien varrella? Eihän tuo uusi jakopää ole ollut kuin reilun vuoden olemassa....
Nykyisin: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW 1,6 VTI 120 -08 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA: Peugeot 308 II SW 1,2 Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 931
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #73 : 02.07.2016, 18:34:38 »
Kyllä noita THP165:sia on pääkaupunkiseudulla ollut pajalla jakopään ongelmien vuoksi jo ihan riittävästi, kun vielä huomioi ettei niitä nyt hirveitä määriä ole edes myyty. Oireet on ihan samat kuin ennenkin, syistä en osaa sanoa tarkemmin.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #74 : 02.07.2016, 18:44:41 »
Mikäs siinä uudessa jakopäässä on erilaista,pääseekö sillä miten paljon kilometrejä?