Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 54165 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #30 : 09.08.2007, 15:11:44 »
vm.00 183tkm ajettu ja eilen vaihdoin kääntölaakerit. Vänkärin puoli oli totaalisen loppu ja hilut tippu kentälle kun otin auki. Oireita oli suuntavakavuuden puute ja napse renkaita käännettäessä. Katsastusmies vielä varmisti ongelman syyn.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 066
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #31 : 01.02.2008, 10:22:40 »
Mulla oli se laakeri ihan palasina, kun otti iskarin pöydälle niin kuulat vaan lenteli ja ne laakerin metalliosat ruostuneet ihan puhki. auto oli tuolloin 6v vanha ja 217tkm ajettu.

Alkuperäinen laakeri oli yllättävän lyhytikäinen, kesti vain ~75 tkm ja 2,5 vuotta.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #32 : 01.02.2008, 16:02:58 »
Laakerin ala- ja yläpuoleelle tulevat kumiosat ottavat vastakkain ja hankaavat toisiinsa. Autolla ajettu iästään huolimatta(-96) 100 tuhatta ja kumit olivat kuin uudet. Silikonia ruiskutin kumeihin ihan huvin vuoksi ja auttoikin vähän. Aikaisemmin onnistui aina, tosin olivat 405. En ymmärrä mikä olisi voinut mennä pieleen, ei tuo iskarin yläpää nyt niin monimutkainen laitos ole. ???

Eihän laakerin alapuolelle tule kumia vaan peltinen kuppi ja kumi tulee sen alle jousta vasten. Näinollen ei pitäisi olla mahdollista, että kumit hankaavat vastakkain.

Tuli askarreltua asian parissa. Vanhoissa 406:ssa ei todellakaan ole tuota metallikuppia laakerin ja jousen välissä. Ei nimittäin moista löytynyt. Ja kun asia vaivasi mieltä, tarkistin Service Boxista, joka varmisti asian. Kumiosat tuntuvat ottavan vähän vastakkain, mutta laakeri kuitenkin pyöri käsivoimin (jäykästi), vaikka jousi oli paikallaan pingottamassa. Uuden laakerin ja ylätuen kanssa jousi pääsi kääntymään kuitenkin  hienosti ohjausliikkeen mukana, joten ei taida tarvita stressata asiasta.

Toiselle puolelle ei ole vielä vaihdettu, eikä laakeri käänny sillä puolella ollenkaan (kuten ei tällä toisellakaan puolella aiemmin). Pelkään, että vaihdon jälkeen ohjauksen keskitys vähenee, kun ei ole jousipalautusta...  :D No vaihtoon menee kohta (yllättävänkin kevyt ohjaus ollut koko ajan, tehokas tehostus). Vanha laakeri oli todellakin ruostunut kappaleiksi, kuoretkin putosi monena osana pois paikaltaan.

Miten se jousi sitten liittyy siihen laakeriin? Kyllä kaikissa on se jousikuppi jousen yläpäässä johon laakeri istuu.

Laakerin vaihdossa kannattaa muuten huomioida että osat yleensä huomattavan pintaruosteen peitossa. Jotta uudelle laakerille saa hyvän istuvuuden sekä ylä että alapuoliseen osaan kannattaa osat hiekkapuhaltaa. Jos vaan kasaa suoraan ruosteen päälle niin lopputulos ei varmasti ole kovin pitkäikäinen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #33 : 02.02.2008, 10:35:17 »
Jousen päällä on se kuminen laippa, "centering cap", osa nro. 503141, jonka päälle tulee laakeri, ja laakerin päälle ylätuki. Alapuolinen kumi oli hyvässä kunnossa, ja ylätuen vaihdoin, joten mitään ruosteisia osia ei laakeria vasten jäänyt. Ylätuki oli sen näköinen, että vaihto olikin paikallaan.

Se teräskuppi ("Rest Cap" Nro. 503147) on tullut laakerin alle 406:een alkaen valmistenumerosta 07056, ja samalla se jousta vasten tuleva kuminen "centering cap" on muuttunut erilaiseksi, osanumeroksi 503142. Arvaisin, että tuo muutos on tapahtunut 11/97?

Siis jousi oli kumisella kupilla yhdistetty laakeriin? En ole tämmöistä rakennetta vielä nähnyt. Laakeri itsessään on ohut ja pelti kuorinen ja vaatii tuekseen rautaa molemmille puolille. Käsittämätöntä jos sitä ei siellä ole. Muutoksessa sitä rakennetta on jotenkin muutettu mutta se rauta on jousta vasten oltava aina. En ymmärrä miten sen olisi voinut muuten edes toteuttaa?

Ainakin tossa 96 mallissa johon laakerit vaihdoin kupit oli siellä. Valmistus ajankohtana 7056 tarkoittaa 03/96 eli aika alkupään autoista on kyse.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #34 : 02.02.2008, 16:54:37 »
'Kumisessa' kupissa metallipinta tapaa laakeria vasten eli kuppi on rungoltaan terästä ja päällä on kumivulkanointi, muttei laakerin asennusaseman kohdalla.

Niin eli rakenne on ihan samanlainen kuin uudemmissakin mutta tuotanto tms. syistä kumi ja metalli osa on erotettu toisistaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #35 : 02.02.2008, 21:44:09 »
  Kyllä muistaakseni se kuppi oli ihan joka puolelta kumia. Sisällä on voinut olla terästä, siitä en ole varma mihinkään suuntaan. Täytynee vielä tutkia "sillä silmällä" kun tuo toinen jousi+laakeri menee työn alle.

Lähinnä valumuotin valmistuksesta/valamisesta johtuvaa eli kumi mikäli sitä laakerin vastinpinnan puolella on ohut.

pugistix5

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #36 : 01.04.2008, 19:55:18 »
Nyt laakerit vaihdettu, toinen olikin pahan näköinen. (Ajettu 134 000 km. 7,5 vuotta.) SKF:n laakerit Ylöjärven Autotarvikkeesta, h. 57 e/pari.Työt saman kylän TB:llä, 1,5 h, 75 euroa.

Tobias

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #37 : 15.06.2008, 19:47:09 »
Tästä katastusmies pompautti. Oikean puoleisessa kuulema vika. No tulihan tuo purettua ja laakeri oli parhaat päivänsä nähnyt. Ruosteista moskaa ja yksittäisiä hauleja toisin sanottuna. Vaihtotyö vei aikaa.. Aluksi kasaus siten että ylätukikumi ja laakeri paikoilleen autoon ja sitten iskaria ujuttamaan oikealle paikalleen. Muuten hyvä mutta loppuvaiheessa tuli huomattua että laakeri ei istukaan kunnolla pesässään. Uudestaan jousi kasaan ja irroitus. Tällä kertaa kokeilin pistää koko paketin kerralla kasaan eli tukikumi ja laakeri kiinni iskariin ja tämä paketti kiinni autoon. Hyvin toimi tämä konsti, kerrassaan mahtavasti meni paikoilleen.. Harmi vain kun en eka kerralla hoksannu tehdä hommaa näin. Auton puoltaminen oikealle ei kyllä hävinnyt, mutta se voi johtua toisesta kääntölaakerista joka odottaa vielä vaihtoa.

Vaihdoin samalla laakerin lisäksi myös uuden iskarin, koiranluun ja ylätukikumin. Toiselle puolelle pitäisi vaihtaa pian sama setti.

PS. Olkaa todella varovaisia jousipuristimien kanssa. Isälle kävi vahinko kun se meni tiputtamaan puristetun jousen lattialle parin kymmenen sentin korkeudelta. Jousi lähti ja lensi autotallin seinään ja toinen jousipuristin jäi seinään törröttäämään pystyyn.

Minkä malliset puristimet olivat käytössä?
Kokemuksesta tiedän, että jousien kanssa saattaa sattua pahastikin. Itselläni on kaksi kaksihaaraista puristinta, mutta en tiedä ovatko nekään täysin turvallisia.

Biltemasta ostetut. Kaksi koukkua per puoli eli yhteensä neljä koukkua puristimessa. Tuo paketin laukeaminen johtui pitkälle siitä, että yksi puristin oli vain toisesta päästä yhdellä koukulla kiinni. Isäntä ei oikein tajunnu että tuossa voi käydä huonosti jos ei puristimet ole kunnolla paikoillaan.

jukkath

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #38 : 10.04.2009, 10:45:36 »
Autolla ajettu 170 tuhatta ja katsastusmies talvella ilmoitti, että kääntölaakerit ovat tiensä päässä. Vielä silloin meni läpi, mutta kuulemma ensi talvena olisi mennyt kuulemma hylkyyn. No ei muuta kuin Motonetistä jousenpuristimet ja uusi tukikumi ja laakeri. Vanhat olivat päässeet huonoon kuntoon:

Vanha laakeri (vasen)
Vanha laakeri (oikea)
Uusi tukikumi ja laakeri

Kyllä tuon ohjeen, 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto, tavalla sain vaihdettua hienosti tavarat paikoilleen. Rauhallisesti tehden meni aikaa yhteensä vain pari tuntia.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #39 : 10.04.2009, 18:33:03 »
Kumma että tässäkin kohtaa vanhastaan hyväksi havaittua ja kestävää 205/206/305/306/307/309/405/505 malleista tuttua laakeria on pitänyt mennä muuttamaan niin että tämä uudempi rakenne ei kestä montaakaan vuotta kun laakerit on aivan hiluina. Olen purkanut yli 20v vanhoja pösöjen jousituksia joissa yläpään laakerit aivan ehjät ja ruosteettomat ja nyt 406:ssa 5v on maksimi toiminta ikä minkä voi taata.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #40 : 11.04.2009, 14:39:00 »
Valitettavasti kestävyys on samalla mennyt.

Kestää pidempään, kun vaihtaa sinne hydraamattoman (esim. Dupontin Krytox) rasvan, vierintä-elimeen pääsevä vesi tuon yleensä rikkoo.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 211
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #41 : 11.04.2009, 20:13:06 »
Kestää pidempään, kun vaihtaa sinne hydraamattoman (esim. Dupontin Krytox) rasvan, vierintä-elimeen pääsevä vesi tuon yleensä rikkoo.

Niin, minä en kyllä keksinyt miten sen vierintäelimen saa auki, pestyksi ja uudelleen rasvatuksi vaan näytti hyvin suljetulta vehkeeltä. Sitäpaitsi tuo homma pitäisi tehdä uuteen autoon, mutta uskon ettei halukkaita paljon löydy.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #42 : 12.04.2009, 13:40:22 »
Vanhoissa rakenne oli suojattu niin ettei sinne laakerille juurikaan vettä tai epäpuhtauksia päässyt, tämä uusi rakenne taas on lähes täysin avoin lialle ja kuralle, kun laakeri on vielä varmuuden välttämiseksi rakennettu n. 0.4mm paksun peltikuoren sisään ei tarvitse arvailla kauan tuo pelti kuori kestää. Toki hyvällä rasvakyllästyksellä elinikää saa jatkettua.

Hezekiel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #43 : 28.04.2009, 07:15:09 »
Omassa oli laakerit aivan yhtä puuta, eli yläpää ei kiertynyt lainkaan kun pyöriä käänteli. Vaihdoin laakerit vähimmällä mahdollisella purkutyöllä, eli tolpan yläpään pultit ja iskarin mutteri auki, jousipuristimet paikoilleen ja tunkkaus ylös. Kun puristimia kiristää tarpeeksi, laakerin saa ujutettua välistä pois. Iskaria, koiranluuta, pyörää, alapalloa tms. ei siis irrotettu missään vaiheessa. En nyt väitä että tämä olisi se oikein ja helpoin tapa mutta onnistuu kuitenkin. Vasta-alkajalta meni reilu tunti per puoli.
205 1.6 GTI 1988

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 748
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #44 : 17.05.2009, 21:44:27 »
Toinen tyssäsi siihen, että alapallonivel ei vaan suostunut irtoamaan meidän työkaluilla. Joku haarukka kuulemma tarvitaan. Tolppia irroittamatta ei laakerien ja tuki/kumikuppien vaihdosta tule mitään.

Palloniveltä ei tarvitse irroittaa. Tolppa mahtuu paikoilleen ja pois vaikka olka-akseli olisi autossa kiinni, muutama sentti pitää vaan puristaa jousta ääriasennosta kasaanpäin. Eli jos pyörillään ollessa laittaa puristimet pitämään jousta ja nostaa sitten ilmaan, niin tolppa mahtuu hienosti pois sekä paikoilleen. Eikä mitään muuta tarvitse avata kuin se tolppaa alapäässä pitävä kiristyspultti ja ylätuen ruuvit, sekä tietty kallistuksenvaimentimen pystytanko toisesta päästä.