Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 53356 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto


Pitäisi vaihtaa 406:n iskarin yläkääntölaakeri. Onko iso homma, lähteekö iskarin alapää irti irottamatta ripustuksia ja teenkö itse vai vienkö pajalle?

Iskari lähtee tietyssä kulmassa irti mutta vetarit saattavat tulla jonkin verran  ulos ja näin myös laatikon öljyä vuotaa. Jos itse teet niin hommaan tarvitsee kunnolliset jousipuristimet. Jousi puristetaan kasaan iskarisetin ollessa irrallaan autosta, ennen jousilautasen irroitusta.

Wili

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #1 : 26.05.2005, 08:11:21 »
Ei iskaria tarvitse ottaa pois kokonaan jos kääntölaakerin vaihtaa. Kun auto on vielä maassa jousipuristimet paikoilleen, kallistuksen vaimentajan tanko irti iskarista ja yläpään ruuvien löysäys. Auto ylös, rengas pois ja ruuvit kokonaan irti. Laakeri mahtuu tulemaan pois vaikka alapää on kiinni, ainakin omassani. Kyllähän sen iskarin voi kokonaankin ottaa pois. Kiinni se on yhden pultin puristus liitoksella ja lisäksi johtojen irroitus.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #2 : 23.08.2005, 08:53:02 »
Mun kohdalla katsastusmies käski korjaamaan. Nosti keulan ilmaan ja käänteli ohjausta laidasta laitaan. Apukuskin puolella jousen kääntyminen yläpäästään takerteli, joten käski korjata. Kummasti keveni ohjaus, kun tuon laakerin vaihtoi.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #3 : 26.08.2005, 02:02:28 »
Lainaus käyttäjältä: anssitt
Sen verran vielä kommenttia, että maalaisjärjellä tuntuisi siltä, että jumittava laakeri aiheuttaa pahimmillaan sen, että pumpun on jatkuvasti tuotettava maksimipainetta. Elikä jumittavilla laakereilla suoraa ajaminen maantiellä on kuin kääntäisi rattaita paikallaan asfaltilla ehjillä laakereilla. Ei kai mikään pumppu tuollaista jatkuvaa rasitusta voi kestää.

Ohjausakselin hydrauliventtiilissä on vapaa kierto. Käännettäessä ohjauspyörää (venttiilin sisäosa johon ohjausakseli kiinnitetty ristinivelellä kiertyy) jolloin osa nestevirtauksesta ohjataan tehostinsylinteriin.

Käännettäessä renkaat johonkin kulma-asemaan ja päästettäessä irti ohjauspyörästä sisäosan kiertymä/jännitys poistuu ja neste kiertää jälleen vapaasti.

Tyypillisesti suurin hydraulipaine järjestelmässä vallitsee välittömästi kun renkaat tulevat käännetyksi jompaankumpaan ääriasentoon.  

Myös ajoneuvon ohjauspyörän kääntö 'paikallaan' ja varsinkin toisen puolen renkaan ollessa vasten katukiveyksen reunaa nostaa hydraulipainetta enemmän kuin pienessä liikkessä. Katukiveyksen 'reunaa vasten kääntö' voi jopa rikkoa hammastangon kiinnityksen apurunkoon - ts. hammastangon kuoren alumiinivalu voi kiinnityskorvakkeen kohdalta murtua.

Vialliset yläkääntölaakerit eivät siis sinällään nosta hydraulipaineita, vaikka ohjaus onkin jäykempi.

Mainitsemasi tilanne on kuitenkin mahdollinen ajoneuvoissa joissa akselilinjaus on jostain syystä pielessä, tällöin autoa joudutaan 'ohjaamaan suoraan' l. ohjauspyörää joudutaan hieman kääntämään ja 'pitämään käännettynä' jompaan kumpaan suuntaan.  

em. kaltainen ajoneuvo siis ns. 'puoltaa'.

Seurauksena saattaa olla mm. huomattavasti korkeampi tehostinöljyn (ja pumpun) lämpötila (myös laakerin), pumpun kavitoidessa laakerikuormitus myös syklinen.

harza

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #4 : 15.10.2005, 14:11:40 »
Suhteellisen helppo homma. Jarrusatula pois ja jarruletkut iskarin kiinnikkeistä irti. Satula kannattaa sitoa kiinni esim. nippusiteillä ettei se  roiku pelkästään letkun varassa. Koiranluun (kallistuksenvakaajan yhdystanko) iskunvaimentimen puoleinen pää, raidetangonpää ja alapallo irti. Sen jälkeen iskarin yläpäästä kolme pulttia irti ja tolppa ruuvipenkkiin kiinni. Jousenpuristimilla jousi kasaan. Iskarin mutteri auki ja sitten onkin laakeri käsissä.

Homman voi tehdä myös irroittamatta pyörännapaa laisinkaan, mutta omasta mielestä työläämpi homma. Omassa oli iskunvaimennin navassa aika napakasti kiinni...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #5 : 15.10.2005, 17:12:08 »
Lainaus käyttäjältä: rambi
Korjaamo oli sinänsä halpa,ehkä halvin mitä näiltä nurkilta löytyy mutta laakeri maksoi 65.- kpl,tuli itelle myös yllätyksenä kun siellä yleensä varaosien hinnat samat tai pikkasen kalliimmat kuin motonetissä,nyt ero oli kolminkertainen..

'Aika kallis' laakeri, sillä SKF:n laakerin hintataso Knuutilassa, Motonetissä jne. luokkaa n. 25 eur.

Knuutilassa
22168   Etujousituksen yläkääntölaakeri ranskal. 21.80 €
 
Motonetissä          
406 Etuiskarin ylätukilaakeri . . .  18-1804    23.50 €

Kenties vaihtaneet autoosi myös jousijalan korikiinnityskumin?

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #6 : 16.10.2005, 09:44:53 »
Mulla katsastuksessa auto oli nosturilla ja etupyörät ilmassa. Sitten inssi käänteli ohjausta laidasta laitaan ja totesi, että jousi ei käänny yläosastaan vapaasti. Kurkkasin itsekin ja huomasin selvästi, että jousi kääntyi yläpäästään nykäyksittäin. Kuten jo joskus aiemmin oli puhe, ei mulla auto puoltanut mihinkään, vaikka laakeri oli pahasti jumissa (ohjaus keveni huomattavasti laakerin vaihdon jälkeen).

Täytyy varmaan ottaa tavaksi tuo jousen yläpään kääntymisen tarkkailu. Vaikka sitten aina renkaiden vaihdon yhteydessä.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #7 : 19.06.2006, 16:13:56 »
...voivatko nämä jäykät laakerit aiheuttaa mitään vikoja tai vastaavaa?

suuremmat ohjausvoimat = suurempi rasitus mm. raidetankojen niveliin ja ohjausvaihteeseen = kasvaneiden rasitusten alla olevien komponenttien nopeampi kuluminen.

Tarpeeksi jäykäksi jumittuneet laakerit voivat poikkaista jousen. Tiedän tapauksen jossa näin kävi.

Kyllä ne kannattaa vaihtaa, sillä tarpeeksi huonoiksi menevät kääntölaakerit aiheuttavat sen, että auto jää kaartamaan käännöksen jälkeen eli ohjaus ei enää keskitä. Se on sen verran ärsyttävä ominaisuus, että mieluummin ajelee kevyellä ohjauksella. Ja niitä laakereita ei kannata merkkiliikkeestä ostaa vaan tarvikkeena saa ihan samaa SKF:n laakeria puoleen hintaan.

Juzu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #8 : 22.06.2006, 08:50:27 »
Sen kuulee auton sisälle kun kääntölaakerit on vaihtokunnossa. Paikalla käännellessä jousi tuumaa lähteä mukaan ja "paukkuu" irrotessaan. Itse vaihdatin molemmat ei-merkkiliikkeessä perjantaina. 2 kpl laakeri a' 30 e + työ 72 e= 132 e. Viescar-Kokkola arvioi hinnaksi 300 e.

Juurikin näin. Kaverin 406:een vaihdettiin nuo laakerit ja vanhat oli niin paskana et 2/3 kuulista suurinpiirtein puuttui. Ohjaus alko kummasti palauttamaan ja ihme puoltaminen loppui. Siihen nähden mitkä hyödyt tuolla saavuttaa niin ne todellakin kannattaa vaihtaa.

Ude

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #9 : 27.06.2006, 21:13:24 »
Ongelma:

Minunkin Pösön (406 GW Hdi -00  210tkm) ohjaus on puoltanut viime aikoina milloin mihinkin suuntaan ja olen miettinyt syytä siihen. Onneksi on tällainen paikka josta on usein löytynyt vastaus missä on mahdollisesti vika. Täytyy käyttää autoa lääkärillä.

Onkohan tämä laakerijutun kanssa tyypillistä, että paukkuminen on voimakkaampaa/yleisempää sen jälkeen kun autoa on roikotettu ilmassa? Vaihdatin autoon juuri uudet kesärenkaat ja sen jälkeen muutaman päivän ajan paukkui rattia kääntäessä. Joku viikko sitten käytin autoa hullossa ja muistaakseni senkin jälkeen kuului pauketta jonkin päivän. Lisäksi anoppi valitteli oman Pösön ohjauksen paukkeesta viime talvena juuri huollon jälkeen. Kokeilin silloin hänen autoa ja siinä pauke oli aikamoista verrattuna tähän omaani. Toivottavasti laakereiden vaihtaminen auttaa autoa kulkemaan suorassa.

Ratkaisu:

Käytin omaani (406 GW -00 210 tkm) lääkärillä vaihdattamassa ne laakerit. Ohjauksen puotaminen ja paukkuminen loppuivat. Osat 2 x 31,- eur ja työt 112 eur.

hannujuhani

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #10 : 30.06.2006, 12:59:58 »
Laakereiden vaihto ei ole ihan helppo homma. Jos joku tekee sen varaosineen jollain 150 eurolla, niin pitäisin sitä kohtuullisena. Olen nyt taistellut kaksi iltaa ja saanut toisen puolen vaihdettua. Ongelmia ovat aiheuttaneet:
- koiranluun irrottaminen joustintuen korvakkeesta, kuusiokolo meni sököksi ja tappi pyöri mutterin mukana. Lukkomutteri on tosi tiukassa.
- joustintuen irrottaminen jalustasta ja sekä sen saaminen takaisin paikoilleen. Jousi pitää puristaa kasaan, ennenkuin joustintuki mahtuu tulemaan pois jalustastaan ja menemään takaisin paikoilleen. Jalustan ja joustintuen sovitus on tiukka.
- tarvitaan tavallista parempi työkaluvalikoima esim. 18 millin hylsy, torx-tappi joustintuen yläpään irrottamiseen sekä 7 millin kuusiokoloavain (iskarin päähän), jotka eivät kuulu perussarjoihin
- monessa vaiheessa kaverista on paljon apua.

Homma oli kuitenkin tarpeellinen, koska laakeri oli ruostunut aivan sököksi, eikä ollut pyörinyt enää aikoihin. Samalla olisi ollut hyvä uusia laakerin alle tuleva lautanen, joka oli umpiruosteessa, mutta en ollut ynmmärtänyt sitä hankkia ja auto piti saada kuitenkin kasaan.

Toisen puolen laakerin uusiminen ei vaikuttanut vielä mitään ohjauksen keveyteen. Nyt kerään voimia toisen puolen remontointia varten.

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 144
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #11 : 30.06.2006, 19:15:03 »
Olen vaihtanut kahteen 406:eeni nuo laakerit. Homma mielestäni kohtuullisen helppo ja nopea. Tosiaan 18 millinen kiintoavain, torxi, asialliset jousipuristimet ja vapaavalintainen määrä asennusjuomaa tulee löytyä. Työtä helpottaa myös pallonivelen murtohaarukka. Viimeksi viimeviikolla vaidoin nuo laakerit.

Etupää molemmilta puolilta yhtäaikaa ylös (kallistuksenvakaaja ei kanita vastaan koiranluita irroittaessa). Fillarit pois, iskarin varresta kaksi 10mm pulttia pois, koiranluu irti yläpäästä, raidetangon pää irti, alapallo irti (murtohaarukalla), kun otta aalapallon ja raidetangon päät myös pois, iskarin poisotto helpottuu. Iskarin alapultti auki ja yläpultit. Sitten koko paketti tippuu alaspäin ja  nitkuttaa iskarin pois jalasta. puristimilla jousi kasaan (iskari on hyvä olla vaikka ruuvipenkissä niin helpottuu). Iskarista ylämutteri auki ja laakeri vaihtoon. Ja paketti takaisin kasaan päinvastaisessa järjestyksessä.

Ennen hommaa kannattaa ruiskutella kaikki pultit ja mutterit ja iskarin alapää CRC:llä sitä säästelemättä.

Mulla kävi myös niin että toisen koiranluun pultti oli niin jumissa, että hetken taistelun ja rumienpuhumisen  jälkeen otin kylmänrauhallisesti rälläkän tallista ja katkaisin pultin mutterin takaa ja hain uuden koiranluun. Maksoi 27e merkkiliikkeessä.

honkkis

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #12 : 19.07.2006, 20:18:17 »
Mäkin vaihdoin iskarinlaakerit viimeviikolla. Oli muuten jonkinverran hankalampi, kuin 405. Iskari ei mahdu pois pyöräkotelosta niin helposti. En tosin laiskuuksissani viittiny irrottaa raidetangon enkä alapallonivelen muttereita. Laakerit aivan sökönä: ruosteista moskaa, ja puolet hauleista tiellä tietymättömillä. Se kuusiokolo iskarin päässä on kyllä vitsi. En oo koskaan saanu sillä tavalla mutteria irti, vaikka neljät laakerit oon jo vaihtanut. (neljään eri pököttiin). Paineilmalla toimiva ruuvinväännin iskulla on kova sana.

Mutta, mutta... narisee vieläkin ja on vielä vähän jäykähkökin käännellä. Ei ainakaan niin paljon helpottanut kun oletin. Sitäpaitsi ei vieläkään palauta ohjausta täysin. Laakerin ala- ja yläpuoleelle tulevat kumiosat ottavat vastakkain ja hankaavat toisiinsa. Autolla ajettu iästään huolimatta(-96) 100 tuhatta ja kumit olivat kuin uudet. Silikonia ruiskutin kumeihin ihan huvin vuoksi ja auttoikin vähän. Aikaisemmin onnistui aina, tosin olivat 405. En ymmärrä mikä olisi voinut mennä pieleen, ei tuo iskarin yläpää nyt niin monimutkainen laitos ole. ???

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #13 : 19.07.2006, 20:45:18 »
Eihän laakerin alapuolelle tule kumia vaan peltinen kuppi ja kumi tulee sen alle jousta vasten. Näinollen ei pitäisi olla mahdollista, että kumit hankaavat vastakkain. Ja tosiaan pulttipyssyllä saa vaivattomasti auki sekä iskarin yläpään mutterin että koiranluiden mutterit.

Juzu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #14 : 18.08.2006, 19:29:42 »
Auto: 406 HDi GW 2001.

Autolla ajettu 95 tkm ja nyt pelkääjän puolen kääntölaakeri (se siellä jousen yläpäässä ?) takertelee. Miten moista rasvataan, ja onko siitä ylipäätänsä jotain apua ennen vaihtoa ? Oireena siis jousen takerteleva kääntyminen renkaita käännettäessä.

Sanon nyt oman mielipiteeni tähän asiaan. Joustintuen yläpään laakerin rasvaus, edes yrittäminen ei mahda olla kovin järkevää koska tällöin saattaa laakerin tiivistys vaurioitua ja lika pääsee sinne sisään lyhentäen laakerin käyttöikää. Eihän näitä ole yleensäkkään edes suunniteltu rasvattaviksi.