Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 53384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #60 : 26.11.2009, 23:17:37 »
Kyllä noitten laakerien vaihto on helpompaa kun ottaa iskunvaimentimet irti kokonaan ja vaihtaa pöydällä.Itse tein kyllä iskunvaimentimet yläpäästä irroitettuna mutta en toiste niin tee,liian hankalaa ja eikä meinaa saada kunnolla tiloihinsa. Itseltäni tuli haulit niskaan kun irroitin ja toinen kehä perässä. Molemmillapuolin sama homma.

Samalla laitoin vaseliinia noihin laakerien ulkopintaan jotta moskat pysyy kauemmin pois hauleista. Laitoinpa sinne sellasta ainettakin että varmasti ei ihan heti ruostu vaikka vettä meniskin. Tosin tarkoitettu abs jarruihin mutta soveltuu muuhunkin käyttöön. Nimeä en nyt muista mutta hopeista on väriltään.

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 387
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #61 : 17.04.2010, 18:45:43 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 ST Executive (148 800 km).

Oikealla puolella yläkääntölaakeri jumissa.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2010, 18:47:04, kirjoittanut Tonilind »
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   592 tkm

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #62 : 17.04.2010, 19:50:30 »
Auto: 2002 406 2,0.

Itse just vaihdoin, ei itsessään paha homma, mutta kallistuksenvakaajan pystytangon pultti jäi jumiin, jonka sitten vedin rälläkällä poikki. Noh, maanantaina uusi tanko tilalle. Onneks on 306 pihassa, peruskallio...

Kilometrejä 406:lla 135000. Kuskin puoli pelaa vielä, annetaan olla vaikka ens kesään...
« Viimeksi muokattu: 18.04.2010, 01:18:17, kirjoittanut Tonilind »
404, Expert, C5
2CV4

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #63 : 28.04.2010, 16:53:54 »
Auto: 1998 406 2,0 (XU10J4R).

Paikallisella korjaamolla oli työn hinta etujousien ja kääntölaakerien vaihdolle 180 e (3 h?). Jousipuristimia kun en omista, enkä 20 e rimpuloita halua käyttää, niin pystyykö tolppia irrottamaan ilman jousipuristimia?
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #64 : 28.04.2010, 17:48:19 »
Muistaakseni ei pysty irrottamaan ilman puristusta ainakaan helposti. Ellei sitten halua irrottaa alatukivartta korin päästä. Se tolppa tulee tukivarressa olevaan koloon (läpireikä siis) ja ilman kasaanpuristamista ei oikein ole tarpeeksi tilaa nykiä sitä ylöspäin.

Kyllä pystyy. Joustintuki irroitetaan olka-akselista sekä korista. Alatukivartta kammettava ts. painettava alaspäin, joustintuen irrottamiseksi.

Kuskinpuoleisen kanssa pitää olla varovainen ettei vetari luiskahda lootasta ulos, tulee osa laatikkoöljyistä pois.

Alatukivartta tai alapalloniveltä ei tarvitse irroittaa olka-akselista, eli veto-akseli ei pääse irtoamaan.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #65 : 28.04.2010, 22:02:52 »
Saa ne irti ilman puristusta. Voi joutua vähän koputtelemaan...ja sit auton perää päin kapeat ne irti toisistaan (iskarin ja sen alasysteemin).

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #66 : 15.06.2010, 16:49:51 »
Auto: 2001 406 2,2 GW Sport (EW12J4, 09/2001, 128 000 km).

Etupään yläkääntölaakerit vaihdettu tänään Pörhöllä (hitaissa käännöksissä alkoi kuulua "bonk"-ääni). Laakerit 126 e. Työ (2 h) 166 e.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #67 : 23.06.2010, 09:56:15 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 ST Executive (EW10J4, 12/2003, 138 000 km).

Maanantaina vaihdettu yläkääntölaakerit molemmille puolille, itse tekemällä. SKF:n laatikossa olevat laakerit 45 € paikallisesta tarvikeliikkeestä, jossa kaikki on hyllyssä toisin kuin merkkiliikkeessä. Tuo 2h työ on todella kohtuullinen! Usein käyttämäni korjaamon arvio, autodatan perusteella, oli paljon yli tuon.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun tällaista jousijalka hommaa tuli tehtyä ja paljon opin. Aikaa vierähti ensimmäisellä puolella tuplasti jälkimmäiseen, kun ymmärsi oikeat menetelmät. Ensimmäisellä kerralla ei tullut vedettyä aivan äärimmäisistä jousikierroksista kasaan, jolloin puristimista loppui kiristysvara kesken. Piti hakea kesken kaiken toinen pari lainaan. Kolmella puristimella, homma on paljon paremmin hanskassa kuin kahdella. Jousi ei lähde kaatumaan mihinkään suuntaan. Neljällä puristimella menee jo hankalaksi. Ehkäpä juuri väärästä sijoittelusta johtuen, emme saaneet laakeria vaihdettua paikallaan, vaan jouduimme tolpan kokonaan irti, mikä sinänsä ei ollut vaikeaa, mikään ei erityisesti jumittanut. Yksin tuota olisi kyllä ollut todella vaikea saada tehtyä, kun pitää repiä tolppaa ja samaan aikaan pitää kiinni alatukivarresta. Vasen jousijalka ei tullut ulos, ellei sitä vetänyt osittain kasaan jo paikallaan. Tässä puolestaan pitkät puristimet eivät mahtuisi paikalleen. Pitääkö uusien jousien vaihtoa varten olla siis pari lyhyitä ja pari pitkiä puristimia? Takaisin laittaessa pitää laittaa alapää paikoilleen ensin ja vasta sitten yläruuvit kiinni, muuten joutuu naputtelemaan vasaralla tovin...

Oikealta puolelta laakeri oli täysin sökö ja antanut periksi, vasen puoli oli vielä toimintakuntoinen. Loppui jousien napse. Uskon kyllä huoltoneuvojan sanaan, kun on kuunnellut tuota napsetta, jousi joutuu luonnottamaan pullistukseen käännöksissä. Näin hyvää ohjausta ei tässä autossa ole minun aikanani ollut, ohjaus palauttaa hyvin ja ohjaustuntumaa on suorallakin tiellä, mikä aikaisemmin puuttui tyystin.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 382
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #68 : 23.06.2010, 23:04:26 »
Auto: 1998 406 2,0 (XU10J4R).

Paikallisella korjaamolla oli työn hinta etujousien ja kääntölaakerien vaihdolle 180 e (3 h?). Jousipuristimia kun en omista, enkä 20 e rimpuloita halua käyttää, niin pystyykö tolppia irrottamaan ilman jousipuristimia?

Juuri vaihdatin kummankin puolen. Aikaa meni laskun mukaan 1,25 tuntia, ripeätä toimintaa. Työn jälki erittäin hyvä, laitan tähän korjaamon nimen kun mielestäni voi suositella: Autokorjaamo Sonkki Paimio.

KOZEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #69 : 30.06.2010, 06:45:42 »
Itse vaihdatin Ylivieskan Kärkkäisellä kyseiset laakerit. Asentaja otti "tolpat" irti kokonaan ja vaihtoi laakerit pöydälle. Yhden laakerin vaihtoon kuluin aikaa hieman yli 30 min. Samalla vaihdatin taaksen uudet liukutapit+satulat+palat (satulat olin itse hommannut). Töineen kaikki kustansi 300 e, ei mielestäni paha. Asentaja tiesi mitä teki.

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #70 : 30.06.2010, 21:34:35 »
Juuri vaihdatin kummankin puolen. Aikaa meni laskun mukaan 1,25 tuntia, ripeätä toimintaa. Työn jälki erittäin hyvä, laitan tähän korjaamon nimen kun mielestäni voi suositella: Autokorjaamo Sonkki Paimio.

Kangasalla vaihdatin laakerit, alle tunnissa molemmat puolet. Ja vastaan samalla puristinkysymykseen; tolppa otetaan pois ja laitetaan paikalleen ilman jousipuristimia, ja tolpan saa kyllä purettuakin ilman puristimia, mitä ei kannata tehdä jos laittaa saman jousen takaisin. Eli siis puristinta tarvitaan ainoastaan itse laakerin vaihdossa.
Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02
Entiset: Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #71 : 10.11.2010, 17:04:35 »
Itselläni oli surkeat jousenpuristimet niin ei siitä kyllä tullut mitään. Hyvät puristimet täytyy olla. Vein huoltamolle ja siellä vaihtoivat 2,5h.

Yksi vaihtoehto olisi hommata toisentyyppiset jousipuristimet, sellaiset jossa tarrainleukojen kierre on siinä päässä mistä väännetään. Eli just toisinpäin mitä yleensä. Sellaisiakin on, ainakin IKH:ssa mutta olivat aika suolaset hinnaltaan. Mutteriviritelmillä voisi varmaan tuota sinunkin työkalua soveltaa, mutta ehkä on parempi ettei siitä sen enempää.

Meikäläisellä ihan tuommoset Bilteman puristimet (molemmissa päissä 2 koukkua ) ja hiukan saa passailla jotta mahtuuvat lokarin sisällä toimimaan ( se kierretanko pyrkii kiinni lokariin). Iskaripakettia takasin laittaessa menee kyllä paikalleen alotat kummasta päästä hyvänsä.. puristimia tarvii kyllä, mutta jos paat yläpään ekana paikoilleen niin saattaa olla mukavampaa puljailla puristinten kanssa sitä alapäätä kohilleen. Tee-se-itse -askarointi tuottaa kuitenkin (onnistuessaan) suurempaa mielihyvää kuin visan vingahdus huollon kassalla. :)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 597
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #72 : 10.11.2010, 23:07:23 »
Rälläkällä voi lyhentää puristimien liian pitkää kierrettä.
404, Expert, C5
2CV4

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 061
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #73 : 11.11.2010, 09:35:47 »
Ei jousipaketin irroituksessa ja kiinnityksessä tarvita jousipuristima, pieni rautakanki on hyvä kun painaa hieman alatukivartta alas niin jousipaketti lähtee pois. Jousipaketti irrallaan on kääntölaakerin vaihto helppoa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

wekkuli

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #74 : 18.04.2011, 10:54:12 »
Auto: 2004 406 3,0 V6 Executive.

Onkos kuinka kulmikas juttu ja selviääkö siitä tällainen kämmenpeukku? Mitä työkaluja tarvitaan? Sujuuko se sillä vain, että nosta auto, rengas irti, jousipuristimella jousi kasaan, konehuoneen puolelta irrotus ja laakeri vaihda?