Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)  (Luettu 2436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« : 24.07.2015, 16:00:34 »
Auto: 1997 406 2,1 TD (XUD11, 390 000 km).

Dieselipösö kävi viime viikolla jakohihnan ja siihen liittyvien hilppeiden vaihdossa eräällä tunnetun korjaamoketjun korjaamolla, jonka jälkeen asiat eivät aivan ole menneet putkeen. Alkuun heti sanottakoon, että tämä kyseinen ranskatar on meikäläiselle melko uusi tuttavuus, joten kaikki tekniikkaan liittyvät seikat ovat tervetulleita. Tekniikan tietämys yleisellä tasolla on kyllä varsin kattava, mutta kyseisen auton ominaisuuksiin olen joutunut perehtymään oikeastaan vasta aivan viime päivien aikana sattuneista syistä.
   
Autoon siis vaihdettiin jakohihnasarja vesipumppuineen. Rempan jälkeen auto oli todella hankala saada käyntiin ilman apukaasua. Kaasua antamalla auton sai kuitenkin käyntiin ja pysyi käynnissä ihan normaalisti, mutta käyntiääni oli muuttunut oleellisesti edellisestä kerrasta. Käynti oli varsin terävän ja säksättävän kuuloista. Huonon käynnistyvyyden syyksi arvelin vain, että remontin yhteydessä polttoainejärjestelmään on päässyt ilmaa syystä, tai toisesta. Käyntiäänen muuttumiseen en keksinyt mitään järkevää selitystä, kuin huonon polttoaineen palamisen, tai väärän nokka-akselin ajoituksen, mutta eikai ajoitus pielessä voisi olla, kun auto kuitenkin kävi. Viitisenkymmentä kilometriä remontin jälkeen moottori sanoi kling kling klong klong ja meno loppui siihen. Eipä tarvinnut enää paljoa arvailla huonoa käynnistyvyyttä ja outoa käyntiääntä. Hinausautolla pösö takasin pajalle ja seuraavana aamuna soittoa lafkaan, että nyt on tainnu jakoremppa mennä pieleen. Lupasivat selvittää asian, että mikä on voinut mennä vikaan.
   
Nyt tuli tietoa pajalta, että keinuvipu(ja?) on mennyt poikki. Jakopään ajoitus kuulemma on ihan kunnossa ja asennuksessa ei ole mitään virhettä tapahtunut. Itse olin asiasta eri mieltä ja esitin oman teorian tapahtuneesta, jakohihna asennettu väärin -> ajoitus pielessä -> mäntä ottaa venttiiliin kiinni -> keinuvivut rikki. Mekaanikko ei ollut teoriaani yhtään tyytyväinen, vaan väitti, että näissä kyseisissä moottorityypeissä on tyyppivikana semmoinen asia, että kun uuden hihnan asentaa paikalleen, niin se on huomattavasti timmimpi, kuin vanha väsynyt remmi ja näin aiheuttaa (paljon ajetun moottorin) nokka-akselille suuren rasituksen, joka johtaa keinuvipujen rikkoutumiseen. Heillä on kuulemma siellä pajalla saman onnettomuuden kokenut sitikka korjattavana. Tämä "tyyppivika" kuulostaa kyllä omaan korvaan sen verran keksityltä selitykseltä, että haluaisinkin näistä XUD11 moteista tietäviltä kommennttia, että onko asia tosiaankin näin. Itse olen ollut siinä uskossa, että nimenomaan nämä 2,1 litraset koneet ovat melko pomminvarman moottorin maineessa, mikäli huoltoa ei ole laiminlyöty. Ja tämän auton kohdalla huoltohistoria on tiedossa auton luovutuksesta tähän päivään saakka, eikä öljynvaihtoja tai muuta ole jätetty tekemättä ajallaan.

Eräs ranskalaisiin autoihin perehtynyt henkilö ainakin oli täysin sitä mieltä, että moista "tyyppivikaa" ei kyseisissä moottoreissa ole, eikä muutenkaan tiennyt tapauksia, että keinuvipuja olisi poikki mennyt tuosta vaan. Mitä mieltä te viisaammat olette, mikä on tämän rikon takana? Saako rikkoutuneet keinuvivut vaihtamalla moottorista vielä soivan pelin, vai onko venttiilit solmussa, jos ovat ottaneet kontaktia mäntään? Nokka-akseli? Kannattaako edes yrittää korjata, vai suoraan paaliin koko auto?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #1 : 24.07.2015, 16:51:14 »
...jakohihna asennettu väärin -> ajoitus pielessä -> mäntä ottaa venttiiliin kiinni -> keinuvivut rikki.

Kyllä juurikin näin on käynyt. Ajoitus on ollut hieman pielessä. Mekanikon höpinät ovat vastuun, lue maksajan siirtoa.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #2 : 24.07.2015, 16:53:22 »
Eipä ne keinuvivut yleensä murru, jollei venttiilit ota kiinni mäntiin. Foorumilla on tapauksia, joissa hihnan hypätessä keinuvivut ovat hajonneet mutta muuta ei ole tarvinnut korjata: Linkki 1 , Linkki 2.

Korjaamot selitykset ontuu, etenkin kun moottori kävi kunnolla ennen remonttia ja sen jälkeen ei. Kovin on epätoivoinen mekaanikon selitys, kyllä sinne keinuvipuun tulee kuormitus nokka-akselilta ja venttiilistä. Hihnasta nyt ei mitenkään saa ylimääräistä rasitusta kuin hihnalle itselleen ja nimellisesti nokka-akselin laakeroinnille jos on hihnan kireys on liian suuri.

Melkoisia seppiä, jos eivät ole ihmetelleet ääntä remontin jälkeen. Hän siis haluaa sanoa, että nokka-akseli pyörisi jotenkin erilailla uudella hihnalla kuin vanhalla 'väsyneellä'. Taitaa olla mekaanikko väsynyt, eikä hihna ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #3 : 24.07.2015, 17:48:28 »
Oon ennenkin nähnyt vastaavan tapauksen, auto ei tosin ollut pösö, jakohihnan vaihdon jälkeen kävi kummallisesti, kesti vajaan 200 km. Korjaamo maksoi mukisematta uuden yläkerran moottoriin.

Selitys kertoo vaan sen ettei korjaamo ole osannut tehdä kahteen moottorin hihnanvaihtoa, ei mitään itse moottorin tyyppivioista. Korjaamolla on vakuutukset, ei muuta kuin kuluttajariitalautakuntaan yhteys jos eivät maksa, siksi korjaamoita käytetään jakohihnan vaihdoissa koska heillä on silloin vastuu.

Ne keinuvivut on nimenomaan sulakkeita, menee hajalle kun mäntä osuu venttiiliin. Sama juttu se on HDi koneessa, keinut menee silpuksi jaon hypätessä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #4 : 25.07.2015, 12:30:25 »
Juu vastuun välttämisenä itsekkin pidin mekaanikon höpötyksiä ja korjaamon yleistä suhtautumista koko asiaan. Useaan otteeseen sanoivat, että asennusvirhettä ei ole tapahtunut, mutta selvitellään asia kuitenkin, että mikä on keinuvivut poikkassu. Ei hirveästi vakuuta korjaamon ammattitaitoisuudesta, että aletaan asiakkaalle suoranaisesti valehtelemaan ja keksimään olemattomia rikkoutumiseen johtaneita "syitä".

Mutta itse asiaan. Saako yläkerrasta toimivan kamppeen vaihtamalla vain rikkoutuneet keinuvivut, vai onko syytä vaihtaa kaikki heti kerralla? Eivät kovinkaan paljon yli kymppiä maksa per kappale. Onko kuitenkin syytä tarkistaa keinuvivut rikkoneiden venttiilien kunto? Mitä muita asioita tässä tilanteessa kannattaa ottaa huomioon? Vähän menee kyllä kyselemisen puolelle, mutta ei auta :)

-Jope

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #5 : 25.07.2015, 15:11:14 »
Kansi irti ja uudet venttiilit ja kansi työ korjaamon piikkiin ja mielellään oikeella korjaamolla.ja sitten sen tunari "korjaamon nimi esille.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #6 : 25.07.2015, 17:29:18 »
Eikä ne männätkään tykkää jos niitä ventiileillä taotaan.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #7 : 25.07.2015, 17:54:21 »
Yleensä mäntään jää vain matalahko painuma 'venttiilinlautasen kuva', joka ei aiheuta toimenpiteitä ts. mäntiä ei tarvitse sen vuoksi vaihtaa. Kiertokangen laakerit olisi kuitenkin hyvä tarkistaa, niissä voi olla yläkuolokohdan kohdalla pieni painuma, joka myöhemmin saattaa aiheuttaa kiertokangen laakerivaurion.

kariseija111

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #8 : 28.07.2015, 11:02:55 »
Omassa autossani Citroen C5 2.0 Hdi täysin vastaava tapaus. Keinuvipu murtui ja korjaamon mielestä kyseessä tyyppivika. Ulkopuolinen korjaamo totesi syyksi asennusvirheen, ajoitus yhden hampaan pielessä. Mäntiin tuli jäljet venttiileistä, jotka tarkastettiin koneistamolla. Kansi oikaistiin, venttiilit hoonattiin, uudet keinuvivut vaihdettiin ja tunarikorjaamo maksoi laskun. :)

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Nokka-akselin keinuvipu poikki (diesel)
« Vastaus #9 : 28.09.2015, 18:48:11 »
Niin tosiaan asia on saatu päätökseen. Korjaamo myönsi asennusvirheensä ja laittoi koneeseen uudet keinuvivut ja ajoitukset kohdilleen. Ilmaiseksi tietenkin. Loppu hyvin kaikki hyvin. Auto toiminut moitteita jo reilut 5000 kilometriä episodin jälkeen :)