Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkimen vaihto (DW)  (Luettu 3239 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turtsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
607 - Kytkimen vaihto (DW)
« : 06.05.2013, 09:48:00 »
Arkistoitu ohje: 607 - Kytkimen vaihto (EW)


Ongelma:

Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 FAP (DW10BTED4, ML6CL-vaihteisto, 224 000 km).

Kolinasta ja tärinästä päätellen kaksoismassakytkin on tullut tiensä päähän ja pitäisi rempata ennen kuin aiheutuu mitään isompaa vahinkoa. Löytyykö tältä foorumilta kokemusperäistä tietoa siitä, miten tuo kytkimen vaihto onnistuu parhaiten?

Ratkaisu:

Service Box antaa kyseisen vauhtipyörän koodiksi 0532 T0, mutta tilalle suositellaan (jos nyt oikein ymmärsin) osia 0532 X7 ja 2052 P3.

En keksinyt, miten kyseisen laatikon olisi saanut ulos alakautta, joten päädyin nostamaan ylös koko koneen. Loppuun ajetun kaksoismassavauhtipyörän lisäksi kampiakselin takatiiviste näkyi vuotaneen ja ilmeisesti myös etutiiviste.
2006 607 2,0 HDi 136 FAP
1999 106 XL 1.1i

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 715
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (DW)
« Vastaus #1 : 06.05.2013, 23:25:18 »
Mainitun moottorin ja vaihteiston kombinaatiosta mitään tietämättä onnistunee vaihdelaatikon irrotus ja kytkimen vaihto seuraavanlaisella yleismallisella referoidulla työvaihelistalla:

- Vaihteiston päältä tavarat pois, kuten akku ja ilmansuodatin jne, johtosarjat ja muut romppeet, jotta vaihteiston puoleinen kiinnityspiste löytyy.
- Vaihteistoöljyt pois.
- Pyörän napamuttereiden irrotus.
- Alapallonivelet irti.
- Vakaajatangon alapäät irti.
- Raidetangon päät irti.
- Oikean vetoakselin tukilaakerin löysääminen.
- Vetoakselit pois.
- Pakosarjan joustoliitoksen avaaminen.
- Vaihteiston siirtovipujen irrottaminen.
- Moottorin tukeminen ylä- tai alakautta.
- Vaihteiston puoleisen koripisteen irrottaminen.
- Alatukikumin irrotus.
- Vaihteiston vs moottorin pulttien irrotus.
- Vaihteisto-moottoripaketin kallistus ja vaihteiston tiputus alas hallitusti (jos ei mahdu kallistamalla tulemaan alas, ota vaihteiston päätykoppa irti, josta voivat löytyä tarvittavat lisäsentit. Jos tämäkään ei auta, alatukirungon alas tiputus tulee kysymykseen).

Vaihtoon samalla kertaa ehdottomasti:

- Kampiakseli takastefa.
- Vetoakseleiden stefat.
- Vaihteistoöljyt.

Mahdollisesti vaihtoon:

- Vetoakseleiden suojakumit.
- Alatukikumi.
- Vaihteiston kytkinakselin päiden holkit.
- Akseliston niveliä.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (DW)
« Vastaus #2 : 21.08.2013, 00:48:35 »
En keksinyt, miten kyseisen laatikon olisi saanut ulos alakautta, joten päädyin nostamaan ylös koko koneen.

Laatikossa on nostokorvake, josta nostamalla kääntää vaihteiston kulmaan (ts. päävälityksen kotelo kääntyy jonkin verran ylös päin), jossa se mahtuu näppärästi tulemaan pois - moottoria irrottamatta.