Auto: 1997 406 2,1 TD (XUD11, 390 000 km).
Dieselipösö kävi viime viikolla jakohihnan ja siihen liittyvien hilppeiden vaihdossa eräällä tunnetun korjaamoketjun korjaamolla, jonka jälkeen asiat eivät aivan ole menneet putkeen. Alkuun heti sanottakoon, että tämä kyseinen ranskatar on meikäläiselle melko uusi tuttavuus, joten kaikki tekniikkaan liittyvät seikat ovat tervetulleita. Tekniikan tietämys yleisellä tasolla on kyllä varsin kattava, mutta kyseisen auton ominaisuuksiin olen joutunut perehtymään oikeastaan vasta aivan viime päivien aikana sattuneista syistä.
Autoon siis vaihdettiin jakohihnasarja vesipumppuineen. Rempan jälkeen auto oli todella hankala saada käyntiin ilman apukaasua. Kaasua antamalla auton sai kuitenkin käyntiin ja pysyi käynnissä ihan normaalisti, mutta käyntiääni oli muuttunut oleellisesti edellisestä kerrasta. Käynti oli varsin terävän ja säksättävän kuuloista. Huonon käynnistyvyyden syyksi arvelin vain, että remontin yhteydessä polttoainejärjestelmään on päässyt ilmaa syystä, tai toisesta. Käyntiäänen muuttumiseen en keksinyt mitään järkevää selitystä, kuin huonon polttoaineen palamisen, tai väärän nokka-akselin ajoituksen, mutta eikai ajoitus pielessä voisi olla, kun auto kuitenkin kävi. Viitisenkymmentä kilometriä remontin jälkeen moottori sanoi kling kling klong klong ja meno loppui siihen. Eipä tarvinnut enää paljoa arvailla huonoa käynnistyvyyttä ja outoa käyntiääntä. Hinausautolla pösö takasin pajalle ja seuraavana aamuna soittoa lafkaan, että nyt on tainnu jakoremppa mennä pieleen. Lupasivat selvittää asian, että mikä on voinut mennä vikaan.
Nyt tuli tietoa pajalta, että keinuvipu(ja?) on mennyt poikki. Jakopään ajoitus kuulemma on ihan kunnossa ja asennuksessa ei ole mitään virhettä tapahtunut. Itse olin asiasta eri mieltä ja esitin oman teorian tapahtuneesta, jakohihna asennettu väärin -> ajoitus pielessä -> mäntä ottaa venttiiliin kiinni -> keinuvivut rikki. Mekaanikko ei ollut teoriaani yhtään tyytyväinen, vaan väitti, että näissä kyseisissä moottorityypeissä on tyyppivikana semmoinen asia, että kun uuden hihnan asentaa paikalleen, niin se on huomattavasti timmimpi, kuin vanha väsynyt remmi ja näin aiheuttaa (paljon ajetun moottorin) nokka-akselille suuren rasituksen, joka johtaa keinuvipujen rikkoutumiseen. Heillä on kuulemma siellä pajalla saman onnettomuuden kokenut sitikka korjattavana. Tämä "tyyppivika" kuulostaa kyllä omaan korvaan sen verran keksityltä selitykseltä, että haluaisinkin näistä XUD11 moteista tietäviltä kommennttia, että onko asia tosiaankin näin. Itse olen ollut siinä uskossa, että nimenomaan nämä 2,1 litraset koneet ovat melko pomminvarman moottorin maineessa, mikäli huoltoa ei ole laiminlyöty. Ja tämän auton kohdalla huoltohistoria on tiedossa auton luovutuksesta tähän päivään saakka, eikä öljynvaihtoja tai muuta ole jätetty tekemättä ajallaan.
Eräs ranskalaisiin autoihin perehtynyt henkilö ainakin oli täysin sitä mieltä, että moista "tyyppivikaa" ei kyseisissä moottoreissa ole, eikä muutenkaan tiennyt tapauksia, että keinuvipuja olisi poikki mennyt tuosta vaan. Mitä mieltä te viisaammat olette, mikä on tämän rikon takana? Saako rikkoutuneet keinuvivut vaihtamalla moottorista vielä soivan pelin, vai onko venttiilit solmussa, jos ovat ottaneet kontaktia mäntään? Nokka-akseli? Kannattaako edes yrittää korjata, vai suoraan paaliin koko auto?