Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 53385 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #45 : 17.05.2009, 22:31:03 »
Olin mukana pajalla vaihtamassa ylälaakereita, ja kyllä ilman pulttipyssyä olisi tullut vaikeuksia. Esim. käsipelillä tarvii avaimen ja torxin lisäksi ettei lähde pyörimään, pyssyllä ei sitävastoin lähtenyt pyörimään joku pultti. Suurimmat hidasteet tuli kyllä, kun vaihdettiin uudet jouset myös, kun noista jousirikoista ollut puhetta täällä ja vanhoista jousista oli maali kuorinut ja laakerit jumittanut pahimmillaan viime syksystä. Varattuja jousipuristimia oli vain 2 kpl ja ne oli liian lyhyet kun olikin oletettua pitempi vieteri vapaana.
Vaihdettiin siis ylätukilaakerit, niiden tukikumit, jouset sekä jouseen vastaavat kumit ja peltilautaset. Ja huom., jos Motonetin saldot näyttää lähellä nollaa niin tavaraa et varmasti saa ellei se ole kädessä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #46 : 18.05.2009, 09:57:56 »
Minulta löytyy nyt noita kääntölaakereita 18€/kpl ja Sasicin laadukkaan oloisia yläpään kumeja 35€/kpl siis alle tarvike hintojen jos joku on suunnittelemassa kääntölaakeri remonttia.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 553
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #47 : 19.05.2009, 23:10:31 »
Kuinka tämä yläkääntölaakerin vika vaikuttaa käytännössä? Tuleeko liikkeellä ollessa ajoon jotain ylimääräistä? Pitäskö suosiolla vaihtaa kumpikin kerralla? En osaa ajosta sanoa onko varsinaisesti mitään ylimääräistä, ei ainakaan selkeää vikurointia. Käytös ei silti tosin ole täysin priimakaan Pösöksi mitä se parhaimmillaan on. Pikkusen ehkä hakee ja meinaa vetää oikealle ja rattikin on oikealle kallellaan.

Oikean puoleinen laakeri on sökö, paukkuu paikallaan käänneltäessä ja jumittaa kun sitä kääntelee nosturille nostettuna ja takaa on jotkut tangot aavistuksen väljät. En muista oliko ne koiranluut vai jotku muut. Laakeri ja perän väljät tangot on menossa kuitenkin vaihtoon ja joka kantti suuntaukseen jahka saa ajan pajalle. Tahtoo olla vaihteeksi ruuhkaa tuolla vakiopaikassa
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC

Present time 2 x Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver and red

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #48 : 19.05.2009, 23:24:26 »
Kannattaa vaihtaa molemmat kääntölaakerit samalla kertaa. Jouset ja iskarit kannattaa tarkistaa. Jos aurauksensäätötangot väljät niin on silloin huono ajettava. Pyöränkulmiensäätö jos ajettavuudessa moittimista.
Peugeot 508 & Peugeot 607

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #49 : 20.05.2009, 08:04:53 »
Kuinka tämä yläkääntölaakerin vika vaikuttaa käytännössä? Tuleeko liikkeellä ollessa ajoon jotain ylimääräistä? Pitäskö suosiolla vaihtaa kumpikin kerralla?

Kääntölaakerien finaalioireet ovat "paukkuminen" käännellessä rattia erityisesti ajoon lähdettäessä. Lisäksi ohjaus jää satunnaisesti puoltamaan jompaan kumpaan suuntaan maantieajossa ja tuntuu jotenkin raskaalta. Molemmat laakerit pitää vaihtaa.

Paukkumista tai kolinaa aiheuttavat myös löysiksi kuluneet koiranluut edessä. Kääntölaakerien osittain kumista olevat suojakupit voivat silti olla käyttökelpoiset, kunhan ne putsaa ja hioo kunnolla. FL 406:ssa ei ole rakenteellista suojausta laakereille, joten viimeistään 200 tkm:ssa on vaihdettava. Ja jos remppabudjetissa on rahaa riittävästi, kannattaa vaihtaa jouset ja iskarit. Saattaapi jousista olla osa maaleista hilseillyt pois ja alkavaa ruostetta kehittymässä. Iskarit voivat olla kunnossa tai sitten ei.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 387
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #50 : 24.05.2009, 18:46:22 »
156300 km ajetun GW:ni alkuperäiset kääntölaakerit oikealta puolelta:



Minun autoni laakereiden ja jousien vaihdosta löytyy kuvia kuvagalleriasta.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2011, 12:08:55, kirjoittanut ToniL »
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   592 tkm

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #51 : 25.05.2009, 07:57:45 »
Toi on vielä tosi hyvä, ainakin kolmesta 97-98 autosta mihin olen vaihtanut ei laakeria enää ruosteen keskeltä juurikaan erottanut. Tai arkeologi olisi tarvittu osista selvän kuvan saamiseen.

Kaikille tiedoksi myös että minulta saa nyt noita laakereita 18€/kpl. SKF:n valmistama eli aivan alkuperäinen lakru, eipä noita taida kukaan muu valmistaakkaan.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #52 : 25.05.2009, 09:20:18 »
Ihan OK. Pappasportin laakerien kuulat tippuivat kaikki irti käteen otettaessa ja kehätkin olivat parista paikasta täysin hapertuneet ruosteesta.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #53 : 25.06.2009, 19:56:25 »
Ok. Omassani kääntölaakereiden vaihdon yhteydessä 156000 kilometrissä (joista suurin osa "etelän suolateillä") vaihdettiin myös jouset. Toisessa taisi olla alapäässä pientä pisteruostetta, toinen taisi vielä olla ihan kunnossa.

No nyt kun otit puheeksi nuo kääntölaakerit, niin tuommoiselta näyttivät meikäläisen pösön alkuperäiset laakerit. Jostain syystä kuskin puoli oli paremmassa kunnossa kuin apparin puoli, laakeri oli vielä kokonainen. Apparin puolelta puoliskot olivat jo irrallaan ja kuulat tipahtelivat jo iloisesti alas ja olihan tuo jo vähän ruosteessa... Uusi laakeri (SKF) näytti olevan paremmin suojattu kuin pösön alkuperäislaakeri.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 502
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #54 : 07.07.2009, 08:52:48 »
Omassa oli laakerit aivan yhtä puuta, eli yläpää ei kiertynyt lainkaan kun pyöriä käänteli. Vaihdoin laakerit vähimmällä mahdollisella purkutyöllä, eli tolpan yläpään pultit ja iskarin mutteri auki, jousipuristimet paikoilleen ja tunkkaus ylös. Kun puristimia kiristää tarpeeksi, laakerin saa ujutettua välistä pois. Iskaria, koiranluuta, pyörää, alapalloa tms. ei siis irrotettu missään vaiheessa. En nyt väitä että tämä olisi se oikein ja helpoin tapa mutta onnistuu kuitenkin. Vasta-alkajalta meni reilu tunti per puoli.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että miksi ähräätte irroitella alapäästä sitä ja tätä jos homma noinkin onnistuu? Vai onko tuo niinkuin "väärin korjattu"?

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 502
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #55 : 08.07.2009, 07:31:58 »
En ole vielä nähnyt, että yläpään pultit/iskarin mutteri olisi ruosteessa, vaikka on kuinka ajettu paljon ja suolassa, mutta kai niitäkin sitten on, tuossahan ei ole muuta irroitettukaan. Sitä, että ruosteisuus/ paljot kilometrit jotenkin vaikuttaisivat jousen kokoon puristamiseen ymmärrän vielä vähemmän. En viitsi puristimia ostaa kun ne maksaa enemmän kuin noiden vaihto pajalla, joten jää ainakin toistaiseksi kokeilematta, minua nyt vaan yleisesti kiinnostaa tehdä hommat helpoimman kautta.

Jake-71

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
  • 308 Sport 2,0 HDi 5-ov A -08, 206 1,9 D 5d -00
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #56 : 20.07.2009, 14:02:24 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 Executive (automaatti).

Tulipahan rimpuiltua itse nuo laakerit uusiksi. Kieltämättä jonkin verran rimpuilua vaati. Iskarin yläpultin koko oli yllätys, eli 21 mm lenkkiavain on syytä olla hollilla, samoin 7 mm kuusiokolo siihen iskarin päähän että saa pidellä vastaan. Voi olla ettei löydy kaikkien muidenkaan TI-asentajien pakista ellei tätä hommaa ole ennen tehnyt...

Muutoin ei onnistuminen ole kiinni kuin riittävän hyvistä jousipuristimista, tässä tapauksessa hienosti riittävät 2-kyntiset saa esim. Biltemasta huikeaan 13 euron hintaan. Sitten vain kiristämään jousta pakettiin, kannattaa uskoa heti alkuunsa että puristimia saa kiertää aika tavalla ennenkuin syntyy riittävästi tilaa yläpäähän jotta laakerit saa ujutettua välistä pois ja uudet tilalle. Itse irroitin lisäksi koiranluun yläpäästään, ainakin kuvittelin jousijalan putoavan näin hiukan alemmaksi. Muuta ihmeellistä hommassa ei sitten tarvittukaan, en silti ihan yksinkertaiseksi operaatioksi väittäisi, ei tosin ylitsepääsemättömän hankalaakaan ole.

133 000 km ajetussa -03 farkussa olivat vahnhat laakerit kyllä jo täysin valmiit, ja myös jumissa. Mutta kyllä nyt pyörii taas hienosti, katsastusmieheltäkin tuli kiittävä lausunto ja lupa antaa jellonan laukata taas vuosi muun liikenteen mukana.
Aiemmat jellonat: 505 familiale 2,2 Gti -92, 306 sedan 1,9 srdt -95, 406 Grw 2,0 -97, 406 GW 2,0 Exec. aut. -03

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #57 : 26.09.2009, 22:03:04 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, RFR).

Piti vaihtaa omaankin 406:n nämä laakerit tuon Aaken hyvän ohjeen mukaan. Hommassa meni tasan 2 tuntia, eli oli huomattavasti helpompi kuin alunperin oletin. Ensimmäisen kanssa meni 1,5 tuntia ja toisessa enää puolisen tuntia, kun heti suosista ymmärsi puristi jousen riittävän kasaan, enkä enää yrittänyt taistella kallistuksenvakaajaa irti. Niin ja olihan se autokin jo valmiiksi ilmassa.

Sen verran eroa Aaken ohjeeseen, että kallistuksenvakaajan tankoja ei tarvinnut ainakaan mun tapauksessa ottaa ollenkaan irti (enkä niitä kyllä ehjänä olisi saanutkaan). Vaikutusta voi olla sillä, että nostin auton pukeille niin että molemmat etupyörät roikkuivat ilmassa, jolloin kallistuksenvakaaja ei juurikaan pistänyt vastaan.

Purkaminen oli helppo homma. Tukikumit laakerin jäänteineen tulivat välistä melko helposti pois, kun iskarin varren painoi meisselillä riittävän alas ja kumia pois ottaessa painoi polvella pyörän napaa alaspäin, toisella kädellä veti jousta ulospäin ja toisella kumi moottorin puolelta jousta pois.

Kasaamisessa sai vähän otella. Tiputin uuden laakerin ensin yläpään "jousikuppiin" ja painoin iskarin varren suunnilleen laakerin tasalle. Sitten tukin ylätukikumin paikoilleen ja kiinnitin löysästi koriin kiinni ruuveilla. Sen jälkeen tarvittiinkin apumiestä ohjaamaan iskarin varsi tukikumin reikään. Helpointa tuo on tehdä pienehköllä meisselillä, joka sopii iskarin varren päässä olevaan kuusiokolon reikään. Nostin alatukivarresta tunkilla tolppaa ylöspäin, niin nosto hoitui rauhallisesti.

Hieman pelottavaa hommaa tuo on tehdä tuonne väliin, vaikka jousipuristimet olivatkin hyvän oloiset 2-kyntiset mallit (Biltema). Sormet on kyllä välittömästi poikki jos puristin lipeää väärässä kohtaa. Kannattaa kyllä käyttää jotain sopivia pihtejä sen ylätukikumin ja laakerin paikoilleen laitossa niiltä osin kun joutuisi sormia laittaa hankalaan väliin.
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #58 : 20.11.2009, 13:28:03 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi (automaatti-ilmastointi, 250 000 km).

Minäkin tein kyseisen homman pari viikkoa sitten. Irroitin ainoastaan kallistuksenvakaajatangon.  Sitten jouset kasaan, hyvin mahtui tulemaan, kun iskarin varren painoi alas. Molemmat laakerit olivat muuten aivan tohjona ja haulit irrallaan.

Takaisinlaitossa  on syytä tunnustella  käsin sekä taskulampulla sitä kääntölaakeria, samalla kun tunkilla nostaa jousitusta jarrulaikasta. Muuten on mahdollista, ettei laakeri asetu ihan paikalleen. On syytä myös katsoa jousenkiristimiä löysätessä, että jousenpäät tulevat koloihinsa. Itse laitoin siten, että yläjoustintuki kevyesti runkoon kiinni ja iskunvaimentajan  mutteri paikoilleen, kun laakeri lepää jousen ylälautasella. Sitten nostetaan tunkilla jarrulevystä ja samalla tunnustellaan laakeria, että se asettuu paikoilleen.

Minulla kuului alussa kaksi napsahdusta rattia käännellessä, kun jouset asettuivat paikoilleen, senjälkeen toimivat kuin unelma.

Tobias

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #59 : 26.11.2009, 16:18:23 »
Itsekin koitin aikoinaan vaihtaa nuita laakereita em. tavalla, eli irrottamatta iskareita. Työtä sekin vaati ja lopulta kun tarkastelin pienen peilin avulla että miten se laakeri asettui sinne niin huomasin että se ei istunut paikoilleen kunnolla. Lopulta sitten irrotin iskarit ihan kokonaan, jolloin laakereiden vaihtaminen oli helpompaa potenssiin kaksi. Muutenkin sai tehtyä paljon perusteellisempaa työtä, kun iskaripaketit olivat siinä työpöydällä. Suosittelen ehdottomasti iskaripakettien irrottamista kokonaan tuota laakerin vaihtoa varten, on se sen arvoista.