Kirjoittaja Aihe: Expert - Ajovaloautomatiikka ei mene päälle tyhjäkäynnillä  (Luettu 5579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HDi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Auto: 2006 Expert 2,0 HDi.

Laitan auton käymään tyhjäkäyntiä, mutta ajovalot eivät mene automaattisesti päälle kuin satunnaisesti. Antamalla moottorille kierroksia 1500-2000 kuuluu naksahdus ja ajovalot menevät päälle. Satunnaisesti valot menevät päälle heti käynnistettäessä. Ajovalot saa kyllä tarvittaessa päälle valoviiksestä. Myöskään sähköikkunat ja sisäpuhallin eivät toimi ennen kierrosten antamista ja tuota naksahdusta. Jarruvalot, peruutusvalot ja vilkut toimivat normaalisti .

Onko tuo Expertin ominaisuus vai vika?

Mittasimme akun napoja yleismittarilla. Mittari näytti 11 ja jonkin verran päälle ennen starttausta ja tyhjäkäynnillä ollessa. Kun antoi kierroksia, niin kuului naksahdus ja ilmeisesti samassa yhteydessä laturi lähti päälle koska jännite nousi yli 14:ta ja valot menivät päälle. Välillä akku näytti yli 12:ta jännitettä auton ollessa sammutettuna ja niillä kerroilla ajovalot menivät päälle käynnistyksen yhteydessä.

- Onko autosta menossa akku? (Lepojännite alle 12, vasta laturi nostaa jännitteen)
- Onko joku valorele tai muu kytkentä viallinen? (Voisi luulla että esimerkiksi sisäpuhallin tai sähköikkunat toimisivat jos avaimesta kääntää virrat päälle huolimatta siitä että akussa ei ole tarpeeksi virtaa)
- Laturi viallinen? (Pitäisikö sen lähteä lataamaan heti eikä vasta kun nostaa kierroksia)
- Joku muu vika? (Vain ajovaloautomatiikka, sähköikkunat ja sisäpuhallin eivät toimi normaalisti. Kaikki muut valot ja radio toimivat kuitenkin normaalisti)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Latausjännitteen pitäisi olla tyhjäkäynnilläkin n. 13-14 V, joten itse arvelisin, että laturi on viallinen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 155


- Onko autosta menossa akku? (Lepojännite alle 12, vasta laturi nostaa jännitteen)


Akku on jo mennyt :(

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 878
  • Kuolema kuittaa univelat...
Muistaakseni tuon ikäisessä puhaltimet ja muut sammuu siinä kohtaa kun moottori sammuu vaikka sytytysvirta olisikin päällä. En tiedä mistä laitteet saa herätteen mutta epäilen että laturiin se liittyy. Esim öljynpaineen merkkivalo ei syty kuin jos moottori käy ja paine puuttuu, no versioita on monia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Akkua minäkin veikkaan. Vaikka kumma jos käynnistyy kuitenkin normaalisti. Akkuliikkeet kai ilmiseksi testaavat akun kunnon.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 061
Laturi käynnistää puhaltimen moottorin, päivävalot yms. lisälaitteet jotka ei toimi pelkän virran ollessa kytkettynä. Laturivikaa veikkaan.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

HDi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Kiitos kaikille vastauksista!

Akku tosiaan alkaa varmaan olla mennyttä. Ei kyllä käytännössä huomaa, esim valot palaa kirkkaana ja käynnistyy hyvin. Mutta jännite tosiaan 11 ja jotain. Tässä lähellä taitaakin sijaita akkuliike jossa ilmainen akun kunnon testaus. Eli akku pitänee ainakin vaihtaa. Akun vaihto poistaisi tuon viiveen, mutta toisaalta saattaisi jättää tuon laturiongelman piileväksi.

Lueskelin lisää laturioireista ja opin että laturin pitäisi saada herätevirta käynnistettäessä. Jos se ei sitä jostain syystä saa, niin vasta kierrosten antaminen pakottaa laturin käyntiin. Laturi kyllä lataa ihan hyvin kun sen saa käymään, eli jännite pysyy yli 14:ta kun laturi käynnissä. Luin että tuo herätevirta menisi käynnistettäessä mittarin latauksen merkkivalo kautta. Jos polttimo on palanut tai muu katkos niin laturi ei saisi herätevirtaa käynnistyksessä.

Toinen mahdollinen vikapaikka olisi laturin hiilet ja maadoitus. En tiedä minkä merkkinen laturi on mutta ilmeisesti joihinkin malleihin voisi vaihtaa pelkät hiilet. Myös liittimissä tai laturin ja akun välisessä johdossa saattaisi olla häiriötä.

Huomasin tänään että kun laitan virrat päälle niin latauksen merkkivalo ei pala mittaristossa missään vaiheessa. Luin ohjekirjaa ja siellä ei ollut sen varoitusvalon kohdalla mainintaa: "palaa käynnistyksen yhteydessä muutaman sekunnin". Eli pitäisikö latauksen merkkivalon palaa jos laitan virrat päälle?

Täytyy jatkaa selvittelyä, saa nähdä miten tämä ratkeaa.

Benkku

  • Vieras
Latauksen merkkivalon pitäisi palaa jatkuvasti, sytytysvirran ollessa kytkettynä ja moottorin sammutettuna.

Laturisi ei saa kenttäherätettä - latauksen merkkivalon polttimo palanut esim. - ja siksi ei ala lataamaan ennen kuin moottorin kierrosnopeus on käynyt riittävän korkealla. Laturissa varsinaisesti vika ei taida olla.

HDi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Otin mittariston ulos ja olin aikeissa tarkistaa latauksen merkkivalon polttimo, mutta huomasinkin että senverran uusi auto että varoitusvalot ovat piirilevyssä kiinniolevia LED-valoja.

Täytyy seuraavaksi tarkistella liitäntöjä ja johtoja.

leikhan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Meillä expertti oireili samalla tavalla, sitten simahti laturi. Oli bossin, ei tarvinnut kuin hiilet vaihtaa. Valoreleet muuten tässä mallissa-99 td on sisäpuolella vasemmalla oikein hankalassa paikassa. Mittaritaulun kun ottaa irti, niin pääsee parhaiten käsiksi. Tämä vain, kun meni toinen rele hiilien vaihdon jälkeen. Toinen rele on kyllä tarpeeton, jos haluaa ettei valot syty käynnistettäessä.

HDi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Kiitos vinkistä!

Vaikuttaa siltä että jotain tuon tyyppistä siinä on vikana. Viime talvena todella kylmillä pakkasilla lähti ihan kiltisti käymään, eikä tarvinnut apuvirtaa kertaakaan talven aikana. Jos siinä olisi akku huonona, niin olisiko se jaksanut talvella käynnistää. Täytyy taas selvitellä asiaa. Jos asia ratkeaa niin kerron täällä mikä siinä oli vikana.

HDi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Tässä pientä päivitystä tilanteeseen. Ongelma ei ole hävinnyt, mutta ei sille olla aktiivisesti tehtykään mitään.

Talvella kovilla pakkasilla piti sitten vaihtaa akku uuteen. Käynnistin auton kerran ja ajoin oven eteen ja sammutin. Toista kertaa ei enää jaksanut käynnistyä ja akku piti vaihtaa. Akun vaihto ei kuitenkaan poistanut alkuperäistä ongelmaa.

Olen tehnyt pieniä lisähuomioita. Laturi lähtee lataamaan heti käynnistettäessä varmimmin jos ilma on kostea. Eli viittaisi jonkinlaiseen kosketushäiriöön. Huomasin myös että jos laittaa parkkivalot päälle, niin mittaristossa ei pala minkäänlainen valo, kun ajovaloilla ja pitkillä palaa vihreä ja sininen valo.