Kirjoittaja Aihe: 406 - Vetonivel  (Luettu 2696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
406 - Vetonivel
« : 27.08.2015, 18:15:08 »
Auto: 2001 406 3,0 V6 (automaatti, ZF4HP20).

Onko kukaan vaihtanut ulompaa vetoniveltä 406:een? Ja mikä nivel sopii tähän? Peugeotilta pelkkää niveltä ei saa ja sille ei myöskään ole varaosanumeroa. Onko eri moottori/vaihteisto kombinaatioissa erilaiset nivelet vai käykö kaikkiin sama ulompi nivel? Esim. Ebayssa on aika paljon niveliä myynnissä, mutta en uskalla tilata kun ei ole takeita sopivuudesta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #2 : 27.08.2015, 22:09:31 »
Uskallanko luottaa että tuo sopii autooni? Tuossakaan ei ole mitään mainintaa vaihteistosta, vai onko niin että ulompi nivel on aina sama? Tai ehkä täytyy vain ensin purkaa ja mitata vanha nivel ja laskea hammastukset ja sitten vertailla onko tuo vastaava..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #3 : 27.08.2015, 23:49:55 »
Vaikka se sopisikin, on se halpis tuote mikä saattaa hajota alta 50 tonnin, jos huono säkä käy...
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 00:06:13 kirjoittanut purflux »


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #5 : 28.08.2015, 10:00:28 »
Kiitos, laitetaanpas joku noista tilaukseen. Laadulla ei nyt hirveää painoarvoa ole, koska autoon tulee alle 10tkm vuodessa niin uskoisin huonommankin osan kestävän sen aikaa kuin autokin. Toki hintaero tässä tapauksessa näyttää olevan joitakin kymppejä niin voisi kai sitä sijoittaa hieman parempaankin osaan :)
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #6 : 28.08.2015, 14:41:17 »
Itse vaihdoin koko vetarin omaan 607. Uusi akseli oli eri paksuinen joten niveletkin olivat eri kokoisilla akselisovitteilla. Vanha ehjä murros ei siis kävisi uuteen akseliin. Tarkkana siis on oltava.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #7 : 28.08.2015, 16:36:13 »
Tilasin tuon SKF:n nivelen, katsotaan kuinka käy kun tulee perille ja pääsee asentamaan..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #8 : 28.08.2015, 23:07:29 »
Kummallisia hintaeroja on Misterauton ja Fixuksen välillä: 56,80e/126,00e, sama tuote SKF YKJA 5347. Misterautossa ei harmita toimituskulut kun 70e halvempi lähtöhinta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #9 : 24.09.2015, 22:08:07 »
No nyt on nivel vaihdettu ja oikeahan se oli! Loppui ratin "nylpyttäminen". Vaihtokaan ei ollut hankalaa, alapallonivel irti tukivarresta, vetoakselin mutteri auki ja sitten jo saikin olka-akselia käännettyä sillä tavalla ulospäin että sai vetoakselin irti pyörännavasta. Seuraavaksi piti hieman muokata biltemasta ostettua vetonivelen ulosvedintä (haarukka oli liian pieni, ei mahtunut suoraan vetonivelen ympärille). Sitten vain vetarin keskimutterilla vetäistiin vanha nivel ulos, uuden nivelen rasvaus ja paikoilleen laitto sekä kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa meni kaikkineen noin pari tuntia sisältäen ulosvetimen muokkaamisen. Vetoakselia en irroittanut autosta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #10 : 25.09.2015, 10:09:17 »
Misterautosta ostin omaani SKF:n koko vetarin vasemmalle puolelle, nopea vaihto kun olin laskenut ABS-hampaat etukäteen :-). Autotalliaika on aina kortilla, sisemmän nivelen kunnosta ei ollut varmuutta ja hintaero koko vetarin ja pelkän ulomman nivelen välillä ei ollut niin mahdoton.

Tosh

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #11 : 11.04.2016, 07:01:03 »
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Vänkärin puolelta alkanut kuulumaan semmosta ääntä että vetari on loppu. Mutta motonettikin myy kahta vaihtoehtoa. Onko abs-kehän hampaiden lukumäärän laskeminen ainoa vaihtoehto selvittää varmasti kumpi on oikea? Misterautossa ei olisi koko akseli kovin paljon kalliimpi, mutta sama homma, kaksi vaihtoehtoa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vetonivel
« Vastaus #12 : 11.04.2016, 08:48:00 »
Mielestäni fl mallin 406:ssa on aina 48 hammasta abs-kehällä. Vetoakselin sisäpään booreissa taitaa olla eroa vaihdelaatikkotyypin mukaan, voi toki muitakin eroja olla. Varmimmin saa oikean osan kun katsoo service boxista varaosanumeron ja etsii sillä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’