Kirjoittaja Aihe: 207 - Takajarrurumpujen vaihto  (Luettu 6890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ArDee

  • Vieras
207 - Takajarrurumpujen vaihto
« : 28.08.2015, 07:57:51 »
Auto: 2009 207 1,6 HDi 90 (9HX, 130 000 km).

Tarkistin takajarrukengät ja hyviltä ihme kumma näyttivät, kun onkohan koskaan vaihdettu.

Jarrurumpu ja laakeri ovat yhtä paketia ja ovat akselissa mutterilla. Akselissa on lovi, johon mutteri lukitaan lyömällä se länään. Jouduin tietysti aukaisemaan lukituksen taltalla hakkaamalla, ja kiinnityksessä laitoin samaan kohtaan ja löin taas länään. Aika mehmeältä tuntui mutteri.

Sitä kysyisin, että olisiko pitänyt akselin mutteri vaihtaa, kun sen on avannut, kuinka varma sen lukitus on enää?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #1 : 28.08.2015, 10:46:24 »
Lyömällä lukittavat napamutterit on tarkoitettu kertakäyttöisiksi eli kyllä ne on syytä aina uusia. Kun mutteri kiristetään oikeaan momenttiin, pitäisi lukituskohdan asettua samalle kohdalle, jossa se oli aiemminkin - siksi ei voi ajatella toimivansa niin, että kiristää mutterin hieman eri kohtaan kuin jossa se oli aiemmin. Ns. hätätilanteessa jotkut ovat vaihtaneet napamuttereita puolittain, jolloin lukituskohta on saattanut osua mutterissa olevaan ehjään kohtaan (tai sitten ei).

Ilmeisesti mutterissa oleva lukitukseen käytettävä reunus jäi autosi tapauksessa sen verran ehjäksi, että pystyit ainakin jollakin tavalla lukitsemaan saman mutterin uudelleen? Siitä huolimatta laittaisin sen tilalle mahdollisimman pian uuden napamutterin - ainakin merkkiliikkeestä pitäisi löytyä heti varastosta, jollei tarvikeliikkeissä ole ko. osaa tarjolla.

207, takapyörän napamutteri:
3739 31, RP 3739 32, WHEEL HUB FIXING NUT, 21,60 e

eBay:stäkin noita löytyy ainakin tarvikkeena, mutta toimituskulut useimmilla myyjillä ovat sen verran kovat, että hintaa tulee melkein yhtä paljon kuin alkuperäisosalle Suomesta ostettuna.

Takapyörän napamutterin kiristysmomentti on 300 Nm (vastinpinnat ja kierteet voideltuna).
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 11:29:56, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #2 : 28.08.2015, 11:04:40 »
Niin vähän ajattelinkin....ongelmaksi tulee sitten miten saan sen oikeaan momenttiin, oli niin tiukassa että jouduin sen hakkaa irti, ei lähtenyt jatkovarrellakaan. Ja hakkasin sen tiutysti samaan kohtaan kun kiristin. Eipä olis pitänyt avata ollenkaan. Ja mikä on oikea momentti?

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #3 : 28.08.2015, 11:10:57 »
Mutteri (Pyörän napa / Takapyörän jarrurumpu tai jarrulevy) kiristysmomentti 30 daNm


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #4 : 28.08.2015, 11:30:17 »
Eli 300 Nm. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #5 : 28.08.2015, 12:30:07 »
Joo, kävin Autokeskuksesta hakee uuden mutterin (20e) ja onkin aivan erillainen, eri tuntuinen materiaali ja siinä on kiinni pyörivä aluslevy. Tossa mulla ollut aluslevyä lainkaan...että missäköhän on sitten ollut viimeksi huollossa...

Sanoi kyllä se myyjä siellä etteivät hekää niitä kyllä aina vaihda eivätkä edes kovinkaan usein kun ei noita muttereita kovinkaan paljoa mene, nytkin oli vain yksi kappale hyllyssä.

Kai sen vois sitten itse vaihtaa ton uuden, iskee vasaralla vaan niin tiukkaan kun menee....niinhän ton vanhankin jouduin hakkaa, eikä mennyt tiukkemmaksi kuin oli. Ei se varmaan niin tarkkaa toi momentti... varmaan aika lähellä toi vasarakiristys  :o

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #6 : 28.08.2015, 13:12:34 »
Sen napamutterin osanumero on vaihtunut 207:nkin tapauksessa kertaalleen eli siksi autossa paikallaan ollut vanha napamutteri on erilainen kuin uusi: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33256.msg189670#msg189670

Suosittelen lainaamaan jostain momenttiavainta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #7 : 28.08.2015, 13:28:48 »
Tai sitten jätän sen vanhan sinne vaan, jos kerran on oikea mutteri, ja jos kerran eivät autokeskuksessakaan sitä aina vaihda.

Eihän siihen silleen mitään voimiakaan tule.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #8 : 28.08.2015, 13:52:50 »
Ihmettelen kyllä, jolleivät korjaamolla uusi napamutteria, joka on suunniteltu kertakäyttöiseksi. Kuitenkin tuo vaikuttaa oleellisesti auton turvallisuuteen. Kyllähän monet noita ilman momenttiavaintakin kiristävät laskien/arvioiden tarvittavan voiman. 300 Nm on sellainen voima, että saa siinä n. 60 cm pitkällä momenttiavaimellakin aika kovin vääntää.

Sinänsä homman ei pitäisi kestää korjaamollakaan teetettynä 15 minuuttia kauempaa.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 14:00:40, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #9 : 28.08.2015, 14:06:02 »
Niinhän toi vähän ihmetyttää, ja huomasin kyllä että tiukassa oli...en sitä vajaa puolenmetrin jatkovarrella saanut auki, yksi hylsysarja varsi alkoi vääntyäkin. Ehkä pitää sitten käydä ostaa Motonetista momenttiavain, onpahan sitten sellanenkin...järeämpi, kun sellanen pienempi kyllä löytyy

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #10 : 28.08.2015, 14:22:32 »
Itse ostin tällaisen GeeTee-merkkisen halpisavaimen suurempia kiristyksiä varten (Boxerin etupyörän napamutterin kiristysmomentti 475 Nm): https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/geetee-3-4--10-50-kg-momenttiavain

Motonetistakin löytyi vastaava/samanlainen, mutta sitä ei silloin ollut varastossa. 207:aa varten riittää toki jokin pienempikin (ja halvempi avain). Eivätköhän nuo halvatkin avaimet ole sen verran tarkkoja, että niillä napamutterin uskaltaa kiristää.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ArDee

  • Vieras
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #11 : 28.08.2015, 19:13:54 »
Hain motonetista se 59e mut...en nyt oikein uskois et toi vanha tosta mihinkää lähtee, ei jaksais sitä alkaa irti ottaa. Voi olla että joudun ottaa myöhemmin kun käsijarru tuntuu jäävän vähän jumiin tältä puolen just, ja katsastus marraskuuhun mennessä. Niin hyvin näyttäs olevan länässä että uskoisin kyllä kestävän.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: 207 - Takajarrurumpujen vaihto
« Vastaus #12 : 03.09.2015, 20:39:50 »
Juu, ainakin minun mielestäni tuo näyttää ihan kelvolliselta lukitukselta. Näemmä 207:ssä on akselin päässä sen verran iso kolo lukitusta varten, että sen napamutterin lukituksen pystyy lyömään auki niin, ettei mutterin reunus välttämättä mene rikki.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info