Auto: 2008 308 1,6 HDi.
Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" lävähti tauluun n. 213 400 kilometrin kohdalla, kun käynnistin auton tankkauksen jälkeen. Siitä lähtien ilmoitus on tullut aina käynnistyksen jälkeen. Vian ilmenemisen jälkeen ajettu n. 1000 km.
Tänään käyty merkkikorjaamolla. Nuorempi asentaja kytki auton testeriin, itse seurasin operaatiota vieressä;
-ei vikakoodeja
-FAP paine-ero tyhjäkäynnillä 4 mbar, kierroksilla auto paikallaan 25 mbar. Asentajan mielestä viittaisi siihen että FAP olisi kunnossa.
Muita arvoja: Testerin mukaan lisäainetta jäljellä noin puolet, edellisestä hiukkaspoltosta 180 km, viimeisen 5 polton keskimääräinen väli 290 km.
Asentaja kävi koeajolla, itse siirryin kahville. Ajoreissun tulos: paine-ero 10-150 mbar. Tämä kuulemma tarkoittaa että FAP on tukossa / tukkeutumassa ja pitää uusia.
Kysyin vielä vanhemmalta asentajalta että mitkä on raja-arvot ehjälle ja tukossa olevalle FAPille. Sellaisia ei kuulemma ole kuin asentajan päässä, mutta hänen mielestään selvää on että 150 mbar on tukkeutumisen merkki, ja 500 mbar hujakoilla ajo keskeytyisi. Myös polttojen keskimääräinen lyhyt väli hänen mielestä kertoo että FAP pitää vaihtaa.
Onko forumilla näkemystä noista arvoista? Tarkoittaako 150 mbar (ajossa?) tosiaan että tukossa on?
Netistä löytyi aiheesta melko seikkaperäinen dokumentti, sivun 101 kuvaajan perusteella 150 mbar voisi olla "filter overloaded" alueella tai sitten ei virtausmäärästä riippuen:
https://www.scribd.com/doc/100383261/1/REGENERATION-MANAGEMENTTietysti kuvakin voi olla vain suuntaa-antava. Tällä foorumilla on juttua siitä, että joissain autoissa varoitus on syttynyt kun tarpeeksi kilometrejä tulee täyteen vaikka loukku olisikin kunnossa:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67286.msg314379#msg314379Ja että 290 km keskimääräinen polttoväli ei välttämättä ole mitenkään epänormaali:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=49138.0=> Eli voiko jostain aukottomasti päätellä että loukku tosiaan pitää vaihtaa eikä kyse ole vain ohjelmoidusta vanhenemisesta?