Kirjoittaja Aihe: 406 - Runsaasti öljyä ilmanpuhdistinkotelossa (XU)  (Luettu 1146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Grapex

  • Vieras
Auto: 1999 406 1,8 (8-ventt., 98 000 km).

Arvoisat Peugeot-asiantuntijat...

Auto on ollut perheessä uudesta saakka. Haasteena on tällä hetkellä runsas öljyvuoto erityisesti moottorin takapuolella. Puhdistuksen yhteydessä irrotin myös venttiilikopan, jonka oikea pää näyttäisi olevan öljyvuodon lähde. Tuossa mallissa siinä on integroitu ilmanputsari päällä. Ilmanputsarikotelossa (likaisella puolella) oli sisällä varmaan 2 dl öljyä. Lisäksi suodatin oli melko öljyinen. Öljyä moottorin taakse on valunut todennäköisesti tuosta ilmanputsarikotelon imuputken liitoksesta.

Ihmettelin, miten tuonne ilmanputsaripuolelle pääsee öljyä? Venttiilikoneistosta ei sinne ole reittiä ja nuo kolme kotelon vasemmassa reunassa olevaa huohotinputkeakaan eivät ilmeisesti ole sinne yhteydessä (kaadoin niihin nestettä eikä tullut läpi putsarikoteloon).

Muuten auto toimii normaalisti. Onko teillä tietoa ko. ongelmasta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Runsaasti öljyä ilmanpuhdistinkotelossa (XU)
« Vastaus #1 : 02.09.2015, 10:07:38 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29539.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15306.msg86503#msg86503

Olisikohan sama syy vuotoon kuin tuossa 405:n kohdallakin? Öljyä siis kulkeutuisi puhdistinkoteloon kiinnitysmuttereiden puutteellisen tiivistyksen vuoksi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Grapex

  • Vieras
Vs: 406 - Runsaasti öljyä ilmanpuhdistinkotelossa (XU)
« Vastaus #2 : 02.09.2015, 21:18:25 »
Kiitokset selvityksestä ... tuo tuntuu hyvin loogiselta syyltä siihen, miten öljyä pääse putsarikoteloon. Mutterit olivat lisäksi erittäin löysällä, osa aukesi ihan sormipelillä. Näillä eväillä saadaan auto taas liikenteeseen.