Kirjoittaja Aihe: 106 - Tehoton käsijarru  (Luettu 1296 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomppa

  • Vieras
106 - Tehoton käsijarru
« : 25.07.2015, 16:51:07 »
Auto: 1999 106 1,1.

Ongelma on että käsijarru ei pidä tarpeeksi, käyttöjarru takana katsastuksessa 0,7 kN ja käsijarrulla ei edes viisarit värähtänyt, takana siis rumpujarrut.

Otin jarrut auki ja kengät on kuin uudet, rummut hyvässä kunnossa, hioin vielä 80 paperilla rumpujen sisäpinnan ja palat, eikä mikään tunnu olevan jumissakaan mutta silti ei pidä kunnolla... Kaksin käsin saa vetää kahvasta että pitää edes vähäsen, 7 naksausta nousee kun oikein hampaat irvessä kiskoo.

Onko joku muukin paininut näitten kanssa jos olis joku jippo miten noihin saa voimaa?

Sanoivat konttorilla että noin 2 kN pitäisi saada käsijarruista yhteensä, eli 1 kN vähintään molemmista, onko tuo edes mahdollista? Oliko se niin että max. 400 N voimalla saa keppiä nostaa, eli toista kättä saa kyllä reippaasti käyttää apuna.

Jokunen vuosi sitten oli 406 jossa kanssa käsijarrurummut eikä niistäkään koskaan yli 0,7 kN saatu, vaikka oli paljon isommat kuin nämä, ja silti meni katsastuksesta aina puhtain paperein

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #1 : 25.07.2015, 18:07:04 »
Kyllä 106 mallin käsijarrun kokonaispidätysvoiman olisi oltava tuota 2 kN luokkaa. Käsijarrun pidätysvoiman pitäisi minimissään olla 16 % kokonaismassasta. Riittää myös jos/kun pyörä lukkiutuu, vaikka voima jäisi pienemmäksi. Todennäköisesti 106 mallin takapyörät kyllä lukkiutuvat pienemmällä voimalla, sillä pyöräpaino on vain n. 150 kg:n luokkaa, jolloin rengas ei pysty kovin suurta jarruvoimaa tiehen/mittausrullaan välittämään.

esim. auton kokonaismassa (omamassa + kantavuus) olisi 800 kg + 500 kg = 1300 kg
1300 x 9.81 x 0.16 = 2040 N eli 2.04 kN

Mikäli mittarit eivät 'edes värähdä' hukkuu voima jonnekin, tyypillisesti vaijereihin tai sitten rumpu ja tai kengät kuluneet tai kengät väärin säädetty eikä kiilavaikutusta synny.

tomppa

  • Vieras
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #2 : 25.07.2015, 18:19:34 »
Äsken löin takasin nippuun ja kävin koittamassa pihalla vähän alle 20 asteen mäkeen, vedin kaikilla voimilla kahvasta mutta ei kunnolla edes hidasta vauhtia.. Ilman rumpuja kaikki kyllä liikkuu ihan normaalisti, kengissä on pintaa melkein yhtäpaljon kun uusissa

Eihän tuohon nyt ole mitään järkeä hakea uusia rumpuja ja kenkiä kun vanhatkin on hyvän näköset?

Tarjoan kaljat jos uudeltamaalta löytyy osaavia käsiä  8) Ei enään ymmärrys riitä, kaikki tuntuu olevan ok mutta ei vaan pidä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #3 : 25.07.2015, 19:53:54 »
Säätölevyn ja vastakappaleen hammastuksen kunto kannattaa tarkistaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #4 : 25.07.2015, 20:35:59 »
Onkohan automaatti kiristys kasattu oikein? kasaamisen jälkeen pitää pumpata jalkajarrua käkkäri vapautettuna niin kauan kun takarummuista kuuluu naksuminen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #5 : 25.07.2015, 20:38:20 »
Tarjoan kaljat jos uudeltamaalta löytyy osaavia käsiä  8) Ei enään ymmärrys riitä, kaikki tuntuu olevan ok mutta ei vaan pidä.

Ei jaksa liata käsiä, ota valokuva ;D Mistä päin Uuttamaata?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Ari39

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #6 : 25.07.2015, 21:01:27 »
Käsijarruvaijerien pitää olla niin löysällä, että vipu rummun sisällä varmasti palautuu kenkää vasten. Muuten automaattisäätö ei toimi. Jos on 7 naksua ja käsijarru ei pidä, vaijerit on luultavimiinkin aivan liian tiukalla.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Tehoton käsijarru
« Vastaus #7 : 26.07.2015, 13:09:05 »
Minulla oli ongelmia myös käsijarrun kanssa, mutta syy oli siinä, etten ollut käyttänyt sitä säännöllisesti. Se pitääkin kytkeä ihan joka kerta, niin automaattisäätö pysyy kohdillaan. Uusimmassa katsastuksessa asiasta ei ollut huomauttamista.

Olen huomannut, että kun paikallaan painaa jarrun painettuna ja nostaa n. viisi naksausta kahvaa ja sammuttaa auton, niin käsijarru tiukkenee. Myös jos on tehnyt napakamman jarrutuksen, ottaa myös käsijarru paremmin.

Voi toki olla mahdollista, että se vaijeri on jo niin venynyt, että se pitäisi uusia. Säätökin ilmeisesti on mahdollista, mutta se on niin suuritöinen juttu tehdä, että melkein sama vaihtaa käsijarruvaijerit uusiksi. Eikös se säätö ollut siellä pakoputkiston lämpösuojan alla?  ;D