Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 54162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #210 : 11.12.2014, 16:35:55 »
Itse ostin parin hylsyn setin missä oli 2 erikokoista juuri tuohon käyttöön soveltuvaa kärkeä, BGS oli merkki ja noin 10 maksoi. Kattaa PSA:n tuotteet ja monet muut, turhempaakin on tullut hankittua...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #211 : 11.12.2014, 18:18:40 »
Kerta-asentajan harvoin kannattaa ostaa täydellistä mallikohtaista korjaamovarustusta, seuraava auto on todennäköisesti eri mallinen.

Jos PSA tuotteessa 'pysyy', niin tuo(kin) työkalu soveltuu moneen muuhunkin malliin.

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #212 : 29.12.2014, 11:00:58 »
Onkos kukaan suorittanut tutkimusta noitten yläkääntölaakerien kestoiästä? Omaan on vaihdettu 3 vuotta ja about 60tkm sitten laakerit. Epäilys olisi, että laakerit on tiensä päässä, kun ohjaus jää pikkasen puoltamaan käännöksen suuntaan. Silmämääräisesti rengasta kääntäessä kääntyy jousen yläpää pienellä viiveellä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #213 : 29.12.2014, 12:48:49 »
Mulla kesti 8 vuotta 406:ssa, juuri vaihdoin toiselle puolelle uuden. Toinen puoli on vielä ehjä, samaan aikaan 8 vuotta sitten vaihdettu. Ainoa osa (jos ei polttimoita, suodattimia tms. lasketa), jonka on joutunut samaan autoon kahdesti vaihtamaan autoiluhistoriani aikana.
Mutta täysin samat ylälaakerit 605:ssa ovat edelleen alkuperäiset 23 vuoden ikäiset.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #214 : 29.12.2014, 13:29:49 »
Onkos kukaan suorittanut tutkimusta noitten yläkääntölaakerien kestoiästä?

En varsinaisesti tutkimusta mutta SKF:n ei mielestäni kestä yhtä kauan kuin originaalit. Tai sitten laakeripesä on ollut sen verran ruostunut että se lyhentäisi niiden ikää. Olen kyllä aina kaapinut pesän puhtaaksi vaihdon yhteydessä mutta voihan tietty pinnassa olla jotain "aaltoilua" kun ovat n. 10v vanhoja.

Tuli mieleen vielä jousipuristin keskustelu. Ostin aikoinaan muistaakseni IKH:n puristimet, ne on pitemmän puoleiset joten yltävät hyvin 406:n jousiin. Ja 1/2" jatkovarsilla saa helposti mutterinvääntimellä kiristettyä kunhan käyttää wobler jatkoja, siis pallopäisiä. Niillä voi helposti vääntää 10 asteen kulmassa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #215 : 29.12.2014, 17:39:02 »
En varsinaisesti tutkimusta mutta SKF:n ei mielestäni kestä yhtä kauan kuin originaalit.

Marmorilta originaalit niin saat myös SKF:än laakerit. SASIC pakatuissakin on ollut SKF:n laakereita ja ei ole laadussa ollut valittamista. Jostain syystä (ylempänä ja paremmin koteloitu?) 605 mallissa kestävät pidempään, kuin 406 mallissa.

salmiv

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #216 : 01.01.2015, 07:16:51 »
Auto: 2004 406 GW 1,8.

Tämä on jo niin pitkä ketju, että vastaus kysymykseeni saattaisi jostain jo löytyä, mutta kysyn kuitenkin. Katsastusmiehen mukaan omassa kotterossani nuo laakerit ovat vaihtokunnossa, joten kyselin vaihtotyön hintoja. Ihan kohtuullisia tarjouksia olen saanut, mutta erään fixus-korjaamon hepun kanssa ryhdyin väittelemään ohjauskulmien säätötarpeesta. Hänen mielestään kulmat pitäisi etutolppien irrotuksen jälkeen säätää, kun minusta taas ei, kun ei kerran niveliin kosketa. Mitäs mieltä täällä ollaan?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #217 : 01.01.2015, 07:33:41 »
Ohjauskulmissa ei ole säätötarvetta joustintukien irroittamisen/asentamisen jälkeen, kun joustintuki irroitetaan nivelistään. Ylälautasen korikiinnitys asettuu samaan kohtaan, kaikissa geotmetrisissä suunnissa.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #218 : 10.01.2015, 22:37:56 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi 90.

Vaihdoin etujousten ylälaakerit (SKF). Kun kääntelin sitten pyöriä, ei uusi laakeri nöyrästi pyörinyt vaan nytkähdellen. Arviolta 10 astetta sai kääntää että laakeri nytkähti. Oliskohan vaan uutuuden jäykkyyttä? Samassa remontissa uusin kanssa yläkumit ja oikealla puolella kumi  "ohjasi" alapallonivelen noin 5-10 cm ulemmaksi tukivarressa olevasta kiinnityskohdasta! Olikohan uuden kumin linjaus pielessä. Puskin sitten vaan voimalla nivelen reikäänsä, eiköhän iskarin varsi sen verran kestä vääntöä.

Tämä ilmiö saattaa kanssa johtua jousen kierteisyydestä, oikea ja vasen jousi, samoin yläkumit on samanlaisia, eli eivät ole peilikuvia toisistaan. Näin se oikea vääntäisi enemmän ulospäin?

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #219 : 12.01.2015, 06:11:04 »
Kyllähän se näin oli, että kääntölaakerit olivat tulleet tiensä päähän. Kesto oli 3 vuotta ja noin 100000km.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #220 : 12.01.2015, 12:36:29 »
Sama juttu vasemman puoleisessa laakerissa, alta 100 000km ja jumittui. Olisko SKF:llä otettu vähärasvainen linja?

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #221 : 26.07.2017, 00:01:23 »
Vaihdoin kääntölaakerin toiselle puolelle molempiin 406:iin. -97 -malliseen olin vaihtanut kääntölaakerin v.2006, jolloin en vaihtanut ylätukikumia vaan pelkän laakerin. Laakeri kesti 11v., pitkä kestoikä selittyy vaihdetun laakerin ruostesuojauksella (Dinitrol ML) ja asennuksessa laitoin vielä runsaasti vaseliinia laakerin ympärille. Laakerissa oli vielä selvästi Dinitrol-pinta näkyvissä, laakerin ruostuminen ja hajoaminen oli alkanut kohdasta, jossa ylätukikumi oli ruostunut murusiksi jättäen laakerin ilman suojaa. Laakeri on hyvä ruostesuojata, koska se hajoaa nimenomaan peltikuoren ruostuessa ja veden päästessä laakeriin. Ilman mitään suojauksia ja rasvauksia kestoikä voi hyvinkin olla vain 5 v.

Saksan tuontiautossa vm.2001 oli varmaan Suomen vanhin kääntölaakeri, kun oli alkuperäinen 16 v. vanha. Kestoiässä näkyy auton ensimmäisten 10-vuoden Saksan olosuhteiden vaikutus. Kun ostin auton, oli alusta täysin ruosteeton viimeistä pulttia myöten.

Mielestäni kääntölaakereiden lyhyt käyttöikä on täysin tehtaan tarkoituksella suunnittelema ominaisuus, keski-euroopassa laakerit kestävät sopivasti vähintään auton suunnitellun käyttöiän ja pohjoismaisia olosuhteita ei suunnittelussa ole tarvinnut huomioida. Sama on vaikka 405/206/306 taka-akselin laakeroinnissa, kestoikä on keski-euroopassa täysin riittävä, Suomessa ei. Laakerointi taitavasti suunniteltu kestämään riittävän pitkään, mutta ei liian kauan.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #222 : 13.08.2017, 16:44:20 »
Juu eihän nuo mahottomia kestä mutta koskaan en oo uusinu muuta kun pelkän laakerin ja jouset/iskarit jos tarvetta. Huolellinen putsaus vaan teräsharjalla ja osat nippuun huolella niin hyvin on pelittäny. Onneks tuo on ns helppo remppa kun koko tolppa tulee alas ja jos ei saa iskaria helposti pois pyörän-navasta niin tulee se navan kanssakki melkeen samalla vaivalla pois. Yleensä puran kuitenki pelkän iskarin jousineen ja yläkilkkeineen alas mutta loppukeväästä piti uusia alapallotki samalla niin otin koko paketin pöydälle niin oli mukavampi työstää menemään!